• Anonym (Undrar)

Hur långt tillbaka kollar soc?

Jag har hört av någon att soc har inte rätt att gå tre månader tillbaka och titta på inkomsten, utan det är en månad som gäller. Sen att de bara säger att det är tre månader som gäller.

Är det någon här som vet något om det? 

• Svar på tråden Hur långt tillbaka kollar soc?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-09-26 06:04:03 följande:

Jag har hört av någon att soc har inte rätt att gå tre månader tillbaka och titta på inkomsten, utan det är en månad som gäller. Sen att de bara säger att det är tre månader som gäller.

Vad jag vet så måste man visa kontoutdrag 3mån tillbaka
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-09-26 06:04:03 följande:

Beror lite på om det är första gången du ansöker eller om du har löpande.

Beror också på hur du hamnat i din situation. Har du vetat om ett längre tag att du skulle t.ex. bli av med jobb/vara klar med studier så skall du ju ha planerat din ekonomi efter det liksom..
  • Nape

Enligt "Fattigbloggen" som Aftonbladet skrev för några månader sedan är det en månad. Jag minns att det skrevs mycket om det då. Fattigbloggen finns kvar, så googla och leta.

Det fanns också ett forom som hette "Fattiga riddare" där informationen säkert finns.

Vad jag minns är det som du säger, en månad.

• Stokke

Så med andra ord, skulle man kunna bränna alla pengarna och sedan gå till Soc?
    Jag vet inte, men har hört att de kollar 3 månader bakåt.

• Anonym (praxis)

Jag vill också minnas att det egentligen är en månad tillbaka de ska kolla, men att de begär tre. (Och har gjort så länge jag känt till det)

Men vad man rent praktiskt gör och vad ett ev regelverk säger är ju två olika saker.

• Anonym (6 månader...)

Här för mina föräldrar begärde de 6 månader bakåt..

• Anonym (soc bidr sökande)

Jag håller på och söker socialbidrag nu och har fått hem utredningen dom vill ha in. 3 månader tillbaka är det....

• Anonym (Socbidragstagare)

Första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd måste du redovisa 3 månader bakåt. Sedan endast 1 månad om de inte begär något annat.

• mamita64

I socialtjänstlagen står det en månad, på soc begär de tre månader.
    Enligt Fattigbloggen som AB hade så får alla som överklagar detta rätt.

Har ingen aning om varför soc i alla hörn av vårt land går tre månader tillbaka

Svar på tråden Hur långt tillbaka kollar soc?