• libl

katten vill inte äta maten

Hej. För några dagar sedan hämtade vi hem en liten kattunge. Vi har en katthona sen innan som är 1,5 år. Först var hon inte glad, men nu busar dom tillsammans (på hennes villkor). Men det är bara bus, de har inte kommit så nära att de myser eller så. Det är bara det att hon nu inte vill äta sin blötmat. Hon äter torrfoder, kattgodis och dricker sitt vatten. Men blötmaten slutade hon med samma dag som kattungen kom hem. Hon är ganska kräsen av sig kan tilläggas. Den lilla kattungen äter så fort han kommer över något. Jag ger dem mat samtidigt på morgonen men hon äter inte sitt. Och sen måste jag ställa undan den för att inte lillen ska ta det.
    Jag ställer det då på bordet och visar henne men hon rör det inte. Eftersom att det skett en stor förändring kan jag ju förstå att det kan vara det, men hon äter ju allt annat. Eller har hon bara gått in i en kräsen period? Eller bör jag vara orolig?
    Hoppas att någon kan svara och ge mig råd!

• Svar på tråden katten vill inte äta maten
  • Maddie F

Våra katter får äta på olika ställen. Läste att just katthonor kan behöva det när det kommer nya katter faktiskt. Så han som äter långsamt får sin mat en bra bit från vår snabba tjej. Å andra sidan, äter din knölar så är det ju ok. Vår kille tycker bäst om knölar, så OM tjejen snor hans blöt mat är det inte hela världen....förutom att hon börjat bli rund!

• Majsan70

Alltså om katten äter torrfoder så finns det ju inget att oroa sig för. Den äter ju.

• IceJossan
    Majsan70 skrev 2013-09-27 09:27:22 följande:
    Alltså om katten äter torrfoder så finns det ju inget att oroa sig för. Den äter ju.

Torrfoder är dock bra mycket sämre än blötmat. Inget att oroa sig för, men det är väldigt synd om katten slutar äta blötmat.

• libl

Tack för svaren. Testade att köpa en annan sort, får se om det funkar bättre:)

• södertälje

Våran Turbo är en kräsen katt,det enda han äter är mjauus räkfrosa.Har lagt hur mycket pengar som helst på provpåsar man köper på djuraffärer och veterinären,Turbo är en mycket frisk hanne på 9 år.

• nozpa

När vi skaffade vår hona vägrade hon äta ur samma skålar som vår hane. Nu går det dock bra. Men han åt i köket, och hon åt i hallen. Bökigt som tusan då han gärna åt av hennes, men hon åt inte om han varit och ätit där.

• Majsan70
    IceJossan skrev 2013-09-27 16:52:06 följande:

Torrfoder är dock bra mycket sämre än blötmat. Inget att oroa sig för, men det är väldigt synd om katten slutar äta blötmat.

Fast den har ju ett val själv o då kan jag tycka att den klarar sig säkert.
  • IceJossan
    Majsan70 skrev 2013-09-27 19:14:57 följande:

Fast den har ju ett val själv o då kan jag tycka att den klarar sig säkert.
    Jo visst, men det är ju som med barn: De äter det som smakar (luktar) bäst, inte nödvändigtvis det som är nyttigast. Är det godare med köttfattigt och spannmålsrikt torrfoder som är sprayat med smakämnen, än med blötmat som inte innehåller annat än kött och mineraler, så väljer den troligtvis torrfodret. Väldigt många gör det. De klarar sig på torrfodret men risken för urinvägsproblem och andra foderrelaterade sjukdomar ökar markant.
Svar på tråden katten vill inte äta maten