• Anonym (Rättvist!)

Hon har allt barnbidrag - vi delar på kläder aktiviteter osv

Hej! Skild sen ett drygt år. Vi har två barn 6 och 8, varannan vecka. Vi har gemensamma ytterkläder och skor! Men uppsättningar kläder på respektive ställe. När det nu är dags att köpa vinterkläder/skor vilken kommer gå på x tusen börjar jag tänka. Är detta rätt? Hon har barnbidraget på ca 27000 kr/år och betalar barnförsäkringarna och fritidsavgiftera för ca 12000 kr/år. Som jag ser det finns det 15000 kr/år att köpa kläder och betala aktiviteter för. Skulle det gå på 22000 kr/år betalar jag gärna mer av de överskjutande 7000 kronorna, IOM att jag tjänar mer , men det känns inte rätt att jag skall betala hälften av allt när hon har hela barnbidraget. Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 19:27
    Tack för svar!
    IOM att barnen är skrivna hos henne beräknas fritidsavgifterna på hennes inkomst. Det blir rätt nära 10 000kr/år. BarnFörsäkring ca 2500kr/år.
    Alltså ca 14 000kr/år kvar till kläder, aktiviteter osv.
    Jag betalar gärna för att barnen skall ha det bra, men inte subventionera mitt ex liv med motsvarande en utlandsresa varje år.

• Svar på tråden Hon har allt barnbidrag - vi delar på kläder aktiviteter osv
  • hymafr

TS: Om du har råd så tycker jag du ska låta det vara. Du säger ju själv att du tjänar mer än mamman.
    Givetvis kommer en bättre ekonomi för henne barnen till gagn. 

• Anonym (Linn)

Vi har också vv och delar på allt. Han får bb eftersom han har lägre lön. Tycker det är rättvist.

• Anonym (snart)
    FlamingRed skrev 2013-09-27 08:51:47 följande:
    För att barnet ska kunna be om/vilja ha tex en jacka utan att få dåligt samvete för att en förälder måste spara i tre månader för att köpa den.

Med mitt första barn pluggade jag och var ensamstående och det barnet har aldrig behövt sakna vare sig mat eller kläder. Man sparar in på annat eller köper begagnat helt enkelt. Som Ts skriver 27000 och en vanlig inkomst borde räcka och särskilt med två barn då de kan ärva kläder och dela prylar.
  • Anonym (Rättvist!)

Det gäller att sortera rätt här . Mitt ex har ett stort belopp på banken och har goda ekonomiska förutsättningar i familjen för att ta små ord i munnen. Bottom line är att barnen kostar oss lika mkt. Hon har ca 14000 kr av VÅRA barnbidragspengar till SITT förfogande, men lägger inte mer pengar på barnen än jag. Hon ansvarar nu för sitt liv, boendekostnader etc. Jag kan INTE se vad som motiverar att hon får 14000 i subvention till sitt liv. OM barnens kostnader skulle gå över de 27000 som barnbidraget ger betalar jag gärna mer än mitt ex IOM att jag tjänar mer.

• Anonym (olika liv)

När man väl har skilt sig och lever olika liv tycker jag faktiskt man ska ta ansvar för sig själv och sitt. Att man har olika ekonomiska förutsättningar har faktiskt inte med föräldraskapet att göra, inte i grunden. I alla fall inte vad gäller det dagliga, kläder etc.

Att man som ekonomiskt gynnad förälder har möjlighet att göra mer kostsamma saker må vara hänt. Det är ju bra för barnen att de kan få resa lite mer och uppleva sånt som kunde vara svårt annars. När barnen blir äldre kan det också vara rimligt att man betalar lite mer (efter förmåga) till exempelvis körkort eller liknande. Inte ett måste men om man vill för att det är bra för barnen.

När de är så små som era tycker jag dock att man delar kostnader rakt av, efter att barnbidraget är borträknat. Finns ingen anledning att göra på något annat sätt. Jag skulle kanske välja att ta nån större kostnad nån gång då och då (exempelvis om det behövs en dator eller så när de blir äldre) men det skulle vara tydligt och på mitt initiativ.

I vårt fall har vi fortfarande ett gemensamt bankkonto där barnbidraget sätts in och varifrån vi även betalar barnens fritidsavgifter och annat som är gemensamt ansvar. När någon handlar en vinterjacka eller skor (som de har hos oss båda) så flyttar vi över motsvarande summa från gemensamma kontot. Inga konstigheter.

Nu har vi ganska likvärdig ekonomi men jag tror inte det blir några förändringar även om nån av oss skulle få en mycket bättre ekonomi. Det är bådas ansvar att få det att funka för barnen, se till att de får det de behöver. Allt som ligger utöver detta är en privatsak och inget som bör blandas ihop med föräldraskapet.       

• anju79

Har 2 barn, bor varannan vecka hos mig.jag har barnbidragen ( sparar dock 500:-/barn o månad), har kommit överens, eftersom jag köper allt till barnen, att han ska sätta in pengar när jag handlat till barnen. Betalar fritids/dagis var och för sig, får pengar av honom då barnförsäkringarna, aktiviteter betalas ihop mm
    Skriver vad jag lägger ut/månad och ska då få hälften av honom...

• Anonym (Rättvist!)
    anju79 skrev 2013-09-28 20:50:01 följande:
    Har 2 barn, bor varannan vecka hos mig.jag har barnbidragen ( sparar dock 500:-/barn o månad), har kommit överens, eftersom jag köper allt till barnen, att han ska sätta in pengar när jag handlat till barnen. Betalar fritids/dagis var och för sig, får pengar av honom då barnförsäkringarna, aktiviteter betalas ihop mm Skriver vad jag lägger ut/månad och ska då få hälften av honom...

Om jag förstår det rätt så sparar du 1000 kr/mån av ca 2200. 1200 kr kvar. Sen ger han dig hälften av alla utlägg. Vad ger dig rätten till de 1200?
  • anju79

Nej nej, jag betalar min del av det som handlas utöver barnbidrag. Kanske dåligt formulerat. Handlar jag för ex 2000:- utöver bidraget (1100:-+2000 betalar han 1000:- Vissa månader handlar man ju mer eller har andra utgifter för/på barnen än andra...
    ALLA pengar används till barnen. "Redovisar " alltid vad jag handlat, för exets skull.

• Anonym (Rättvist!)
    anju79 skrev 2013-09-28 22:28:33 följande:
    Nej nej, jag betalar min del av det som handlas utöver barnbidrag. Kanske dåligt formulerat. Handlar jag för ex 2000:- utöver bidraget (1100:-+2000 betalar han 1000:- Vissa månader handlar man ju mer eller har andra utgifter för/på barnen än andra... ALLA pengar används till barnen. "Redovisar " alltid vad jag handlat, för exets skull.

Ja, nu förstår jag. Det är ju så jag vill ha det. Jag tror dock på att räkna på det över ett år, IOM att de stora kostnaderna kommer på vår och höst när de dyra kläderna och skorna kommer. Fler synpunkter?
  • Anonym (mamma)

Herregud. Bråka om småpengar

Nej man får inte allt genom bidrag här i livet,
    Barn kostar MER än barnbidraget så sluta gaffla

Trodde du att du skulle slippa lägga ut en enda spänn på ungen/ungarna för att ni får bb?

haha

Svar på tråden Hon har allt barnbidrag - vi delar på kläder aktiviteter osv