• tvågullungar

Hur köpa aktier för att spara till barnen?

Hej

Jag har två barn som jag har tänkt månadsspara till och har hört att det är bäst med aktier. Men hur köper man dessa och vad ska man satsa på? 

Tacksam för er hjälp! 

• Svar på tråden Hur köpa aktier för att spara till barnen?
  • Kasperina

Om man ska investera i aktier så måste man jobba mycket med att analysera merknaden och uppdatera aktieportföljen vartefter marknaden ändrar sig.
    Man kan även leja bort analysen och köpa fonder i stället, men då får man betala för att någon ska hantera fonden, och man betalar oavsett om den går med vinst eller inte.

De senaste åren är det så många fonder och bolag som gått dåligt att ett vanligt sparkonto i de flesta fall gett bättre avkastning.
    Kortfattat är det så här.
    Ett sparkonto minskar inte, utan ökar bara i olika takt beroende på ränta
    Ett fondkonto eller aktiekonto kan öka eller minska och om du inte vet väldigt mycket om finansmarknaden kan du inte styra det själv i någon högre grad.

Jag sparar på vanliga sparkonton åt mina barn, jag skulle aldrig spekulera med deras pengar.        

• Kjell2

Ett sparkonot är tryggt och stabilt och aktier mer riskfyllt. Det finns aktiefonder med låg avgift som följer index, dvs snittet på börsen.

Hade man för ca 20 år sedan stoppat in 100 kr i en sådan fond skulle värdet idag varit kring 400 kr.
    Hade men istället lagt det på ett räntkonto med 3% ränta skulle det blivit ca 175 kr till barnet.

• brainpick
    Kasperina skrev 2013-09-27 03:34:18 följande:
    Om man ska investera i aktier så måste man jobba mycket med att analysera merknaden och uppdatera aktieportföljen vartefter marknaden ändrar sig.
    Man kan även leja bort analysen och köpa fonder i stället, men då får man betala för att någon ska hantera fonden, och man betalar oavsett om den går med vinst eller inte.

De senaste åren är det så många fonder och bolag som gått dåligt att ett vanligt sparkonto i de flesta fall gett bättre avkastning.
    Ett fondkonto eller aktiekonto kan öka eller minska och om du inte vet väldigt mycket om finansmarknaden kan du inte styra det själv i någon högre grad.

Jag sparar på vanliga sparkonton åt mina barn, jag skulle aldrig spekulera med deras pengar.        
    Nej man ska inte analysera hela tiden. Man ska bara lära sig vad som är kvalitet och vilka aktier som är bäst att sålla bort

För att lista ut vad som är kvalitet kan man gå till sig själv och fråga hur ens egen vardag ser ut. Kanske handlar man kläderna på H&M, maten på Willys (Axfood) eller ICA, (ICA-gruppen), mensskyddet från Libresse (SCA) och bostadsrätten från Skanska.

Är en ständig kund hos något av dessa bolag finns det oftast en anledning till det. Det fina med att äga aktier i den här typen av bolag är dom delar ut pengar till sina aktieägare. Du kan då både vara kund och få del av bolagens vinster. Är inte det helt oslagbart? Dock är det inget som sker över en natt, utan man måste jobba med sin portfölj i flera år och bygga upp den.

Ett sparkonto kan också tappa i värde pga inflation, så inte ens det är säkert. Aktier är ett sätt att bredda sina risker. Att enbart lägga pengar i madrassen är lite som att lägga alla ägg i samma korg. 

Observera att jag har en långsiktig syn på aktier och tycker att man ska bygga upp en portfölj över lång tid, för att aktiesparandet ska ge bäst resultat. Om man sparar till barn försvinner en stor del av spekulationsrisken, eftersom man fördelar sparandet över en lång tid. 
  • brainpick
    Kjell2 skrev 2013-09-27 08:44:22 följande:
    Ett sparkonot är tryggt och stabilt och aktier mer riskfyllt. Det finns aktiefonder med låg avgift som följer index, dvs snittet på börsen.

Hade man för ca 20 år sedan stoppat in 100 kr i en sådan fond skulle värdet idag varit kring 400 kr.
    Hade men istället lagt det på ett räntkonto med 3% ränta skulle det blivit ca 175 kr till barnet.
    Inte ens ett sparkonto är tryggt, även om folk tror det. Valutor ändrar ju också värde. Det bästa man kan göra är att bredda sina risker. 

