Inlägg från: Juniana |Visa alla inlägg
  • Juniana

Jag gillar inte att leka med barnen!! Är det okej?

Jag tycker faktiskt inte att det är något stort fel, om en förälder inte vill vara med och leka. Eftersom du skriver "barnen",  så har de ju syskon att leka med! Barn ska leka med barn i första hand, och behövs det flera barn så får du väl sätta dem på dagis, eller gå till öppna förskolan, eller umgås med en väninna som har barn i samma ålder. Ni fikar medan barnen leker!

Det här stadiet är ju ändå övergående. Snart blir barnen så stora att de kanske vill leka och spela saker som du VILL vara med på - olika sporter, kortspel, brädspel..?

• Juniana

För att gå till mig själv, så tyckte jag aldrig att sonens lekar med bilar, traktorer, olycksplatser, poliser, byggarbetsplatser, vägmärken o.s.v. var särskilt intressanta...  

Men dottern och jag hade mycket kul med både Barbiedockor, som vi sydde kläder till, och dockskåpsmöbler och annan inredning som vi tillverkade själva. Ett år gjorde vi en hel julkrubba själva, där kartonger fick bli stallet, Barbie och Ken och en Mini Baby Born-docka fick bli den Heliga Familjen, en adventsstjärna fick bli Betlehemsstjärnan, torkat gräs höet i krubban, kameler som vi köpt i Arabvärlden riddjur åt de Tre Konungarna, o.s.v.. Den julkrubban kommer jag att minnas med glädje resten av mitt liv!

• Juniana
    Realistens skrev 2013-09-26 20:31:43 följande:
    Det var inte snällt sagt som mamm till en pojke. Du vill ntagligen tt h redn nu skll bli bög så ni kn lek med dockor och nnt tjejmög.
    Du borde nog få ett besök v.... 
    Nej verkligen inte! Men han hade en pappa och flera kamrater som han kunde leka de lekarna med! Jag skulle aldrig ha försökt göra om honom, om han hade varit mitt enda barn, för att få leka tjejlekar själv. Så där tog du alldeles fel.
  • Juniana
    Realistens skrev 2013-09-26 20:49:27 följande:
    Hade en pappa !! ? Ingen idag ??
    Kamrater till pappan, bort skrämda...??
    Enda barn, då har du antagligen fler och dessa är flicor och i dina ögon mer värda att leka och busa med.
    Du är en elak mamma som ser mer till kön än kärlek till barnen.

Knappast, men jag kanske inte tycker att det är så roligt att leka "nu krockar bilarna, och sedan kommer bärgningsbilen, ambulansen och polisbilen" hundra gånger i sträck... Flört
  • Juniana

En annan tanke: jag hade nog också planerat att leka mera med mina barn, innan jag fick barn. Men när man står mitt i småbarnsträsket, så har man oftast fullt upp med det praktiska som MÅSTE göras. Handla, laga mat, hjälpa barnen vid matbordet, städa upp kladd efteråt, diska, tvätta... Det blir BERG av disk och tvätt när man har småbarn i en familj, och ett ständigt kontrollerande av spillet och kladdet, plocka upp saker från golvet o.s.v.. Man hinner och orkar ofta inte vara den lek-mamma som man tänkt, men som jag skrev förut så tror jag inte att det är nödvändigt heller. Bara man ser till att barnen har syskon och/eller kamrater att leka med.

• Juniana
    Realistens skrev 2013-09-26 20:49:27 följande:
    Hade en pappa !! ? Ingen idag ??
    Kamrater till pappan, bort skrämda...??
    Enda barn, då har du antagligen fler och dessa är flicor och i dina ögon mer värda att leka och busa med.
    Du är en elak mamma som ser mer till kön än kärlek till barnen.

Jodå, han har fortfarande en pappa - men han är tonåring nu, och behöver ingen att leka "polisbilen kommer" med i sandlådan längre!
  • Juniana
    Mormorn skrev 2013-09-26 23:33:32 följande:
    Tror inte det är så många mammor som gillar att leka med sina barn. Vet många som säger att det är bättre barnen är på dagis så dagisfröknarna får leka med barnen. Jag har jobbat på många olika dagis och jag har aldrig sett en fröken som lekt med barnen.
    Jag är en mormor nu till många barnbarn som jag älskar över allt på jorden. Dom är här väldigt mycket, dom älskar att vara här och jag älskar att ha dom här. Men leker!? Nej, det gör vi inte, men vi gör mycket annat. Bakar bland annat, läser böcker gör jag ofta för dom, spelar spel ibland, men framförallt finns jag till för dom. Leka kan dom väl göra med andra barn/varandra eller själva naturligtvis.
    Föräldrar måste inte leka med barnen, som många verkar tro. Man har ju fullt upp med allt annat runt barn och familj och sen känna sig tvungen att leka för att vara en bra förälder....nänä.  

Jag tror att även dagisfröknarna är så upptagna nu, på grund av för få personal på för många barn, att de har nog med de helt nödvändiga arbetsuppgifterna. Vilket är synd... Jag kommer fortfarande ihåg va kul det var på lekis när fröken ville vara med och leka någon gång. Typ när vi lekte "mamma, pappa, barn" - och fröken var mormodern!
  • Juniana
    Curlie skrev 2013-09-27 09:57:16 följande:
    Som dotter till en narcissistisk mamma klingar det lite illa i mina öron. Min mamma ansåg inte att jag var värd hennes tid eller besväret, och att jag fanns till för hennes behov och behag. Bara utifrån TS får jag vibbar som påminner lite om min mamma. Barn har behov och kommunicerar och utvecklas mycket genom leken. En sund förälder beaktar och förstår sina barns behov.

Ja, att leken är livsnödvändig för barns utveckling är det väl ingen som betvivlar idag. Även djurungar leker ju. Men det normala lär i alla tider ha varit, att barnen leker MED VARANDRA. Torparna och torparhustrurna, lär inte ha haft tid att leka med sina åtta barn om vi säger så... och jag gissar att även stenåldersfolken hade nog med att få fram mat till alla.
  • Juniana
    Juniana skrev 2013-09-27 13:13:43 följande:

Ja, att leken är livsnödvändig för barns utveckling är det väl ingen som betvivlar idag. Även djurungar leker ju. Men det normala lär i alla tider ha varit, att barnen leker MED VARANDRA. Torparna och torparhustrurna, lär inte ha haft tid att leka med sina åtta barn om vi säger så... och jag gissar att även stenåldersfolken hade nog med att få fram mat till alla.
    Tillägg till detta: däremot tycker jag synd om alla endabarn, som inte har syskon att leka med heller, och föräldrar som inte har tid. Fast å andra sidan kan en vuxen ändå inte ersätta andra barn, i allt det som leken ska utveckla, eftersom relationen är helt annorlunda. Den vuxne har ju bland annat alltid makten i leken.
Svar på tråden Jag gillar inte att leka med barnen!! Är det okej?