• Anonym (Lyssna på mig!)

Hur många minuter får du av din partner om dagen?

Hur många minuter får du av din partner en genomsnittlig dag? Hur ofta och länge tar han/hon sig tid att prata med dig? En bra dag får jag 20-30 minuters tid av min man. Om jag behöver nå honom på jobbet så har han aldrig tid att prata säger han men sanningen är att han ofta inte tar sig tid. Om vi pratar i telefon och han får ett annat samtal så tar han det istället. När han kommer hem så orkar och vill han inte prata för då måste han stressa av säger han så jag får ingen tid alls i princip.

Jag har ifrågasatt när han tycker att jag ska prata med honom eftersom att jag inte kan göra det på dagen pga hans jobb och inte heller på kvällar och helger för att då vill han vila. Han har inget svar på det förstås men hoppar på mig istället och säger att jag är en sån bitch att han inte vill prata med mig. I går sa jag åt honom att ta av sig sin jävla gloria och fråga sig själv vad han egentligen ger mig. Han tycker nämligen att han är ett helgon och jag är en total bitch. Jag sa att om jag nu är en bitch så kanske det beror på att jag aldrig får någon uppmärksamhet. Men det ville han inte lyssna på för allt är mitt fel enligt honom.

Så för att summera kan jag säga att bortsett från det allra viktigaste om hushållet så får jag ungefär 15 minuter vid middagen som han förövrigt slänger i sig och går från bordet innan jag hunnit äta klart och sen får jag 2-3 minuter till här och där under en dag men det är allt. Ska det vara så här? Är det normalt när man varit tillsammans länge?

• Svar på tråden Hur många minuter får du av din partner om dagen?
  • Anonym (Antonia)

Vad som är vanligt/normalt varierar nog, vissa har mer behov av att samtala än andra.

Själv känner jag att jag kan prata hur mycket jag vill med min man, vi har gemensamma intressen, så vi spenderar en hel del tid tillsammans. Men vi har inga problem att inte höras när vi är på jobbet eller borta var för sig. Jag måste inte prata med min man varje dag, om han jobbar kväll så händer Det att vi Inte pratar på några dagar.

Anonym (Antonia) skrev 2013-09-26 15:13:43 följande:
    Vad som är vanligt/normalt varierar nog, vissa har mer behov av att samtala än andra.

Själv känner jag att jag kan prata hur mycket jag vill med min man, vi har gemensamma intressen, så vi spenderar en hel del tid tillsammans. Men vi har inga problem att inte höras när vi är på jobbet eller borta var för sig. Jag måste inte prata med min man varje dag, om han jobbar kväll så händer Det att vi Inte pratar på några dagar.
    Jag menar inte att jag måste prata med honom i timmar varje dag om struntsaker utan att jag aldrig får tid att höras eller synas i hans värld. Så känns det åtminstone. Han tar sig aldrig tid att prata med mig om jag vill eller behöver det. Det är så illa att jag har slutat att försöka prata med honom utan vänder mig till andra om jag behöver råd eller diskutera en sak. Konstigt att min egen man inte har tid med mig men jag har vänner och manliga vänner som hinner prata i 45 minuter varje dag med mig i telefon fast dom också har arbeten. Dom verkar kunna hitta tid för mig så varför kan inte min man göra det också?
  • Rainbow gg

Min sambo kommer hem från sitt jobb ca en timme innan jag ska till mitt jobb. Under den tiden håller jag ju på att göra mig iordning för jobbet så det blir inte så mycket kvalitetstid på vardagarna.
    Idag kom jag hem från jobbet 15 minuter innan han skulle iväg till sitt jobb så vi sov inte ens ihop. Om det är något som behöver pratas om så görs det kortfattat eller sparas till helgen. Imorgon kväll ska vi t.e.x diskutera ett lyx-inköp som jag gärna vill ha, för vi hinner inte ikväll. Men det är ju bara sådana vardagliga samtalsämnen.

Annars brukar vi ligga i sängen och prata om allt mellan himmel och jord en halvtimme-timme tills vi somnat. Ringa och störa honom på jobbet gör jag bara om jag ska meddela att jag jobbar över, aldrig för att jag bara vill prata.
    Min sambo har dock lite problem med att fokusera så om vi för en gångs skull är hemma samtidigt en vardagskväll och han sitter vid datorn och jag försöker prata med honom så går det in genom ena örat och ut genom andra, men det är ju bara sån han är, jag kan vänta till läggdags istället :P
    Vi har varit tillsammans i 4år.

