• Stekt potatis

När började ert barn cykla?

Hej!
    Min son som är nästan 3 år har cyklat på en balanscykel nu i sommar. Det har gått jättebra och han älskade den där cykeln. Tyvärr har den blivit stulen och jag undrar då om jag ska köpa en ny sådan eller helt enkelt försöka lära honom att cykla på en vanlig cykel utan stödhjul.

Det kanske kan tänkas vara lite tidigt (själv var jag typ 6 år ) men hans kusin var 3 år (förvisso en mirakelunge det där) så jag tänker att det kanske är dags att börja träna på riktigt ändå?

Tar tacksamt emot inputs! 

• Svar på tråden När började ert barn cykla?
  • Hannah76

Yngsta barnet var tre år, men sen vägrade hon cykla på nästan 2 år. Det äldre barnet var 8 år.

• YokohamaNr2

K an ju absolut vara värt att prova, det ända när de är så små är ju att det kan gå lite fortare än balanscykenn och därmed lite läskigare.

Min stora var 4.5 men min lilla på 4 vägrar, tycker det är jätteläskigt  

• Flickan och kråkan

Yngsta var 3 år, äldsta 4 år. Båda hade cyklat på balanscykel innan dess. Yngsta är nu 4,5 år och bor på sin cykel - en riktig fena. Har tränat med äldre barn som kör mountainbike. Äldsta är 5,5 och har inte velat cykla alls sedan förra hösten så det blir nog att delvis lära om skulle jag tro......när intresset åter infinner sig .

• Stekt potatis

Gött, tack för era svar. Tror jag köper en riktig cykel istället! Hur lär man dem ? Asfalt känns ju så hårt! Men ni körde på där och hade arm- och benskydd på dem eller? 

• Hannah76

Vi fäste en sån stång baktill på cykeln och sprang o sprang o sprang.. Det gick fort.

• cosinus
    Stekt potatis skrev 2013-09-27 15:16:28 följande:
    Gött, tack för era svar. Tror jag köper en riktig cykel istället! Hur lär man dem ? Asfalt känns ju så hårt! Men ni körde på där och hade arm- och benskydd på dem eller? 
    Vi har haft pinne och sprungit efter. Ena sonen lärde sig när han precis fyllt 3 och hela den sommaren sprang vi bredvid och pinnen var kvar för att ibland kunna panikbromsa honom. Han kunde cykla men förståndet var inte på plats så han kunde titta bakåt och vara påväg att cykla in i parkerade bilar och annat. Pinnen var då jättebra att ha :D

Vi har haft hjälm på barnen (såklart) men annars bara långärmat och långbent när de varit nybörjare. Har inte velat packa in mina i för mycket skydd för det är lite bra att det gör ont att cykla omkull, det ökar deras försiktighet rätt rejält. Iaf mina lär sig bara av egenupplevd smärta, att man säger att något kan vara dåligt biter inte.
  • pojkens

nu i somras, vid 4.5 år. det var trögt i början men sen släppte det, tog kanske 2-3 veckors övande

• Sofie mamma till 2 prinsar

Båda mina har lärt sig cykla vid 3 års ålder. Den äldste tränade med sin pappa vid två tillfällen å kunde sedan och den minsta åkte balanscykel ett tag för att sedan en dag hoppa upp på den vanliga och trampa iväg.... :)

Svar på tråden När började ert barn cykla?