Hur går det för er?
Jag har jobbat som jourhem för småbarn (0-3 år) i många år (men är sedan i våras familjehem i stället, syskon på 2 o 4 år!)
Jag har gjort många utskolningar av bebisar och har en väl inarbetad utskolningsplan som jag alltid gick efter. Sedan fick man naturligtvis modifiera den beroende på barnets ålder, placeringstid i jourhemmet och andra faktorer.
Det " normala" förfarandet vid utskolningar var som följande:
Första veckan kom familjehemmet till oss som jourhem och träffade barnet i dess hemmiljö. För bebisar ett par tre dagar, för större barn varje dag hela veckan. Familjehemmet fick vara med, " se på" hur vi gjorde i vardagen med rutiner för mat, sömn, lek etc. I början hela tiden bredvid, sedan successivt mer och mer med barnet, fast med jourhemmet tryggt i bakgrunden. Mot slutet av perioden kunde fam hemmet vara själv med barnet i trädgården, gå en kortare promenad etc.
Vecka två flyttades utskolningen till familjehemmet. Första dagen var jag som jourhem med hela tiden, sedan flyttades omvårdnaden ganska snabbt över till familjehemmet, med mig som jourmamma i bakgrunden. Från dag två (i vecka två) lämnade jag barnet själv i fam hemmet, först korta stunder, sedan längre stund för var dag under veckan. Sista dagarna var barnet där heldag, men jag hämtade på em och barnet sov hemma hos oss hela tiden.
Vecka tre startade med barnets första sovnatt i familjehemmet. Efter det kom jag på besök dagen efter, sedan varannan dag, var fjärde dag, en gång i veckan, varannan vecka etc så planades det ut tills allt var klart och barnet fast anknuten till sin nya familj!
BRA kommunikation mellan jourhem och familjehem är viktigt, det underlättar för alla. För barnet är det en stor omställning som kräver mycket "jobb" och det är såklart även ansträngande både för fam hemmet och jourhemmet.
Som jourhem måste man vara proffsig och hålla tillbaka sina egna behov av att vara betydelsefull för barnet, vilja pussa/krama för sin egen skull tex. Har barnet det behovet - javisst - men annars MÅSTE vi stå tillbaka och hjälpa barnet bygga upp sin relation med sin nya familj.
Jag tycker absolut att man kan fortsätta ha kontakt med jourhemmet efter att utskolningen är klar, om båda parter vill och det känns bra. Men INTE för ofta, skapa inte förvirring för barnet. Vi träffar "våra" barn som bor i fam hem några gånger per år, det är alltid lika roligt! De flesta har vi som vänner på facebook och kan följa i vardagen, utan för den sakens skull ständigt träffas!
Hoppas det går bra med Liten och fråga mig gärna om du undrar över något speciellt!