• Vaniljsåsen

Bibliotekarie finns ni här ? Frågor om yrket

Hej. Jag funderar på att utbilda mig till bibliotekarie och har några frågor. -vad för uppgifter gör du -vad gick du för utbildning - måste man vara riktigt nördig i all litteratur och extremt kunnig eller räcker det med ett intresse för böcker och känslan att vara på ett bibliotek? Trivs du ? Och slutligen vad har ni i lön & hur många år har du jobbat ? :)

• Svar på tråden Bibliotekarie finns ni här ? Frågor om yrket
  • gavlemamma

Jag är inte bibliotekarie men min kusin är och jag kan inte svara så mycket på dina frågor tyvärr men hon säger alltid när andra har funderingar på att bli bibliotekarie att de ska tänka om. Arbetsmarknaden är hemsk.

• Vaniljsåsen

Okej, det sägs att det knakar lite men utbildningen är bara deltid så kan arbeta undertiden men det tåls att tänka på :)

• Mint
    -vad för uppgifter gör du
    Dels har jag ansvar för en filial där jag är några dagar i veckan, dels har jag ansvar för användarundervisning på huvudbiblioteket + övriga uppgifter i lånedisken och inre tjänst i form av planering, möten, inköp, visst budgetansvar, barnaktiviteter.

-vad gick du för utbildning
    magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap. Fristående kurser + fyra terminer på BHS i Borås.

- måste man vara riktigt nördig i all litteratur och extremt kunnig eller räcker det med ett intresse för böcker och känslan att vara på ett bibliotek?
    Nördig är en fördel. Litteraturintresse är ett måste om du jobbar på folkbibliotek men kunskapen kommer med tiden.

Trivs du ?
    Ja

Och slutligen vad har ni i lön & hur många år har du jobbat ? :)
    drygt 25 000, 3-4 år
  • MammaMisse

Hej!

Jag jobbar på ett specialbibliotek och där behöver man inte veta nånting om skönlitteratur, däremot är det en fördel att ha lite kunskap i området som biblioteket täcker.

Jag har en magister i biblioteks- och informationsvetenskap, några kurser i statskunskap, nationalekonomi, sociologi, pedagogik med mera. Jag trivs och jag har en lön på 32 000 efter 22 år i yrket.

Lycka till!

• sötare

Detta är ett drömyrke för mig, funderade på att gå distansutbildning via borås men avstår då arbetmarknade är krass tyvärr.

• Snölyktan

Bättre att sikta på att bli arkivarie isf eftersom det är där alla böcker kommer hamna inom några år.

• Bollhav

Du behöver inte ha litteraturintresserade. Det beror helt på vilket sorts bibliotek du jobbar på sen. En fördel om du är it.-intresserad och är pedagogisk och tycker om att arbeta med människor.

• sötare
    Snölyktan skrev 2013-10-07 20:29:17 följande:
    Bättre att sikta på att bli arkivarie isf eftersom det är där alla böcker kommer hamna inom några år.
    ja tyvärr
  • Mint
    Snölyktan skrev 2013-10-07 20:29:17 följande:
    Gammal tråd, men

för arkivarie är SACO:s prognos betydligt sämre än för bibliotekarier.

...för att inte nämna att det verkar vara rätt trist att vara arkivarie. Som bibliotekarie men utan allt det roliga :-/
  • Author7

Jag är nästan en bibliotekarie. Jag håller på att kämpa med kandidatuppsatsen och praktiserar på ett bibliotek vid sidan om.

Jag tycker det väldigt kul att praktisera där jag får göra lite vardagliga uppgifter som utlåning och inlämning av böcker , uppställning av böcker  och ta hand om besökare. Lite som biblioteksassistent kan man säga.

Jag har läst 5 terminer i Borås och 1 i Manchester ,England då jag gjorde min utomlandstermin. Senare när uppsatsen är godkänd och klar kommer jag att ha en färdig Kandidat examen i Bibliotek och informationsvetenskap.
    Jag vet än om jag ska läsa vidare till Master ännu men jag tar en sak i taget och försöker bli klar med kandidat uppsatsen först. Enligt platsbanken tycks en kandidatexamen räcka rätt så långt jobbmässigt.  

Svar på tråden Bibliotekarie finns ni här ? Frågor om yrket