Att köpa bra aktier är ett sätt, men man kan även köpa guld, silver, fastigheter (bostadsrätt) etc för att bredda sina risker. 
  • brainpick

Aktier köper man lättast genom att öppna ett aktie/fondkonto hos exempelvis Avanza Bank eller Nordnet. 

Sedan får man fundera på om man vill ha aktierna i en kapitalförsäkring (KF) eller ett investeringssparkonto (ISK), eller om man ska äga dom som dom är.

I det senare fallet betalar man 30% skatt på den eventuella vinsten och utdelningar, medan man inom en KF eller ISK skattar en schablon på hela aktie/fondkontots totala värde. 

• brainpick
    Kasperina skrev 2013-09-27 03:34:18 följande:

Förresten vilka fonder och aktier har gått dåligt? Börsen är upp 17,6% bara i år. Själv gick mina H&M-aktier upp nästan 7% igår, medan ditt sparkonto knappt rörde sig.

Vill man slippa den enskilda risken med aktier kan man köpa exempelvis fonden Avanza Zero. Då får man en bra spridning i bra bolag, utan någon som helst rörlig kostnad. Det går bra att spara så lite som en hundralapp, om man känner för det. 
  • Kjell2
    brainpick skrev 2013-09-27 09:33:51 följande:
    Förresten vilka fonder och aktier har gått dåligt? Börsen är upp 17,6% bara i år. Själv gick mina H&M-aktier upp nästan 7% igår, medan ditt sparkonto knappt rörde sig.

Vill man slippa den enskilda risken med aktier kan man köpa exempelvis fonden Avanza Zero. Då får man en bra spridning i bra bolag, utan någon som helst rörlig kostnad. Det går bra att spara så lite som en hundralapp, om man känner för det. 

Finns ett antal fonder, främst Indien och ädelmetaller som tappat över 20% i år. Att hitta aktier som gått dåligt på kort och lång sikt är inte svårt.

Men en balansera aktieportfölj eller någon bred Sverigefonder är nog en betydligt bättre sparform på lång sikt än ett sparkonto.
  • brainpick
    Kjell2 skrev 2013-09-27 09:49:25 följande:

Finns ett antal fonder, främst Indien och ädelmetaller som tappat över 20% i år. Att hitta aktier som gått dåligt på kort och lång sikt är inte svårt.

Men en balansera aktieportfölj eller någon bred Sverigefonder är nog en betydligt bättre sparform på lång sikt än ett sparkonto.
    Ja självklart, det finns ju hur mycket fonder som helst och alla går ju inte bra. Själv tycker jag att man ska försöka undvika fonder pga avgifterna och välja istälelt aktier i exempelvis investmentbolag.

Absolut, men något man absolut ska köpa är aktier i bankerna. Nordea och Swedbank är riktigt bra köp just nu.

i swedbank får man just nu 6,6% i direktavkastning som aktieägare. Det är bra mycket bättre än att han pengarna på ett sparkonto. 
  • Kekke

jag sparar i aktier till min son. har idag 10 olika aktier som har bra historik, stora etablerade bolag som dessutom har utdelning. så mindre förhoppnings bolag är inget jag rekommenderar. men som blev sagt tidigare typ axfood, castellum, hm, industrivärden och handelsbanken är några exempel.

• ripple

Sparar man till sina barn har man förmodligen en tidshorisont (från början) om minst 18år. Lovar att du kan kolla historiken 100 år tillbaka och vilket år du än köpte aktier om det så var dagen innan börsen kraschade, innan någon kris kom så har du slagit ett sparkonto under den perioden i alla fall. Aktier är riskfyllt om man inte vet vad man håller på med. Klart man kan köpa ett bolag som går i konkurs samma dag! Har du ingen aning om vilka bolag som verkar vettiga handla med aktiefonder, helst indexfonder, eller köp stora bolag du känner till som har en lång historia och som tjänar pengar år efter år. 

Självklart är det dock bättre att spara på ett sparkonto till sina barn än att inte spara alls!! Fler föräldrar borde sätta undan pengar till sina barn i en osäker värld med en osäker framtid

Svar på tråden Hur köpa aktier för att spara till barnen?