• staren

Hunden låser upp - behöver tips om låsanordningar

Ja, ikväll låste hunden upp och öppnade dörren och smet iväg. Efter en timmas letande i förtvivlan hittade jag honom välbehållen men har nu svurit att något ska göras så att det inte sker igen.

Så snälla hur kan jag göra för att förhindra detta?

Sonen kom på att ett runt dörrhandtag kanske skulle hjälpa. Har kollat och Assa har ett för upp till 5,5 cm tjock dörr. Min dörr är 6,5 cm.  
    Jag är samtidigt lite misstänksam att han kommer att kunna öppna även med ett runt handtag. Eftersom han klarar att låsa upp dörren är kanske ett runt handtag en enkel match.

Så kommer jag att tänka på när jag som ung jobbade inom vården på ett demensboende. Där var man tvungen att trycka på en knapp som låste upp dörren elektroniskt.
    Tror detta kan vara en bra idé. Är det någon som vet var man kan få tag på ett sådant lås? Eller tips på vad jag kan googla på?
    Man ska alltså kunna låsa upp det elektroniska låset både utifrån och inifrån.

Eller har ni några andra tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 21:38
    Handtaget har jag redan vridit så att det pekar uppåt, men han öppnar ändå :(

• Svar på tråden Hunden låser upp - behöver tips om låsanordningar
  • sportpappa

Är dörren låst eller bara stängd? Om den är låst så krävs det att hunden lyckas vrida om låsvredet eller nyckeln och sedan öppna med handtaget. Om dörren inte är låst så kan ni ju låsa dörren.

• staren

Vi låser dörren. Och hunden både låser upp och öppnar dörren (Han kan allt han)
    Har också tänkt på säkerhetskedja, men eftersom vi är flera i familjen så  blir det ett evigt springandes för att öpnna för varandra.

• BuoBä

En annan lösning jag har sett är att sätta en barngrind innanför ytterdörren.  

• Tyson

Hade en hund som kunde både öppna och låsa upp, det löstes genom att ändra vredets position, dvs vi ändrade så det stod vertikalt när den var låst. Då kunde han inte låsa upp längre. Om vredet inte gör det redan så prova att ändra läget.

• elyse

När jag var liten hade vi en låskåpa över låset, en där man behöver trycka specifikt på en liten punkt för att få upp den - den klarar man inte med tass. 

• staren

Låskåpa - ingen dum idé faktiskt. Har jag inte tänkt på.
    Barngrind kommer han garanterat att hoppa över.
    Men om någon har några fler idéer så är de välkomna. Tänker även på de tillfällen som man glömmer att låsa. :P

• agua

Lättaste vore väl att köpa ett barnlås som finns på typ Coop. Hade en sån till städskrubben. Lite svårt att förklara men de är två delar som man skruvar in ena delen är rak med ett hål i sig. Den andra delen är formad som ett L . Det är en hasp men under den sitter en liten fjäder som man måste trycka ner så man kan få upp haspen ur hålet och öppna dörren

• illoi1

varför rymmer hunden??? är den uttråkad och under stimulerad... hörde om en hund en gång som drog ut stolen vid köksbordet gick upp på bordet lyfte av locket på sockerskålen, åt upp allt socker satte på locket igen  och gick ner på golvet och drog in stolen ... ägaren kunde inte fatta varför sockret alltid va slut  tills de filmade det hela..7

kedja eller lock över låset är väll en bra ide.. har du en stor hund funkar nog inte grind på insidan den hoppa r säkert över grinden   

Svar på tråden Hunden låser upp - behöver tips om låsanordningar