Inlägg från: Undrar autism |Visa alla inlägg
  • Undrar autism

Orolig i onödan?

Hej
    Har en bekant vars barn är 3 1/2 år...han pratar väldigt lite/dålig. Kan inte påstå att han har tillräckligt ordförråd för sin ålder. Leker konstigt, radar upp bilar, tidningar, skor mm. Svår att få ögonkontakt, när han var mindre och pekade så tittade han inte åt samma håll som han pekade åt.
    Sover dåligt, alltid gjort.
    Nu går han hos logoped för testning av förståelse samt talet.
    Det jag tycker är konstigt är att inga verkar reagera att det kan vara autism? Har jag fel? Tycker att så mycket stämmer in på pojken. Lyssnar inte till sitt namn heller och är väldigt rymningsbenägen. Tycker inte det verkar så normalt. Hörseltest har gjorts och han hör.
    Förståelsen enligt logoped tester har godkänts trots att han inte har gjort "rätt", te x lägga dockan i sängen, ge dockan till mamma mm. Allt detta har han inte gjort rätt ändå så är det ingen, inte ens mamman som reagerar.
    Jag vill inte säga något heller till mamma, för tänk om jag har fel? Han går ju ändå på koll, dom borde väl se eller är det vanligt att man missar austim?
    Tänker på barnets bästa, man bör väl få hjälpen så tidigt som möjligt om det är autism?
    Någon som har några synpunkter? Erfarenheter av barn med liknande symptom trots att det inte är autism? 

• Svar på tråden Orolig i onödan?
  • Undrar autism

Tack för svar. Det kanske inte är autismGlad. Bara väldigt försenad i språkutvecklingen. 

• Undrar autism

Okej, till saken hör att mamman alltid säger att hon är glad att hennes barn är friska, tror hon förnekar. Hittar alltid på ursäkter när det gäller barnet, som att han är trött det därför han inte gör som dom ber han om. 
    Hon skulle aldrig begära en utredning eftersom hon anser att barnet är friskt menar jag.
    Tycker bvc har släppt det lite, så som mamman har berättat för mig vid kontrollerna ex 18 månader då dom ska kunna peka ut var näsan sitter, då pekade han på en annan kroppsdel men mamman tyckte det var självklart ändå att han visste var sin näsa satt!  Samt tester att ge dockan till mamman det gjorde han inte utan hittade på egna saker med dockan och både mamman och bvc tyckte det var okej, han är ju så självständig och bestämd. Sparka på en boll förstod han inte heller utan stampade på bollen, varpå bvc säger, ja jag sa ju sparka på den, helt normalt att missförstå tyckte dom. Jag vet inte om det verkar så normalt. 
    Sen verkar han som sagt inte höra på sitt namn, dom får alltid hämta honom då han inte lyssnar utan rymmer.
    Vill inte verka taskig och säga något om autism, kan ju ha fel. Får avvakta tills 4 årskontrollen...kanske upptäcker något då isf. 

• Undrar autism

Han rymmer hemifrån...det kanske är så att hon inte berättat allt. 
    Jag väntar och ser vad som händer, det kanske blir bra när han blir äldre, som sagt dom har han ju under observation nu så då bör dom väl inte missa om det skulle vara något.

Tack för era tankar och synpunkter. 

Svar på tråden Orolig i onödan?