• Stjärnebo

Symptom på tandsprickning?

Min 3 månaders bebis har börjat bete sig lite konstigt. Hon verkar liksom vara irriterad på ngt och har svårt att komma till ro när hon ska sova. 
    Anledningen till att jag frågar om just tandsprickning är att hon hela tiden tuggar på händerna hon just har funnit.
    Förut sög hon på fingrarna när hon var hungrig om handen råkade hamna där men nu tuggar hon medvetet på knogarna.

Finns det andra symptom jag bör kolla?

3 månader e ju lite tidigt att få tänder men jag själv fick min första tand vid 4 månader så vet att det går att få tidigare.

Tacksam för svar :) 

• Svar på tråden Symptom på tandsprickning?
  • lovea01

Nu har inte mina barn fått tänder tidigare än 1 års åldern. Men visst kan tänder komma lite när som helst. Dom blir ju lite kinkiga när dom får tänder och dregglar mycket och vill tugga på allt. Men så kan det även vara i flera månader innan tanden väl komner fram. Men annars är det väl feber och diarre som jag vet är symtom vid tandsprickning. Gnugga fingret mot tandköttet lite och se om det hjälper ifall hon har ont.

• Stjärnebo

Glömde nämna det att hon dregglar massor! :)
    Ligger hon på mage så blir det en stor blöt pöl :P

Har köpt en liten bitring man kan lägga i kylen så den blir kall och har testat att gnugga den lite mot tandköttet men då vill hon typ bara suga på den. ^^ Hon älskar sin napp så hon tror ju att det är den jag försöker stoppa dit.

Hon får väl tugga på händerna då och så får vi se om det kommer någon tand om en månad, 3 månader eller om fler månader :) 

• Morsprins

Min 3 månaders tuggar medvetet på sina händer och dreglar oerhört mycket. Han är väldigt kinkig och lätt irriterad. I övrigt verkar det skönt när man gnuggar fingret. Hoppas på att det inte tar allt för lång tid innan dom tittar fram. :)

• annox

Min son gjorde samma saker när han var tre månader, var helt säker på att det var tänderna. På hans åtta månaders dag kom det två första

• Stjärnebo
    Morsprins skrev 2013-09-28 15:31:23 följande:
    Min 3 månaders tuggar medvetet på sina händer och dreglar oerhört mycket. Han är väldigt kinkig och lätt irriterad. I övrigt verkar det skönt när man gnuggar fingret. Hoppas på att det inte tar allt för lång tid innan dom tittar fram. :)
    Det e jobbigt med dregel och med bebisar som är gnälliga.
    Hoppas han får en liten mjölktand snart :)
  • Stjärnebo
    annox skrev 2013-09-28 21:51:57 följande:
    Min son gjorde samma saker när han var tre månader, var helt säker på att det var tänderna. På hans åtta månaders dag kom det två första
    Oj, 5 månader senare.. Kan det verkligen klia i tandköttet så tidigt då?
    Fast varför skulle dom annars dregla så?
    Jaa.. Många frågor men det är som det är. Man får se helt enkelt :) 
  • Miss Happiee

Min lilla dregglade jättemycket från två till fem månader ungefär sen så har det inte varit så mycket och nu har precis den ena tanden börjat titta upp, hon är nu sex månader, så trodde att hon skulle dreggla mycket när tänderna började komma men var helt tvärtom, däremot så är hon väldigt kinkig och ledsen nätterna igenom... och vill äta upp mina fingrar :)

• annox

Stjärnebo: halva mitt inlägg försvann visst,.,
    De "symptom" som du skriver om tror jag är typiska för små barn överlag, även om jag också var säker på att tänderna var på gång :)
    Nu är lilleman ett år och har sju tänder. Han fick fyra stycken på sin tio månaders dag! Han dreglar oerhört mycket hela tiden och jag tror inte det handlar om tänder bara utan att han är en dreglare också...men även tänder förstås... Typ :)

• Morsprins
    Stjärnebo skrev 2013-09-28 23:33:01 följande:
    Det e jobbigt med dregel och med bebisar som är gnälliga. Hoppas han får en liten mjölktand snart :)

Jag hoppas verkligen det jag med. Tycker det är synd att man inte kan göra mer!
  • BambeadoSweden

Hej alla mammor! Jag vill tipsa er om bambeados halsband, de är suveräna vid tandsprickning! Besök www.bambeado.se för mer info och shop.
    :) 

Svar på tråden Symptom på tandsprickning?