• Skön o mjuk

Är din Smartphone viktigare än ditt barn?!

Hej! Är du en av alla föräldrar som inte kan slita dig från din Smartphone? Använder du den konstant? Nästan tvångsmässigt? Har den tagit över ditt liv, blivit som ett gift, din dagliga drog? Överallt ser jag dessa föräldrar. Som fipplar med sin Smartphone när de drar vagnen, "leker" med sitt barn i parken, hämtar på dagis, åker buss eller tåg tillsammans med sitt barn (som vill prata) , vid middagsbordet eller ännu värre - svarar på mess under nattningsprocessen..... Och överallt ser jag dessa barn, stora som små, som förgäves försöker få sin förälders uppmärksamhet! Förstår ni hur sjukt detta är? Att som förälder alltid lyssna med ett halvt öra, försjunken i sin telefon, mentalt frånvarande från sitt barn. Är din Smartphone viktigare än ditt barn? Är det viktigare att uppdatera bloggar och Facebooka istället för att SE och LYSSNA på ditt barn? Med din fulla närvaro. Hur tror du ditt barn känner sig över att nästan alltid komma i andra hand, på andra plats , efter din Smartphone? Det är inte bara oförskämt mot ditt barn utan också väldigt sorgligt. Sorgligt att inte kunna ge sitt barn sin fulla uppmärksamhet. Vara i nuet med sitt barn. Utan istället jaga vidare, hetsa fram med mobilen närmast "hjärtat". Vad är det som är viktigast? Och vad kan du missa genom att lägga undan din telefon några timmar när du umgås med ditt barn? Så till alla föräldrar som kan kanske känner igen sig - hur tänker du? Eller tänker du inte alls? Testa att lägga undan din telefon ( din "drog") under tiden du umgås med ditt barn och se vad som händer.... Och till er övriga ( självklart även de beroende;) ) hur är er syn på saken? Någon som tycker som jag?

• Svar på tråden Är din Smartphone viktigare än ditt barn?!
  • Lena

Hur vet du att föräldern inte behöver ett avbrott efter att ha umgåtts med barnet hela dagen?

Du ser bara en liten del. Var inte så snabb med att döma

• Skön o mjuk

Jag ser de föräldrar som hämtar på dagis/ Fritids samtidigt som de messar frenetiskt. Om man inte har träffat sitt barn på kanske en hel dag-hur kan telefonen vara prio nr 1?? Och jag är inte den första som debatterar om detta märkliga fenomen och vad följden blir för våra barn. Jag har observera t detta under en längre tid, och det är helt galet kan jag säga.

• Litet My
    Skön o mjuk skrev 2013-09-25 17:08:59 följande:
    Jag ser de föräldrar som hämtar på dagis/ Fritids samtidigt som de messar frenetiskt. Om man inte har träffat sitt barn på kanske en hel dag-hur kan telefonen vara prio nr 1?? Och jag är inte den första som debatterar om detta märkliga fenomen och vad följden blir för våra barn. Jag har observera t detta under en längre tid, och det är helt galet kan jag säga.

Jaha och? Hur vet du att de inte skickar inköpslistan till sin partner eller annat som måste fixas omgående?
  • Natulcien

Jag tror att de, som eventuellt, ignorerar sitt barn och är mentalt frånvarande hela dagarna, skulle ha varit det även utan smartfånen. D.v.s. de är antagligen omogna, självupptagna människor som kanske inte är redo för barn. Har de inte fånen att dyka in i, så kanske det är matlagningen, TV'n, meckande eller något annat...?
    Men jag tror inte att de här extrema personerna är så många. Jag känner, i alla fall, ingen som ignorerar sina barn p.g.a. smartfånen.

• Skön o mjuk

Jo Sign Natulcigen : De är inte i minoritet om du tittar dig omkring..... Som förälder signalerar du till barnet att " du är inte viktig" om man konstant aktiverar sig med sin Smartphone. Du kan omöjligen bekräfta barnet på detta sätt!! Barnet behöver oss vuxna i ett samspel som sker just i vardagslivet. Och då borde väl barnet gå före umgänge med en Smartphone? Titta er omkring nästa gång så ska ni se att många föräldrar hellre begraver ansiktet i sin telefon än pratar/ kommunicerar med sitt lilla barn i vagnen!!

• Vinterankan

Jag surfar mycket på telefonen men är inte mer frånvarande för det. Hade ingen när första barnet kom men då hade jag alltid en bok med mig istället som jag läste i så fort jag fick chansen. Om barnet sitter och ritar eller gör något där den inte bryr sig om mig så ser jag inget fel i att göra något annat.

• Skön o mjuk

Men självklart är det vilsamt att göra annat om barnet aktiverar sig. Läs mitt inlägg igen så kanske ni förstår i vilka situationer jag menar. Och de är många!

• Vinterankan

Ja då kan jag vara lite mer specifik i situationer som du faktiskt nämner. På vägen mellan bilen och dagis så skriver jag jobbmail eftersom att jag går rätt tidigt för att hämta tidigt så passar jag på att få undan lite på den minuten det tar att gå in till dagis. Under nattningen av yngsta barnet så surfar jag eller tittar på tv. Han ligger en timme och "nästan-sover" innan han somnar. Om jag ligger bredvid honom tittar jag på tv medan jag väntar och om jag sitter så att han ligger på mig så surfar jag.

Svar på tråden Är din Smartphone viktigare än ditt barn?!