• Blanceflor

Hjälp att tyda nupp/kub siffror

Har googlat runt efter tabeller eller något liknande där man kan se och jämföra siffrorna vid nackuppklaringstesterna och de andra proverna. Hittar inget alls. Om du som läser detta vet vart man kan hitta det så snälla lägg in en länk här.

Jag har hittat en del trådar här på fl om just nupp/kub tester och alla verkar veta exakt vilka värden och siffror som är bra och vilka som inte är bra, men hur vet alla det och var kommer de uppgifterna ifrån? Kan tillägga att jag är mest intresserad av nackspaltsvärdet.    

• Svar på tråden Hjälp att tyda nupp/kub siffror
  • MissAdelaide

Vad det gäller kub--test är det ju så många faktorer som vägs in när de kommer fram till en risksiffra. Kan nog vara svårt att hitta listor att jämföra eftersom alla har så olika utgångsläge.

Vad jag förstått så räknar de att en nackspalt upp till 3 mm är "normalt" men att det anses väl ännu mer normalt om den ligger runt 2 mm eller under det.

• Flickan och kråkan

Det finns väl rätt mycket information om man googlar. Det går inte att säga exakta mått eftersom det beror på i vilken vecka man gör UL. En normal nackspalt kan t.ex. vara bredare om man gör UL sent (inom ramen för när man gör KUB/NUPP).

• Blanceflor
    MissAdelaide skrev 2013-10-02 21:31:04 följande:
    Vad det gäller kub--test är det ju så många faktorer som vägs in när de kommer fram till en risksiffra. Kan nog vara svårt att hitta listor att jämföra eftersom alla har så olika utgångsläge.

Vad jag förstått så räknar de att en nackspalt upp till 3 mm är "normalt" men att det anses väl ännu mer normalt om den ligger runt 2 mm eller under det.
    Det är just en sån lista jag vill ha tag i, när man väntar tvillingar kan man ju bara göra nupp testet och då måste ju veta vilka världen som anses normala i jämförelse med i vilken vecka man är. Alla barnmorskor och läkare som utför testet måste ju få sin information någon stans ifrån, frågan är ju bara var?
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-02 22:09:22 följande:
    Det finns väl rätt mycket information om man googlar. Det går inte att säga exakta mått eftersom det beror på i vilken vecka man gör UL. En normal nackspalt kan t.ex. vara bredare om man gör UL sent (inom ramen för när man gör KUB/NUPP).
    Har googlat mycket men kan inte hitta mer än allmän information, länka gärna om du har hittat mer ingåeende info.
    sticksNstones skrev 2013-10-04 09:04:51 följande:
    www.fetalmedicine.com/fmc/ultrasound/11-13-we.../

Tack för länken! Men kan inte hitta var man finner vilka mått som anses normalt för vilken vecka osv. Var klickar jag för att komma vidare?

• Majblomma14
    Blanceflor skrev 2013-10-11 21:07:23 följande:
    Det är just en sån lista jag vill ha tag i, när man väntar tvillingar kan man ju bara göra nupp testet och då måste ju veta vilka världen som anses normala i jämförelse med i vilken vecka man är. Alla barnmorskor och läkare som utför testet måste ju få sin information någon stans ifrån, frågan är ju bara var?
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-02 22:09:22 följande:Det finns väl rätt mycket information om man googlar. Det går inte att säga exakta mått eftersom det beror på i vilken vecka man gör UL. En normal nackspalt kan t.ex. vara bredare om man gör UL sent (inom ramen för när man gör KUB/NUPP).
    Har googlat mycket men kan inte hitta mer än allmän information, länka gärna om du har hittat mer ingåeende info.
    Tack för länken! Men kan inte hitta var man finner vilka mått som anses normalt för vilken vecka osv. Var klickar jag för att komma vidare?

Väntar du oxå tvillingar?? I vilken vecka är du? Jag gick in i v 11 idag. Ska göra nupp den 30:e. Dock är siffrorna enbart 60 % tillförlitliga. Men de kan ju ge en viss indikation på om något verkar se dåligt ut. Ev. kommer vi även att göra mkp oxå, men avvaktar nuppet. Var bor du?
Svar på tråden Hjälp att tyda nupp/kub siffror