• Nillamamma

Det går löss på förskolan. Hjälp!

Nu har förskolan berättat att det går löss hos barnen och jag är livrädd att mitt barn ska få det. Är det oundvikligt eller går det att förhindra?

När jag fick reda på det så har jag kammat hennes hår extra noga med en väldigt tät kam (dock ej luskam), samt har i vanlig babyolja i hårbotten.
    Jag har upptäckt att hon har som jättesmå vita prickar i den främre delen av håret men jag är osäker på om det är lössens ägg eftersom hon har väldigt torr hårbotten främst i det området så det kan bara vara vanlig torrhet som hon alltid annars har. Peppar, peppar!
    Jag hittar inga vita prickar i nacken eller bakom öronen som det står att det är vanligt att människor med huvudlöss har utan alltså bara där hon är torr vanligtvis.

Jag funderar också på att låta henne ha på sig en tunn mössa både inomhus och utomhus när hon ska till förskolan nästa vecka så att hon inte ska bli smittad (om hon inte redan är det?) kan det fungera?
    I värsta fall är jag villig att ha henne hemma till det att alla barn på förskolan är fria från löss.

Och OM hon har lössägg i håret nu så tar det väl ungefär en vecka innan lössen kläcks? Usch ryser av bara tanken! Men äggen kan väl inte smitta? Utan det måste väl vara så att det är de fullvuxna huvudlössen som smittar vidare till andra? Och jag har också läst att löss som ramlat av från huvudet inte kan överleva särskilt länge så det inte smittar via mössor och kammar som tur är.

Är det någon förälder här som har råkat ut för att barnen fått löss genom förskolan? Fick ni vuxna också löss i samma veva? Hur smittsamt (kanske fel ord?) är det egentligen?

Finns det något man kan göra för att behandla äggen (OM hon nu har det) eller är det bara att vänta en vecka och se om det verkligen är det eller inte? För oss skulle det innebära en rejäl pärs om det är så att vi blir smittade i familjen eftersom hennes hår är väldigt svårkammat (hon har halvafro) samt att hennes pappa har extremt svårkammat hår (100% afro). Så skulle han få det så måste han då kanske bli tvungen att raka av sig håret eftersom det är både smärtsamt och tidskrävande att han skulle kamma och vara så noggrann så ofta? Hans hår är extremt tätt och supersmålockigt. Det går inte att jämföra med en person med rakt hår.

Jag känner mig jätteorolig faktiskt även om jag förstår att det inte är farligt. Jag har ingen erfarenhet av det här sedan innan så alla tips och råd är välkomna!

• Svar på tråden Det går löss på förskolan. Hjälp!
  • Philippa

Varva ned... det finns inget du kan göra i förebyggande.....

• Anonym (24)

det finns förebyggande spray till håret men den är svindyr. mössa inne kommer nog ingen gå med på...

• Litet My

Lugna ner dig, det är liksom ingen dödlig sjukdom, bara helt ofarliga men lite äckliga löss det handlar om Flört. Det går ganska ofta löss på skolor och förskolor så du kommer nog att få uppleva det igen.

Köp en riktig luskam (finns på apoteket både för de med tunt och tjockt hår), kammaigenom och se om det finns några löss. Finns det löss så behandlar du annars inte.

• Litet My

Förövrigt finns det en stålkam på apoteket som skulle kunna fungera även på afro.

• Nillamamma

Ok tack för tipsen . Jag ska kika på apoteket och höra lite mer om det där.

Hur vanligt är det med löss på förskolan? Är det något som kommer varje termin eller år?

• BusJohanna

Det är jätte vanligt och det är inte ovanligt att det "går" varje höst.

Tagga ner. Alla får det inte iaf och får man det så behandlar man och det går bort.

• Litet My
    Nillamamma skrev 2013-09-27 11:17:36 följande:
    Ok tack för tipsen . Jag ska kika på apoteket och höra lite mer om det där.

