Inlägg från: ulfsas |Visa alla inlägg
  • ulfsas

    Bajset när man flyger

    linnn89 skrev 2013-09-28 06:41:20 följande:
    Oj va dum jag var gick verkligen på det lite att bajset spottas bara ut... Hahahahha
    Ingen fara. Lite kul bara.
    Jag jobbar som pilot och fick frågan av min dotter om hur man flygfraktar hästar.
    (det gör man bara i stora fraktplan utan en massa passagerarstolar)

    Jag skojade och sa till henne att vi ger hästarna sömnmedel och så lägger vi in dem i planet med hjälp av en gaffeltruck. Hon var väl 18 år då kanske. Det gick några dagar innan hon nämnde det igen och jag bara inte kunde hålla mig längre utan brast ut i ett gapskratt. Hon blev inte så värst arg. tror hon själv funderade på hur hon kunde gå på det. Litar på pappa eller litade på pappa är det väl numera.
    Man, 49 år, Sundbyberg.
  • ulfsas

    Vill bara säga att när man spolar på ett plan så sugs skiten ner i en avfallstank tillsammans med en dos blå saneringsvätska. Detta töms av en bil efter var eller varannan tur lite beroende på hur långt man flugit.

    Vatten (potable water) till kranar i kök OCH toa är rent dricksvatten med en liten dos klor i för alla eventualiteter. Används exempelvis till kaffet ombord.
    När man spolar i handfatet så rinner vattnet ut i luften och det når nog ytterst sällan marken snabbt utan upplöses till smådroppar. Den lilla masten som vattnet rinner ut genom är uppvärmd så att det inte skall bildas isklumpar. 

    När det vid sällsynta tillfällen kommer en isklump från ett plan så är det den uppvärmningen som slutat att fungera. Det skall inte kunna hända med toainnehållet utan då är det ett rent(Kräks?) läckage.
    den isen är då blå som spolvätskan. 


    Man, 49 år, Sundbyberg.
  • ulfsas
    Anonym (Onödigt) skrev 2013-09-30 12:50:30 följande:
    Okej, där har du fel, eller så hänvisar du till väldigt väldigt gamla flygplat.

    Den lilla "masten" som du kallar det för, heter pitot rör och det är via dessa som piloten förr iallafall, fick olika indikationer om yttre läge, så som CAS, HG och annat. Dessa är uppvärmda precis som du säger, men inte för att man ska kunna skicka ut vattnet när man tvättat händerna.



    Nej, det har du fått helt om bakfoten.
    Jag går runt planet 1 till 6 ggr om dagen och inspekterar bl.a dessa detaljer dagligen.
    På den övre bilden så ser du överst en Alphagivare och den mörkare under sitter är pitotröret.

    Detta pitotrör finns även på alla helt nya och moderna plan. Där får vi den indikerade farten IAS (Indikated Air Speed) som via en beräkning ger CAS (Calibrated Air Speed) som sedan justeras för luftens kompressibilitet på så snabba plan att man får EAS (Equivalent Air Speed) vilken sedan justeras för det lägre trycket på högre höjd vilket ger TAS (True Air Speed) vilket är den korrekta farten i luften.

    TAS justeras för med eller motvind vilket då ger den fart över mark som man flyger med som kallas GS (Ground Speed).
    GS är lägre i motvind än i medvind därav att tiden varierar på ut och hemresa. För att komplicera det hela så justeras TAS för temperatur vilket då ger din aktuella MACH.

    MACH 1.0 är samma som ljudets hastighet på aktuell höjd eftersom ljudet går snabbare vid markytan än på hög höjd.
    Moderna plan har ofta en marschfart på 0.7 till 0.92 MACH. Vilket då är 70 % till 92 % av ljudhastigheten. Min Boeing737 kan flyga upp till MACH 0.8.

    Bilden underst visar en drainmast där den som du ser på texten är ''HOT'' för att vattnet skall rinna ut utan att frysa.

    PS, jag jobbar som flygkapten.DS

    Fler frågor?

    Man, 49 år, Sundbyberg.
  • ulfsas

    Alfa-alphagivaren ger vinkeln mellan planets flygriktning och den vinkel som planets nos pekar åt. I planflykt (och de flesta andra lägen) så kan man flyga rakt fram på en höjd med nosen pekandes uppåt mer och mer ju långsammare det går ända till att planet lappar lyftkraften(stallar).

    Den har en finess att även om alla fartmätare fallerar samtidigt så kan jag hålla farten och landa mer det lilla alfainstrumentet i cockpit. Bra reserv alltså.

Svar på tråden Bajset när man flyger