• Humlan88

Vad kan man äta till älg bog?

Jag tänkte överraska min kille med lite älg i kväll. Jag har en bog i ugnen.

Men vad ska jag ha till? Är så trött på pommes och kroketter, 
    Vad kan jag ha till?

Ge mig alla tips :D En god sallad, nånting?

Ge mig gärna nåt tips på en god sås :D  

• Svar på tråden Vad kan man äta till älg bog?
  • Fjällan

Rotfrukter i ugn?

Tycker en enbärs sås är gott till älg.

Så har jag en fråga, hur har du gjort med bogen? Har just nu två styckade älgar i frysen och just bog är en bit jag sällan lagar till

• Humlan88
    Fjällan skrev 2013-09-27 14:06:02 följande:
    Rotfrukter i ugn?

Tycker en enbärs sås är gott till älg.

Så har jag en fråga, hur har du gjort med bogen? Har just nu två styckade älgar i frysen och just bog är en bit jag sällan lagar till
    Jag har ingen aning om hur man tillagar bog :P Gjorde en chansning. Först stekte jag den lite, sen hade jag den i ugnen i typ 2 timmar, sen skar jag upp den i skivor, vart ganska tjocka. Gjorde en rödvinssås och hällde på den, sen har jag stoppat in allt i ugnen igen.

Får se hur de blir :)
    Men om du vill kan du göra tjälknöl, tar visserligen skitmånga timmar men gött blir det  
  • södertälje

Brukar steka min älgbog runt om ,krydda med salt peppar och kryddpeppar,häller sedan på vatten där den står och småputtrar med lök och morötter tills den är mör. Bogen får vila medans jag reduserar den silade kokvätskan och smaksätter med messmör,svartvinbärs saft och häller på grädde. Sist hade jag hasselbackspotatis till,kokta morötter och snabb inlagd gurka.

Svar på tråden Vad kan man äta till älg bog?