Anmäla för att grannen kränker min hund
Jag och min granne har haft ganska många konflikter senaste året. Och inte bättre har det blivit sedan jag skaffade hund.
Grannen har många gånger sagt "vad är det för byracka du har som sprider oväsen". Jag vet inte vad han menar med oväsen, när min hund är så snäll. Jag har ofta ignorerat det. I morse när jag skulle gå ut med hunden började hunden skälla ganska högt i trapphuset av någon konstig anledning (vilket den aldrig gjort förut). Helt plötsligt kommer grannen helt överraskande ut från sin dörr och börjar skrika på mig att jag ska be min hund hålla käften. Jag sa inget förutom att jag skulle ta ut hunden och ursäktade att hunden väckte honom. Hunden fortsatte skälla (kanske för att den blev rädd av grannens skrik) och då började grannen svära TILL HUNDEN "håll käften din jävla hundhora". Så skrek han upprepade gånger.
Känner att jag fått nog av grannen. Att han ska behöva kränka hunden på grund av mina och hans konflikter är lite väl. Min fråga är ifall jag kan anmäla grannen för kränkning mot hunden och yrka på någon form av skadestånd? Om detta är möjligt, till vem tillfaller skadeståndsbeloppet? Går det till någon hundfond eller till mig sig matte?