Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Fel att bära kläder från annan kultur?

Tja...personligen tycker jag det ör löjeväckande. Varit på många afrikanska fester, där ibland snosvenska brudar dök upp med sin afrikanska pojkvän i full afromundering, ni vet traditionella afrikanska klänningar med matchande jätteknut/turban på skallen. Det såg så jävla larvigt och tillgjort ut att jag höll på att krypa ur skinnet av pinsamhet. Möjligtvis är det lite mindre pinsamt om man gör detta som singel.

• Queenie70
    Anonym (undrar) skrev 2013-09-25 22:47:28 följande:
    Är det lika löjeväckande med alla rastafaris, hiphopare, skejtare osv? Eller är det acceptabla stilar att sno fastän man inte kommer från Jamaica, New York eller är Tony Hawk?

Eftersom det är sk streetmode som finns väletablerat i hela världen och

Mycket hör ihop med både livsstil och musik så är det betydligt mindre pretantiöst är när en 32 årig bibliotekarie från sumpan drar på sig utpräglade glansiga afrooutfit med jätterosett på skallen ja.
  • Queenie70
    Anonym (undrar) skrev 2013-09-25 23:03:11 följande:
    Det är andra kulturer. Varför accepterar du de utbredda men förlöjligar de som går sin egen väg? Är du så mainstream?

Det kanske jag är, men det är nog snarare så att jag asscocierar fenomenet med just extremt osjälvständiga brudar som så fort de träffat en ny karl ska assimilera sig med denna vare sig det handlar om att börja hänga på golfbanan, konvertera till islam eller dra på sig afrikanska schabrak och börja äta komage. Hursomhelst så upplever jag företeelsen som pinsamt.
  • Queenie70
    Anonym (undrar) skrev 2013-09-25 23:06:46 följande:
    Är det lika pretentiöst när somaliska Samiira klär sig typiskt svenskt?

Nej just för att alla västerländska plagg finns utbrett i hela världen, och för att de befinner sig i ett svenskt sammanhang. Om somaliska samira dätemot skulle dyka upp i svensk folkdräkt till svenska familjen hon känner i somalia så skulle det vara oerhört pretantiöst ..
  • Queenie70
    Anonym (hoppsan) skrev 2013-09-25 23:34:37 följande:
    Ouch, jobba lite med din eurocentrism va..

Det behövs inte. Titta dig omkring i världen så ser du att jag har rätt..
  • Queenie70
    Anonym (undrar) skrev 2013-09-25 23:46:37 följande:
    Så är även andra kulturers klädstilar....

Inte ens i närheten så utbredd och mainstreem..
Svar på tråden Fel att bära kläder från annan kultur?