• Anonym (Matte)

Anmäla för att grannen kränker min hund

Jag och min granne har haft ganska många konflikter senaste året. Och inte bättre har det blivit sedan jag skaffade hund.

Grannen har många gånger sagt "vad är det för byracka du har som sprider oväsen". Jag vet inte vad han menar med oväsen, när min hund är så snäll. Jag har ofta ignorerat det. I morse när jag skulle gå ut med hunden började hunden skälla ganska högt i trapphuset av någon konstig anledning (vilket den aldrig gjort förut). Helt plötsligt kommer grannen helt överraskande ut från sin dörr och börjar skrika på mig att jag ska be min hund hålla käften. Jag sa inget förutom att jag skulle ta ut hunden och ursäktade att hunden väckte honom. Hunden fortsatte skälla (kanske för att den blev rädd av grannens skrik) och då började grannen svära TILL HUNDEN "håll käften din jävla hundhora". Så skrek han upprepade gånger.

Känner att jag fått nog av grannen. Att han ska behöva kränka hunden på grund av mina och hans konflikter är lite väl. Min fråga är ifall jag kan anmäla grannen för kränkning mot hunden och yrka på någon form av skadestånd? Om detta är möjligt, till vem tillfaller skadeståndsbeloppet? Går det till någon hundfond eller till mig sig matte?

• Svar på tråden Anmäla för att grannen kränker min hund
  • rosyposy

Nej du kan inte anmäla kränkning mot hund, skojar du eller?
    Din hund blev inte (och kommer aldrig) att bli kränkt.
    Kanske jycken skäller när du inte är hemma?
    Din granne behöver dock arbeta lite på sin ton låter det som.

• annniel

Jomenvisst, det ju du som kommer att få alla miljonerna. Du kanske kan starta en stödprogram för hundar som blir kränkta.

• Anonym (A)

Det märks att det är fredag! Obestämd

• cazh82

Tror du borde boka in ett samtal hos psykologen till din hund. Kanske behöver ventilera påhoppen.

• Anonym (samma)

Har samma problem med min granne som klagar på att jag går ut med hunden flera gånger om dagen och måste använda hissen som ligger precis vägg i vägg med grannens lägenhet. Har fått flera kränkande kommentarer och det gör ont. Min hund förstår inte kränkningarna men jag gör det, och därigenom kränks min hund. Samma sak om någon sa kränkande saker om mitt lilla barn som inte heller förstår, men kränkingarna är ändå riktat mot min hund och mitt barn som inte kan försvara sig. Det är det som är kränkande att ge sig på och skrika mot någon som inte förstår.!!!

Vet hur du har det ts, men att anmäla blir nog svårt, tyvärr.   

• annniel
    Anonym (samma) skrev 2013-09-27 13:32:53 följande:
    Har samma problem med min granne som klagar på att jag går ut med hunden flera gånger om dagen och måste använda hissen som ligger precis vägg i vägg med grannens lägenhet. Har fått flera kränkande kommentarer och det gör ont. Min hund förstår inte kränkningarna men jag gör det, och därigenom kränks min hund. Samma sak om någon sa kränkande saker om mitt lilla barn som inte heller förstår, men kränkingarna är ändå riktat mot min hund och mitt barn som inte kan försvara sig. Det är det som är kränkande att ge sig på och skrika mot någon som inte förstår.!!!

Vet hur du har det ts, men att anmäla blir nog svårt, tyvärr.   
    haha den var bra..din hund kränks genom dig, dagens roligaste.
  • Anonym (Önskar)

Haha vad bra om det hade funkat.

Hade en kärring i mitt bostadsområde som skällde på min rädda hund hela tiden.

Ville gärna ge henne en smäll för att hon gjorde min lille räddare men tydligen är det okej för människor att bete sig som svin :(

TS - du kan inte göra det :)

• Anonym (nya höjder)

Och där togs begreppet "kränkning" till nya höjder...

Du får väl helt enkelt se till att din hund inte stör. En hund ska inte skälla i ett trapphus.

• Prins Williams Mamma
    Anonym (Matte) skrev 2013-09-27 13:13:18 följande:
    Jag och min granne har haft ganska många konflikter senaste året. Och inte bättre har det blivit sedan jag skaffade hund. Grannen har många gånger sagt "vad är det för byracka du har som sprider oväsen". Jag vet inte vad han menar med oväsen, när min hund är så snäll. Jag har ofta ignorerat det. I morse när jag skulle gå ut med hunden började hunden skälla ganska högt i trapphuset av någon konstig anledning (vilket den aldrig gjort förut). Helt plötsligt kommer grannen helt överraskande ut från sin dörr och börjar skrika på mig att jag ska be min hund hålla käften. Jag sa inget förutom att jag skulle ta ut hunden och ursäktade att hunden väckte honom. Hunden fortsatte skälla (kanske för att den blev rädd av grannens skrik) och då började grannen svära TILL HUNDEN "håll käften din jävla hundhora". Så skrek han upprepade gånger. Känner att jag fått nog av grannen. Att han ska behöva kränka hunden på grund av mina och hans konflikter är lite väl. Min fråga är ifall jag kan anmäla grannen för kränkning mot hunden och yrka på någon form av skadestånd? Om detta är möjligt, till vem tillfaller skadeståndsbeloppet? Går det till någon hundfond eller till mig sig matte?
    Ring hyresvärden. Hunden kan ju inte svara för sig om den känner sig kränkt eller ej men kolla upp det om det går det skadar ju aldrig.
    William 110428 Jasmine bf 131130
Svar på tråden Anmäla för att grannen kränker min hund