• Lilla Lo

Diabetes typ 1, plötsligt minskat insulinbehov!! Hjälp!

Jag har haft diabetes i 8 år nu, och har alltid legat relativt bra i blodsocker. Visst har jag fått högt och lågt, och kämpat med blodsockret under mina två graviditeter, men inga större konstigheter. Nu de senaste veckorna har mitt blodsocker blivit galet! :( Först hade jag högt blodsocker hela tiden, speciellt på nätter och morgnar och var tvungen att dutta på med extra insulin hela tiden, men sen plötsligt så vände det, och nu de senaste 2 veckorna så har jag sänkt alla mina insulindoser, både snabb och långtidsverkande insulin. Tar 4ie Lantus på kvällen och 6ie på morgonen, och ca 4ie Novo Rapid till måltider, vilket är ungefär 2/3 av det jag tar normalt, och ändå åker blodsockret ner på 2,5 hela tiden, flera ggr per dygn. På nätterna kan jag få springa upp en gång i halvtimmen och äta någonting och ändå går det inte upp. Vad är det som har hänt? Jag är livrädd!!! :(

Ett evigt hopp har den som evigt längtar..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-27 18:07
    Och jag är INTE gravid! Tar inga nya mediciner, och äter precis samma mat som alltid.
  • Svar på tråden Diabetes typ 1, plötsligt minskat insulinbehov!! Hjälp!
  • Medusan
    Lilla Lo skrev 2013-09-27 18:05:42 följande:
    Jag har haft diabetes i 8 år nu, och har alltid legat relativt bra i blodsocker. Visst har jag fått högt och lågt, och kämpat med blodsockret under mina två graviditeter, men inga större konstigheter. Nu de senaste veckorna har mitt blodsocker blivit galet! :( Först hade jag högt blodsocker hela tiden, speciellt på nätter och morgnar och var tvungen att dutta på med extra insulin hela tiden, men sen plötsligt så vände det, och nu de senaste 2 veckorna så har jag sänkt alla mina insulindoser, både snabb och långtidsverkande insulin. Tar 4ie Lantus på kvällen och 6ie på morgonen, och ca 4ie Novo Rapid till måltider, vilket är ungefär 2/3 av det jag tar normalt, och ändå åker blodsockret ner på 2,5 hela tiden, flera ggr per dygn. På nätterna kan jag få springa upp en gång i halvtimmen och äta någonting och ändå går det inte upp. Vad är det som har hänt? Jag är livrädd!!! :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-27 18:07
    Och jag är INTE gravid! Tar inga nya mediciner, och äter precis samma mat som alltid.
    Vad säger den person som ordinerar ditt insulin?

Förstår att du är rädd. Bor du själv eller finns det någon som kan hjälpa till att hålla lite koll på dig {#emotions_dlg.flower}

kanske dags att överväga insulinpump?
  • Lilla Lo

Jag har en läkartid om 1½ vecka så jag ska ta upp det då. Jag bor med min man, och jag har sagt att han måste ha extra koll nu. Jag ska även ta upp insulinpump med läkaren, har funderat på det länge. :) Är bara så rädd att gå och lägga mig på kvällarna. Ställer alarm en gång i timmen och går upp och kollar bs, vilket har resulterat i en väldigt trött mamma. =/

• Medusan
    Lilla Lo skrev 2013-09-27 18:26:25 följande:
    Jag har en läkartid om 1½ vecka så jag ska ta upp det då. Jag bor med min man, och jag har sagt att han måste ha extra koll nu. Jag ska även ta upp insulinpump med läkaren, har funderat på det länge. :) Är bara så rädd att gå och lägga mig på kvällarna. Ställer alarm en gång i timmen och går upp och kollar bs, vilket har resulterat i en väldigt trött mamma. =/
    Det är ju ohållbart. Sjunker det så pass snabbt då även om du äter något ordentligt inför natten och kontrollerar blodsockret precis innan du somnar?

I vilken takt brukar det sjunka på natten?
  • enanna

Tänker att det är något som gör att du tar upp kolhydraterna mindre bra, antingen något magvirus eller något annat i magen som bråkar.

• Medusan

Min spontana tanke är att du kanske skulle låta bli att ta insulin alls vissa tider, speciellt sen eftermiddag/kvällsinsulinet som ju påverkar ditt blodsocker på natten. Det krävs ju dock en läkarkontakt men detta är ju ett akut problem så du borde kunna få en tid snabbare än om 1,5 veckor.

Man kan ju också testa lite själv för att se vad som händer om du hoppar insulin men det är väl inte att rekommendera. Dock så ligger du ju så pass lågt låter det som att insulinet ju inte fyller någon funktion just nu?

