• Anonym (Dum)

Vad är skvaller?

Hej! På grund av ett hinder så är jag väldigt dålig i sociala sammanhang. 
    Jag kan nog uppfattas som elak ibland och skvallrar kanske.
    Jag vet helt enkelt inte hur jag ska bete mig i sociala situationer

Jag undrar, vad är det för skillnad på skvaller, rykten och skit snack?
    Och kan ni alla ge varsitt exempel på dessa?

Jag vill inte att folk ska bli arga på mig eller tycka att jag pratar skit eller är elak  Så snälla ge exempel på vad som är vad! Jag vill inte såra någon och jag försöker verkligen för att inte få någon att ta illa upp eller bli ledsen eller framstå som en idiot i folksamlingar. 

• Svar på tråden Vad är skvaller?
  • Vitrysk hockeyhjälte

Sådant som den man skvallrar om ogärna vill ska komma ut.

Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • Spacefrog

Din fråga är inte helt begriplig. Vaddå skillnaden mellan 1) skvaller, 2) rykten och 3) skitsnack? Det beror ju på hur du själv använder orden. Hur människor omkring dig använder orden. Det finns inget "objektivt" eller opartiskt svar därute om vad orden betyder och hur de skiljer sig från varandra. I Umeå, hos 25-åringar kanske det används på vissa sätt, bland sopkörare i Göteborg på ett annat, i Karlskrona syklubb ytterligare en tredje.

För det första.

För det andra, vad är poängen att skilja mellan dessa begrepp? Hur skulle det hjälpa dig? Använd din egna förmåga istället vet jag! Varje gång du tvekar, fundera över hur du själv hade upplevt saker som du är på väg att säga, om de handlade om dig. Känns det rätt i magen? Kör på. Inte? Försök formulera om även om det inte är så lätt.

• Litet My

Skvaller: Behöver inte vara elakt, men man sitter och "skvallrar" om vad andra gör, vad de köpt i syfte att "bara prata om det", alltså utan anledning. Skvaller kan också vara saker någon sagt i förtroende som du går runt och berättar för andra, egentligen inte illa menat men du kanske borde varit tyst, tex om någon berättat att hon är gravid.

Rykten: Saker man egentligen inte vet men som man hört "Jag har hört att Lisa köpte en häst för 250 000" dvs man har hört det, man vet inte säkert, ofta presenteras rykten ofta som dagens sanning.

Skitsnack: När man pratar illa om andra, mer "elakt skvaller" , eller att man pratar i syfte att förstöra för eller vilja någon illa.

• Anonym (+)

Jag skulle säga att alla tre begreppen innebär att du pratar bakom ryggen på någon, men att skvaller och rykten inte behöver vara negativa, medan skitsnack per definition är negativt och innehåller mer än bara fakta.

Ett exempel på skvaller är är du berättar för folk att du har hört att person x har vunnit en miljon på lotto. Snackar skit gör du när du pratar med person y om att person x är snål som inte har delat med sig av vinsten. 

Några grundregler:

1. Var försiktig med att föra vidare något privat någon har sagt till dig. Vardagliga saker som "person x ska åka till Thailand i vinter" lär vara helt ok att prata om, men "person x har bråkat med sin man" är det inte.

2. Tala inte negativt om någon som inte är där och kan försvara sig. Det finns ingenting konstruktivt med att ge någon kritik bakom ryggen.

3. Klassikern "om du inte har något positivt att säga bör du inte säga någonting alls". Dras inte med av andras skitsnack. Säg att du inte har någon åsikt om person x/ inte vill lägga dig i om någon börjar prata skit.

Svar på tråden Vad är skvaller?