Vad är det som du har att säga som är så viktigt att du måste ringa honom på jobbet eller inte hinner säga när ni äter middag?

• Eterisk

Vardagar någon timme innan sovdags och helger ganska många timmar ganska många gånger, skulle jag säga. På helgen går vi promenad och pratar, ligger i sängen och pratar, sitter vid köksbordet och pratar, går på bio (då pratar bara jag vilket irriterar min man ), eller åker till lantstället. Vi gillar att läsa också, vi har alltid någon gemensam bok som jag läser högt och som vi diskuterar under tiden. 

Men mycket tid går förstås till övningskörning med kidsen, samtal med kidsen och annat som försiggår på familjebasis så att säga.

Jag tycker att vi har det jättebra! Hjärta 

Rainbow gg skrev 2013-09-26 15:25:50 följande:
    Min sambo kommer hem från sitt jobb ca en timme innan jag ska till mitt jobb. Under den tiden håller jag ju på att göra mig iordning för jobbet så det blir inte så mycket kvalitetstid på vardagarna.
    Idag kom jag hem från jobbet 15 minuter innan han skulle iväg till sitt jobb så vi sov inte ens ihop. Om det är något som behöver pratas om så görs det kortfattat eller sparas till helgen. Imorgon kväll ska vi t.e.x diskutera ett lyx-inköp som jag gärna vill ha, för vi hinner inte ikväll. Men det är ju bara sådana vardagliga samtalsämnen.

Annars brukar vi ligga i sängen och prata om allt mellan himmel och jord en halvtimme-timme tills vi somnat. Ringa och störa honom på jobbet gör jag bara om jag ska meddela att jag jobbar över, aldrig för att jag bara vill prata.
    Min sambo har dock lite problem med att fokusera så om vi för en gångs skull är hemma samtidigt en vardagskväll och han sitter vid datorn och jag försöker prata med honom så går det in genom ena örat och ut genom andra, men det är ju bara sån han är, jag kan vänta till läggdags istället :P
    Vi har varit tillsammans i 4år.

Vad är det som du har att säga som är så viktigt att du måste ringa honom på jobbet eller inte hinner säga när ni äter middag?

Det du beskriver låter normalt med jobb och så. I mitt fall så är problemet att jag tvingas ringa till jobbet ibland för att jag måste ha svar på vissa saker som jag inte har fått svar på för att han inte har orkat/velat/hunnit prata med mig på helgen eller kvällarna. Så han ger mig ju aldrig tid att prata när det än är på dygnet. Endera måste han jobba eller så måste han slappna av så när ska jag få tid då?! Du vet att du får en pratstund innan lägggdags men om jag väntar tills dess för att låta honom slappna av tidigare på kvällen så måste han spela spel på iPaden innan han somnar så han har inte tid då heller. Det finns aldrig någon tid för mig och inte heller något intresse i mig tydligen.

Jag undrar om ni andra verkligen hinner diskutera allt viktigt och oviktigt för del delen på mindre än 30 minuter om dagen? Jag tycker det känns märkligt att min man inte har tid med mig eller att lyssna på mig någonsin. Om jag tvingar till mig hans uppmärksamhet så får jag den i högst 8 minuter om jag har tur sen tycker han att det ska vara färdigdiskuterat. Det skulle vara trevligt med en man som tycker jag är värd hans uppmärksamhet och tid...
    Eterisk skrev 2013-09-26 15:31:32 följande:
    Vardagar någon timme innan sovdags och helger ganska många timmar ganska många gånger, skulle jag säga. På helgen går vi promenad och pratar, ligger i sängen och pratar, sitter vid köksbordet och pratar, går på bio (då pratar bara jag vilket irriterar min man ), eller åker till lantstället. Vi gillar att läsa också, vi har alltid någon gemensam bok som jag läser högt och som vi diskuterar under tiden. 

Men mycket tid går förstås till övningskörning med kidsen, samtal med kidsen och annat som försiggår på familjebasis så att säga.

