• Omogen citron

Vilken kattras ska jag välja?

Jag är precis i början av mitt raskattssökande. Jag är intresserad av utställning, dock inte avel. Jag vill ha en ras som känns bra för både mig och min egen katt.

Jag vill ha en gosig katt som mer än gärna får ligga med mig i soffan och mysa. Min lilltjej vill ha en kompis som hon kan leka med. Hon älskar jaktlekar och klättra i klätterträd över allt annat.

Rasen jag väljer får inte ha genetiska sjukdomar som problem med luftrören eller dylikt. Pälsvård är däremot inga problem alls. Det får gärna vara en lite större ras.

Givetvis fattar jag också att jag inte kan skräddarsy en katt och att den nya katten kanske inte alls vill leka med min katt eller gosa med mig. Det är mer önskningar.

Jag har alltid minst en jourkatt från ett katthem boende hos mig kan tilläggas.

• Svar på tråden Vilken kattras ska jag välja?
  • mrsStyles96

Jag vet inte hur det är angående genetiska sjukdomar, men ragdoll är ju en stor kattras och verkar ju väldigt gosiga och lugna. Supergulliga också!

• Omogen citron
    mrsStyles96 skrev 2013-09-27 19:43:51 följande:
    Jag vet inte hur det är angående genetiska sjukdomar, men ragdoll är ju en stor kattras och verkar ju väldigt gosiga och lugna. Supergulliga också!

Jag har tittat på dem också. :) De har inga genetiska sjukdomar och dessutom en låg försäkringspremie och det är alltid positivt. Men hur lekfulla är de? Det är ju en ganska klumpig kattras.
  • mrsStyles96

Har aldrig haft en själv men har för mig att jag läst att dom beter sig mycket som hundar dvs lekfulla o socialare än vanliga katter. Klumpiga har jag ingen aning om men skulle inte förvåna mig haha

• Tiiipsy

Hade själv två Cornish Rex katter och den rasen är totalt underbar! Världens mest sociala och keliga katt...de vill vara med hela tiden...:) Nackdelen är att de inte trivs som ensamkatter då de är just så sociala, men du hade visst katter boende hos dig :)

• Omogen citron
    tompatiger skrev 2013-09-27 19:58:08 följande:
    Sommarkatt kan vara ett alternativ för dig!

Jag utgår från att du bara vill provocera.
  • Omogen citron
    Tiiipsy skrev 2013-09-27 19:59:24 följande:
    Hade själv två Cornish Rex katter och den rasen är totalt underbar! Världens mest sociala och keliga katt...de vill vara med hela tiden...:) Nackdelen är att de inte trivs som ensamkatter då de är just så sociala, men du hade visst katter boende hos dig :)

Den rasen har jag inte ens tittat på. Det ska jag genast göra. Jag har ju som sagt en egen katt och alltid minst en jourkatt så sällskap finns det gott om.
  • Susi A

Har inte haft en, men hört att blå brittisk korthår är väldigt familjevänlig och gillar att gosa. Tänkte själv köpa en för ett tag sedan. Har sett anonser om kattungar här ibland: citiboard.se/djur/katt, men det är nog säkrast att köpa från en uppfödare t.ex. www.brittnet.se/svenska.htm.
    När det gäller sjukdomar så hittade jag bara det här:
    " Brittiska korthår är mycket friska och lever för 14-20 år. Eftersom de är uppvuxna med yttersta försiktighet och omsorg, finns inte många av dem fann med genetiska sjukdomar. Kan dock brittisk korthår påverkas av sjukdomar som normalt påverkar alla kattdjur raser. Ett stort problem som finns i den brittiska korthår är fetma, särskilt under ungdomsperioden. Därför måste man ta extra hänsyn medan utfodring den, som fetma hos katt kan ge upphov till hälsoproblem och till och med en för tidig död för katten."

• cazh82

En raggdoll eller brittisk korthår?

• straw2008

Perser eller korthårig perser dvs exotic. Heeelt underbara. Är inne på min 3e 100% friska perser !!

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Vilken kattras ska jag välja?