• Anonym (TS)

Ni som har barn med diabetes!!!

Hej sitter här hemma och grubblar en hel del. Jag var på vårdcentralen med
    Min yngsta son idag och de misstänker att han kan ha fått diabetes. Vi ska tillbaka imorgon för att lämna ett morgonurin prov och ta blodprov.
    Det jag undrar är hur var era barn när de fick sin diabetes. Vad hade de för symtom och var det lätt att se att de inte mådde bra eller var de som vanligt?
    Hur har det gått efter diagnosen förstår barnet vad det innebär eller var det jobbigt?
    Skulle va så himla tacksam om nån ville ta sig tiden och svara på mina frågor
    Tack på förhand

• Svar på tråden Ni som har barn med diabetes!!!
  • education

Kan tyvärr inte besvara dina frågor men ville ändå önska lycka till inför i morgon. Förstår att ni har en jobbig kväll och kanske längre tid framför er. Det är aldrig lätt när ett barn blir sjukt, särskilt inte när det är allvarligt. Men det finns fin hjälp att få inom barnsjukvården i Sverige och bra stöttning via olika instanser. När det gäller diabetes finns det särskilt mycket hopp då det händer mycket inom forskningen på just denna sjukdom. Personligen tror jag att diabetes är en av de sjukdomar som man helt kommer att kunna behandla bort i framtiden men det är ett helt annat inlägg och den övertygelsen hjälper förstås inte dig ikväll när du är ledsen och orolig och bara önskar att allt var som vanligt.

Vad har ditt barn för symptom och hur gammal är han/hon om jag får fråga?

Kram!

• sär skriven

Jag hoppas att det är typ 2-diabetes de gissar att det är, eftersom de skickat hem er. Någon med symtom på typ 1-diabetes skall omgående till sjukhus.

Varför misstänker de diabetes? Vad har han haft för BS?

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (TS)

Tack för att ni tog er tid att svara. Det är just det jag tyckte var märkligt vi fick inte göra några prov idag utan han pratade bara om symtomen som han tyckte påminde om diabetes. Anledningen till att han inte tyckte vi skulle ta tester idag var att min son var helt hysterisk och livrädd han är lite speciell så och gillar inte nya saker. De symtom han har haft är att han är extremt trött, kissar väldigt mycket och dricker en hel del. Anledningen till att vi sökte var att jag tänkte att han hade fått UVI för han har börjat kissa i sängen på nätterna i stort sätt varje natt. Den senaste veckan har det varit extremt mellan 3 - 5 gånger / natt. Han är bara 3 år men har varit torr både dag och natt sen 1,5 år tillbaka.

• education

Är beredd att hålla med sär skriven. En märklig bedömning, särskilt när man läser vad som hände idag? Tog inga prover för att han var hysterisk? Det är Förstås väldigt jobbigt men om man misstänker diabetes....? Hur har han mått ikväll? Känner du dig orolig för hans tillstånd nu eller är du själv lugn med att vänta tills i morgon? Tog de inte ens ett stick i fingret?

• Anonym (TS)

Vet inte om det spelar nån större roll men vi var där på eftermiddagen med precis efter han hade ätit och ingen sa nått på morgonen när vi ringde om att vi skulle ha haft med oss ett urinprov när vi kom. Det var ju det första läkaren frågade efter när vi kom så det kändes ju väldigt dumt.

• Anonym (TS)

Nej inget han sa att vi kunde göra det imorgon när vi lämnade urinprovet. Han är ju som vanligt och inget har förändrats men jag är ju ingen diabetes expert och vet inte hur fort det kan gå om det skulle va det men som sagt än så länge är han så som han har varit den senaste veckan. Men ändå vad ska man tro när han säger så där och börjar prata om diabetes på en gång och sen får man inga svar känns oerhört jobbigt och han verkade inte ens förstå det.

• education

Ofta vill de ju ha morgonurin men som du sa så kan det ju vara en UVI och då kan man ju ta ett prov på vilken urin som helst även om det är bra ju längre tid det har stått i blåsan. Fick du inte hjälp med att ta ett sådant prov eller upplevde doktorn honom som för hysterisk även för ett urinprov? Det är ju alltid lite lurigt med små barn som inte kan förmedla sina känslor så bra. Och när han haft så kraftiga symptom så är det ganska vågat att avvakta tills i morgon utan någon som helst provtagning. Jag vill inte göra dig otrolig och som sagt, du kanske själv känner dig lugn med att vänta till i morgon?

• Anonym (TS)

Ursäkta för rörigt inlägg. Hoppas ni förstår ändå. Skriver från mobilen

• sär skriven

Kära TS.

Hade jag varit du hade jag tagit mitt barn under armen och åkt in till barnakuten genast. Tidig upptäckt är A och O i diabetesvärlden.

• sär skriven
    education skrev 2013-09-25 21:29:58 följande:
    Ofta vill de ju ha morgonurin men som du sa så kan det ju vara en UVI och då kan man ju ta ett prov på vilken urin som helst även om det är bra ju längre tid det har stått i blåsan. Fick du inte hjälp med att ta ett sådant prov eller upplevde doktorn honom som för hysterisk även för ett urinprov? Det är ju alltid lite lurigt med små barn som inte kan förmedla sina känslor så bra. Och när han haft så kraftiga symptom så är det ganska vågat att avvakta tills i morgon utan någon som helst provtagning. Jag vill inte göra dig otrolig och som sagt, du kanske själv känner dig lugn med att vänta till i morgon?
    Morgonurin eller icke spelar ingen roll vid diabetes.
Svar på tråden Ni som har barn med diabetes!!!