Jag tycker att vi har det jättebra! Hjärta 
    Det låter som en dröm för mig.
  • Rainbow gg
    Anonym (Lyssna på mig!) skrev 2013-09-26 15:33:06 följande:
    Det du beskriver låter normalt med jobb och så. I mitt fall så är problemet att jag tvingas ringa till jobbet ibland för att jag måste ha svar på vissa saker som jag inte har fått svar på för att han inte har orkat/velat/hunnit prata med mig på helgen eller kvällarna. Så han ger mig ju aldrig tid att prata när det än är på dygnet. Endera måste han jobba eller så måste han slappna av så när ska jag få tid då?! Du vet att du får en pratstund innan lägggdags men om jag väntar tills dess för att låta honom slappna av tidigare på kvällen så måste han spela spel på iPaden innan han somnar så han har inte tid då heller. Det finns aldrig någon tid för mig och inte heller något intresse i mig tydligen.

Jag undrar om ni andra verkligen hinner diskutera allt viktigt och oviktigt för del delen på mindre än 30 minuter om dagen? Jag tycker det känns märkligt att min man inte har tid med mig eller att lyssna på mig någonsin. Om jag tvingar till mig hans uppmärksamhet så får jag den i högst 8 minuter om jag har tur sen tycker han att det ska vara färdigdiskuterat. Det skulle vara trevligt med en man som tycker jag är värd hans uppmärksamhet och tid...
    Är nyfiken på vad det är för saker du måste ha svar på direkt omedelbart när han är på jobbet. Kan ni inte smsa?
    Även min sambo skulle nog bli tjurig om jag ringde för att ha ett samtal som varar i mer än 10-15sekunder när han är på jobbet.

Annars låter din man väldigt tråkig och osocial. Hur var han när ni träffades då?
    Och inte för att försöka bråka nu men har du verkligen viktiga saker att säga eller är det mest tjat? 
  • sextiotalist

Vi avhanadlar endast det viktigaste när vi pratar med varandra när vi arbetar. Men hemma så kan vi ta oss tid om det behövs

Jag känner att jag får den tiden jag behöver 

Rainbow gg skrev 2013-09-26 15:43:04 följande:
    Är nyfiken på vad det är för saker du måste ha svar på direkt omedelbart när han är på jobbet. Kan ni inte smsa?
    Även min sambo skulle nog bli tjurig om jag ringde för att ha ett samtal som varar i mer än 10-15sekunder när han är på jobbet.

Annars låter din man väldigt tråkig och osocial. Hur var han när ni träffades då?
    Och inte för att försöka bråka nu men har du verkligen viktiga saker att säga eller är det mest tjat? 
    Det jag måste ha svar på kan ha att göra med husrenovationer eller något annat viktigt som läkarebesök osv. Saker han inte har orkat ge mig ett svar på på kvällen för att han måste stressa av då. Det var så länge sen vi träffades att jag faktiskt inte minns hur det var i början. Sen är det ju en definitionsfråga förstås vad som är "viktigt" men menar du att du inte har saker att prata om med din man, viktiga eller oviktiga, i mer än 20 minuter om dagen? Vill du aldrig ha någon diskussion vare sig det handlar om framtiden, barn, bostäder, allmänna framtidsplaner eller att du såg en rolig film på internet om en apa eller lite skvaller om kompisarna? Tycker du allvarligt talat att det räcker att få mindre än en halvtimme om dagen med din man? Jag tycker det känns fattigt med den som ska låtsas stå en närmast. Jag tycker det känns fattigt att veta att jag inte kan vända mig till min man för att han inte har tid med mig när det än är på dygnet.
  • mycketsaft

Ingen aning, har inte direkt mätt tiden, men vi pratar nog ganska mycket, skickar oftast ett par sms när vi jobbar och om någon av oss är ledig ringer ofta den som jobbar. Han lyssnar och bryr sig även om jag väcker honom mitt i natten, självklart gör jag detsamma. I "vår värld" är det superviktigt att tex berätta en roligt skämt oavsett tidpunkt. Kan den andre inte prata just då så smsar man. Ibland skriver vi lappar innan vi går till jobbet om den andre sover. Skulle inte klara av att ha en man som din.

Svar på tråden Hur många minuter får du av din partner om dagen?