Hur köpa aktier för att spara till barnen?
Hej
Jag har två barn som jag har tänkt månadsspara till och har hört att det är bäst med aktier. Men hur köper man dessa och vad ska man satsa på?
Tacksam för er hjälp!
Hej
Jag har två barn som jag har tänkt månadsspara till och har hört att det är bäst med aktier. Men hur köper man dessa och vad ska man satsa på?
Tacksam för er hjälp!
Om man ska investera i aktier så måste man jobba mycket med att analysera merknaden och uppdatera aktieportföljen vartefter marknaden ändrar sig.
Man kan även leja bort analysen och köpa fonder i stället, men då får man betala för att någon ska hantera fonden, och man betalar oavsett om den går med vinst eller inte.
De senaste åren är det så många fonder och bolag som gått dåligt att ett vanligt sparkonto i de flesta fall gett bättre avkastning.
Kortfattat är det så här.
Ett sparkonto minskar inte, utan ökar bara i olika takt beroende på ränta
Ett fondkonto eller aktiekonto kan öka eller minska och om du inte vet väldigt mycket om finansmarknaden kan du inte styra det själv i någon högre grad.
Jag sparar på vanliga sparkonton åt mina barn, jag skulle aldrig spekulera med deras pengar.
Ett sparkonot är tryggt och stabilt och aktier mer riskfyllt. Det finns aktiefonder med låg avgift som följer index, dvs snittet på börsen.
Hade man för ca 20 år sedan stoppat in 100 kr i en sådan fond skulle värdet idag varit kring 400 kr.
Hade men istället lagt det på ett räntkonto med 3% ränta skulle det blivit ca 175 kr till barnet.
Aktier köper man lättast genom att öppna ett aktie/fondkonto hos exempelvis Avanza Bank eller Nordnet.
Sedan får man fundera på om man vill ha aktierna i en kapitalförsäkring (KF) eller ett investeringssparkonto (ISK), eller om man ska äga dom som dom är.
I det senare fallet betalar man 30% skatt på den eventuella vinsten och utdelningar, medan man inom en KF eller ISK skattar en schablon på hela aktie/fondkontots totala värde.
jag sparar i aktier till min son. har idag 10 olika aktier som har bra historik, stora etablerade bolag som dessutom har utdelning. så mindre förhoppnings bolag är inget jag rekommenderar. men som blev sagt tidigare typ axfood, castellum, hm, industrivärden och handelsbanken är några exempel.
Sparar man till sina barn har man förmodligen en tidshorisont (från början) om minst 18år. Lovar att du kan kolla historiken 100 år tillbaka och vilket år du än köpte aktier om det så var dagen innan börsen kraschade, innan någon kris kom så har du slagit ett sparkonto under den perioden i alla fall. Aktier är riskfyllt om man inte vet vad man håller på med. Klart man kan köpa ett bolag som går i konkurs samma dag! Har du ingen aning om vilka bolag som verkar vettiga handla med aktiefonder, helst indexfonder, eller köp stora bolag du känner till som har en lång historia och som tjänar pengar år efter år.
Självklart är det dock bättre att spara på ett sparkonto till sina barn än att inte spara alls!! Fler föräldrar borde sätta undan pengar till sina barn i en osäker värld med en osäker framtid