Hur vanligt är det med löss på förskolan? Är det något som kommer varje termin eller år?
    Här går det var och varanat år (har både skolbarn och förskolebarn).
  • villnu13

Det är väl inget ovanligt, kommer du inte ihåg när du själv var liten? 

• Nillamamma
    villnu13 skrev 2013-09-27 11:29:52 följande:
    Det är väl inget ovanligt, kommer du inte ihåg när du själv var liten? 
    Ok jag visste inte att det var så vanligt! Hua! Jag själv minns inte att jag hade vanliga huvudlöss som liten, bara en gång att jag hade fått älglus efter att ha lekt i skogen men det är ju en helt annan sak vad jag förstår.

• villnu13
    Nillamamma skrev 2013-09-27 11:32:39 följande:
    Ok jag visste inte att det var så vanligt! Hua! Jag själv minns inte att jag hade vanliga huvudlöss som liten, bara en gång att jag hade fått älglus efter att ha lekt i skogen men det är ju en helt annan sak vad jag förstår.

Jag har heller aldrig haft löss men nån gång om året var man tvungen att stå ut med luskammen för att mamma ville se att man inte hade det.
    Hade långt hår ner till rumpan och var så håröm att jag skrek och lipade innan mamma ens rört mig. Usch vad hemskt det va. 

• Nillamamma
    villnu13 skrev 2013-09-27 11:35:39 följande:
    Jag har heller aldrig haft löss men nån gång om året var man tvungen att stå ut med luskammen för att mamma ville se att man inte hade det.
    Hade långt hår ner till rumpan och var så håröm att jag skrek och lipade innan mamma ens rört mig. Usch vad hemskt det va. 

Ja usch det kan jag tänka mig. Och det är därför jag är så orolig för min dotters skull. Hon har redan väldigt svårkammat hår och är känslig så tänk då om hon skulle få huvudlöss och det skulle vara dubbelt så jobbigt för hennes pappa. Han beklagar sig och har ont över att kamma håret i vanliga fall och tänk då med en ännu tätare kam. Smärtsamt! Men förhoppningsvis så får vi det inte.
  • Mamori

Det är jättevanligt men alla verkar inte få det. Minns att det gick hela tiden när jag var liten men jag fick det aldrig och det har även varit vanligt på min sons förskola men trots att han är en sån som gärna byter kläder, kramas osv så har han aldrig fått det.

• annelius

Löss kommer och går hela tiden. Jag har fyra barn födda mellan 1987 och 2000 och endast ett barn har haft löss i familjen en enda gång under alla  dessa år. Men jag har försökt att vara noga med att inte låna andras mössor och sånt som gör det lätt att smitta. 

• Butterscotch
    Anonym (24) skrev 2013-09-27 11:07:09 följande:
    det finns förebyggande spray till håret men den är svindyr. mössa inne kommer nog ingen gå med på...

Linicin prevent kostar 139 kronor, det är ju inte så dyrt. Räcker ganska länge, man behöver ju inte använda den jämt utan bara när det faktiskt är bekräftat att det går löss på förskola/skola.
  • tuzzla

Vi har råkat ut för eländet några gånger.
    Nu för tiden har jag alltid lusmedel hemma så jag kan behandla direkt om jag hittar nåt.
    Bara tanken att behöva åka till Apoteket med löss krypandes runt i någons huvud!! Hua!!!

Fick höra att löss förr var en småbarnsföreteelse, men att det nu går upp i åldrarna.
    Orsaken ska vara att man sitter huvud mot huvud och knäpper kort på sig själva, eller tittar på något på mobilen...

Vi luskammar vid varje terminstart och någon vecka framåt.
    Sen bara om vi fått veta att det "går" löss i klassen...

• Anonym (Anna)

Personalen på apoteket sa att det kommit ett nytt medel som var jättebra. - NYDA
    Jag provade på min 3-åring och det fungerade. Använde luskammen som följde med allt tog bara en timme.

Svar på tråden Det går löss på förskolan. Hjälp!