Far blodsockret iväg ibland och hamnar högt eller håller det sig generellt lågt hela tiden just nu?

• Lilla Lo
    Medusan skrev 2013-09-27 18:28:38 följande:
    Det är ju ohållbart. Sjunker det så pass snabbt då även om du äter något ordentligt inför natten och kontrollerar blodsockret precis innan du somnar?

I vilken takt brukar det sjunka på natten?

På kvällen efter middag har det hamnat runt 5 ungefär, men bara en halvtimma senare har det sjunkit till 2,5 även om jag ätit pasta eller annat som jag vanligtvis får högt hela natten av. Jag tar ett par dextro och testar bs efter en stund igen och äter en frukt innan jag går och lägger mig. 30-60 minuter senare har det återigen sjunkit till runt 3 och så håller det på i ca 3-4 timmar innan det ligger bra igen. Sen på morgonen ligger bs på 5-6 och efter frukost lite högre ca 6-10, men en timme efter jag tagit morgonlantus sjunker det till 3 igen, för att sedan ofta ligga på 8 innan lunch. Idag hade jag 5 efter lunch, åt en banan, men 2 tim senare hade jag ändå 3,0. Tog då ett par dextro och fick bara upp det till 4,2. På natten är det ju som sagt värst. Då kan jag få äta 2 bananer, ett halvt paket dextro, plus lite annat.
    Min läkartid ÄR en återbudstid. När jag pratade med diabetesmottagningen på Karolinska så hade dom inga tider, och när jag förklarade hur akut det är så fick jag den enda lediga tid som fanns. Vet inte om jag vågar hoppa över insulinet utan att läkaren sagt det.
    enanna skrev 2013-09-27 18:30:05 följande:
    Tänker att det är något som gör att du tar upp kolhydraterna mindre bra, antingen något magvirus eller något annat i magen som bråkar.
    Kan det vara så? Jag har inget magvirus, men min mage har varit lite konstig den senaste tiden. Har dock alltid haft problem med magen på ett eller annat sätt, men just nu är den ovanligt bråkig. Känns konstigt om blodsockret ska bero på det. Jag har aldrig hört tidigare att magen skulle kunna ställa till det på så sätt. (?)

Vad jag är rädd för nu är ju att jag helt plötsligt inte ska behöva insulin, men att jag tar som vanligt ändå. Jag vet att jag har lite egen insulinproduktion kvar, kan den egna produktionen öka plötsligt? Bara funderingar.
    Tack snälla för att ni tar er tid att svara. :)  

• enanna

Ja det finns ju så otroligt mycket som påverkar, den egna produktionen kan också hoppa lite men jag har inte hört att den gör det längre efter så många år. Om magen varit lite konstig så skulle jag tippa på att det hänger ihop. När min dotter får magsjuka till exempel ha vi haft otroligt svårt att få upp det med saft, dextro och så vidare på kanske 40 gram kolhydrater - inget händer helt enkelt för att systemet inte tar upp sockret! Och det finns ju en massa grejer som försämrar upptaget. Annars så hör ju diabetes och celiaki ihop genetiskt och celiaki ger magproblem och viktnedgång på grund av att vete inte tas upp = en massa kolhydrater som förblir oförbrukade!!

• Medusan
    Lilla Lo skrev 2013-09-27 19:27:35 följande:

På kvällen efter middag har det hamnat runt 5 ungefär, men bara en halvtimma senare har det sjunkit till 2,5 även om jag ätit pasta eller annat som jag vanligtvis får högt hela natten av. Jag tar ett par dextro och testar bs efter en stund igen och äter en frukt innan jag går och lägger mig. 30-60 minuter senare har det återigen sjunkit till runt 3 och så håller det på i ca 3-4 timmar innan det ligger bra igen. Sen på morgonen ligger bs på 5-6 och efter frukost lite högre ca 6-10, men en timme efter jag tagit morgonlantus sjunker det till 3 igen, för att sedan ofta ligga på 8 innan lunch. Idag hade jag 5 efter lunch, åt en banan, men 2 tim senare hade jag ändå 3,0. Tog då ett par dextro och fick bara upp det till 4,2. På natten är det ju som sagt värst. Då kan jag få äta 2 bananer, ett halvt paket dextro, plus lite annat.
    Min läkartid ÄR en återbudstid. När jag pratade med diabetesmottagningen på Karolinska så hade dom inga tider, och när jag förklarade hur akut det är så fick jag den enda lediga tid som fanns. Vet inte om jag vågar hoppa över insulinet utan att läkaren sagt det.

