• k girl

Orolig i onödan?

September13 skrev 2013-09-26 11:56:38 följande:
    Visst ska man inte oroa sig i onödan, men de saker du berättar om låter just som tecken på någon form av autismspektrum. Logopeder och förskolepersonal har inte alltid erfarenhet av autism och kan också vänta in i det sista med att lyfta den frågan. Som förälder måste man ofta själv be om en utredning. Vid autism bör beteendeterapi sättas in så snart som möjligt och att vänta försvårar behandlingen. 
    Det ingår i logopedens bedömning att utvärdera exempelvis kommunikationsförmåga, ögonkontakt och språkpragmatik i bedömningen. Har barnet någon avvikelse brukar det finnas psykolog knutet till logopedin, alternativt remittera direkt vidare för utredning.
  • k girl
    Tulpanen89 skrev 2013-09-26 17:55:36 följande:
    Ojdå, då är min dotter väldig sen. Hon har precis börjat säga lite ord. Typ namn och lite djur. Hon kan inte meningar ens. Hon är 2,5 år. Vi ska till bvc om 3 veckor för kontroll. Nu är jag jätte orolig :/

Jo, det är sent. Min son hade ett liknande språk i samma ålder och vi började gå hos logoped när han var ganska precis 2,5. Han har en språkstörning men börjar närma sig att komma ikapp (han fyller fyra i november). Mitt tips är att börja med teckenstöd (TAKK) redan nu, och se till att få en logopedremiss! Köp inte att de inte behandlar barn under tre-fyra år, det gör de, och det är bra om man får hjälp tidigt. Lycka till!
  • k girl
    Tulpanen89 skrev 2013-09-26 18:16:43 följande:
    Vad konstigt att bvc aldrig har sagt något eller läkare. Fick henne i vecka 32 så hon växte väldigt långsamt samt va väldigt efter med allt.

I januari gjorde hon sin operation och de va första gången hon sa mamma :) tycker ändå att sen januari så har de kommit igång. Innan dess sa hon inget alls. Hon hade extremt mycket polyper och alldeles för stora halsmandlar så hon va sjuk jämt och ständigt i nästan 2 år.

Men ska ta upp de med bvc. Tack!
    Det är inte så konstigt egentligen. Man tittar bara på förståelsen när barnet är 1,5 och ordförråd och meningsbyggnad vid 2,5 eller 3 år som det är i vissa landsting. Det du nämner är en anledning till att barn kan vara språkligt sena, men det är ändå bra att komma igång med behandling så att barnet kan kommunicera på förskola t ex.
Svar på tråden Orolig i onödan?