Undrar autism skrev 2013-09-26 12:34:18 följande:
Okej, till saken hör att mamman alltid säger att hon är glad att hennes barn är friska, tror hon förnekar. Hittar alltid på ursäkter när det gäller barnet, som att han är trött det därför han inte gör som dom ber han om.
Hon skulle aldrig begära en utredning eftersom hon anser att barnet är friskt menar jag.
Tycker bvc har släppt det lite, så som mamman har berättat för mig vid kontrollerna ex 18 månader då dom ska kunna peka ut var näsan sitter, då pekade han på en annan kroppsdel men mamman tyckte det var självklart ändå att han visste var sin näsa satt! Samt tester att ge dockan till mamman det gjorde han inte utan hittade på egna saker med dockan och både mamman och bvc tyckte det var okej, han är ju så självständig och bestämd. Sparka på en boll förstod han inte heller utan stampade på bollen, varpå bvc säger, ja jag sa ju sparka på den, helt normalt att missförstå tyckte dom. Jag vet inte om det verkar så normalt.
Sen verkar han som sagt inte höra på sitt namn, dom får alltid hämta honom då han inte lyssnar utan rymmer.
Vill inte verka taskig och säga något om autism, kan ju ha fel. Får avvakta tills 4 årskontrollen...kanske upptäcker något då isf.
Men de går ju hos logoped säger du. De är ju proffs på små barns kommunikation. De har jobbatr aktivt med vår äldsta som enbart har en mycket mild uttalsförsening. Han har mycket god kognitiv förmåga, ordförråd etc, men har svårigheter med att forma vissa ljud. Trots detta lilla problem så har vi gått regelbundet och tränat och blivit kartlagd. Logopederna på barnmottagningar brukar arbeta när psykologer eftersom det ofta finns annan problematik också vid språkstörningar. Jag har svårt att tro att de nonchalant skulle se mellan fingrarna. De brukar vara noggranna. Kanske din väninna heller inte berättar allt?