Kan det vara så? Jag har inget magvirus, men min mage har varit lite konstig den senaste tiden. Har dock alltid haft problem med magen på ett eller annat sätt, men just nu är den ovanligt bråkig. Känns konstigt om blodsockret ska bero på det. Jag har aldrig hört tidigare att magen skulle kunna ställa till det på så sätt. (?)

Vad jag är rädd för nu är ju att jag helt plötsligt inte ska behöva insulin, men att jag tar som vanligt ändå. Jag vet att jag har lite egen insulinproduktion kvar, kan den egna produktionen öka plötsligt? Bara funderingar.
    Tack snälla för att ni tar er tid att svara. :)  

Ok. Dina värden ligger ju så pass lågt att du mycket skulle kunna vara utan insulin på vissa tider. Förstår dock att du inte vill experimentera utan en läkarordination men jag förstår ännu mindre att du vågar ligga så lågt för det är ju farligare än att ligga något högt och du håller ju så pass tät kontroll på ditt blodsocker att du märker om det far iväg alldeles för högt så det borde inte vara någon större fara.

Jag är ingen expert på detta mer än att jag som ssk i hemsjukvården ofta är i kontakt med läkare för att få nya ordinationer åt diverse vårdtagare inom hemsjukvården med diabetes då de ligger för lågt. Jag vet så mycket som att dessa läkare absolut inte hade tyckt att det var en bra idé att ta insulin när man ligger så lågt och det gäller i synnerhet inför natten.

Att du trycker i dig så mycket druvsocker och andra snabba kolhydrater gör ju att blodsockret sjunker snabbt igen så det är ju bara en ytterst kortsiktig lösning som gör att du måste trycka i dig ännu mer efter ett par timmar precis som du beskrivit att du gör.

Angående läkartid så tycker man ju att de åtminstone skulle kunna ordna en akut telefontid åt dig i alla fall. Riktigt dålig att man inte ska kunna få hjälp med detta när det är ett akut problem. Nu är det ju helg dessutom så nu blir det väl svårt.

Jag hade nog testat 1177 faktiskt och beskrivit mitt problem, de kanske kan hjälpa dig att komma i kontakt med en läkare för att se över din insulinordination fram till din tid komman vecka?

• Äppelpaj80

Magvirus i kombo med hormoner som ändrat sig? Tar du korttidsvernade insulin till maten eller skippar du det helt och ändå sjunker bs?

• Äppelpaj80

Jag hade ett magvirus förra året utan att kräkas. Låg jättebra i bs dem 1.5 v. Nu har jag till motsats från dig ingen produktion kvar så det räckte med att sänka doserna litegrann. Men om Du har egen produktion kvar och i vanliga fall inte har problem Att hålla bra bs så kan det säkert bli som det är för dig nu. Tycker du ska sänka långtidsverkande ännu mer. Verkar ju inte finnas någon anledning att ta så stor dos? Bättre att du riskera ligga lite högre än för lågt, eller? :)

• Backaman

Hur gick det och vad va problemet?

Har själv haft typ1 i 10 år och upplever precis det du beskriver.

• klotet

Jag har haft exakt samma problem.

Jag blev så dålig att jag blev medvetslös under tiden jag åt druvsocker och drack cola. Jag har en sån där scanner som visar blodsockret hela tiden så jag kunde se att vilket snabbsocker jag än åt så höjdes inte blodsockret.
    Svår panik.

Jag märkte också att när jag åt långsamma kolhydrater; pasta, ris, potatis, you name it, så tog det minst 5 timmar (ibland 15!!!) för sockret från maten att komma ut i blodet. Massa socker gick förlorat i processen också.

Mina celler svalt trots att jag åt.
    Även när jag åt blev det liksom knappt någon energi av det.
    Jag blev sämre i månader så till slut blev jag sjukskriven för jag orkade knappt stå rakt. Tappade massa vikt.

Om du har problem med matspjälkningsapparaten och energiutvinningen ifrån mat (superkomplext) så kommer cellerna börja svälta för energin räcker inte till. När cellerna svultit länge nog så kommer insulinkänsligheten att öka, för att få ut det lilla socker du har i blodet till cellerna. Du får höga ketonvärden då kroppen börjat bryta ner sig själv för att få ut mer energi....
    Kroppen försöker desperat rädda sina celler från att tyna bort.

Sjukt komplext hur allt sitter ihop :)

Gastroskopi. Magsäcksundersökning. Blodprover.

Ge dig inte innan sjukvården hittat vad det beror på!

Svar på tråden Diabetes typ 1, plötsligt minskat insulinbehov!! Hjälp!