• mama12

behåller man föräldrapenningen?

Hej!

Jag har jobbat ihop en bra SGI och ska snart få mitt första barn. Har sparat en hel del pengar och har som mål att inte plocka ut några dagar alls det första året för att istället spara dom till senare för att kunna jobba mindre och vara hemma på lov och storhelger.  

Jag har läst att man behåller sin SGI under de första 2 åren. Om jag återgår till jobbet efter 1 år och jobbar 3 dagar och tar föräldrapenning 2 dagar, kan jag då behålla min SGI som jag jobbat ihop nu innan barnet fötts? Min fundering är alltså om jag kan ta ut föräldradagar när barnet är exempelvis 5 år och då få den föräldrapenning jag nu jobbat ihop, alltså baserad på det jag jobbat nu innan barnet fötts.  

Kan min SGI skyddas längre än 2 år?

Jag har läst era faktablad men får ingen riktig klarhet i detta... 

• Svar på tråden behåller man föräldrapenningen?
  • Försäkringskassan

Hej!

För att skydda sin SGI efter barnets 1-årsdag kan göra som du föreslår i din fråga, arbeta 3 dagar och fylla upp med 2 föräldrapenningdagar. Så länge du skyddar din SGI på detta sättet så länge behåller du den SGI som du hade vid barnets födelse.

Föräldrapenningen är alltid skyddad upp till barnets 2-årsdag, det innebär att oavsett om din SGI för övriga ersättningar sänks efter barnets 1-årsdag så har du rätt till föräldrapenning med den högre SGI:n.

Hälsningar
    Molly, handläggare

Svar på tråden behåller man föräldrapenningen?