• Anonym (Rekryterare)

Jag jobbar med rekrytering, fråga mig vad du vill

Hej alla,

Ser att det är en hel del frågor angående sådant som har med jobbsökande, rekrytering, cv-skrivning osv att göra så kanske kan det passa med en särskild tråd för det?

Jag jobbar med rekrytering och kan gärna svara på eventuella frågor som finns kring detta.  Glad Inga frågor är så klart dumma frågor. Shoot!

• Svar på tråden Jag jobbar med rekrytering, fråga mig vad du vill
  • Anonym (Rekryterare)
    Pallas skrev 2014-01-29 09:46:51 följande:
    Jag skickade in en ansökan igår. Innan jag skrev klart ansökan och tryckte på skicka, sände jag ett mail till den chef på företaget som svarade på frågor om tjänsten (högsta chefen). Jag ställde tre frågor som var relevanta. Efter bara ett par minuter ringde han upp mig personligen och jag blev så sjukt överrumplad och nervös. Jag hade inte väntat mig personlig kontakt så fort. Hoppas jag inte gjorde bort mig i telefon!

Han började "intervjua" mig och sa flera gånger att jag lät högintressant och att jag skulle skicka in min ansökan samma dag.

Sista ansökningsdag 31 jan, tillsättning omedelbums egentligen (jag förklarade dock att jag har en fast tjänst med uppsägningstid, men det var inga problem, sade han). Om du skulle gissa, hur lång tid kan jag vänta mig att det tar innan jag hör något?
    Oj, snabbt jobbat av chefen! Det gick säkert jättebra.
    Om det är bråttom med tillsättningen, så hör du säkert något nästa vecka. Om det stod något om löpande urval så kanske de ringer dig redan denna vecka. Det är svårt att säga, och man önskar du att man var tankeläsare. Flört
    Om du tycker att det dröjer, så tycker jag att du kan skicka ett mejl till chefen och tacka för ett trevligt samtal sist och fråga hur det går i processen, och om det finns möjlighet att ses för att prata vidare om tjänsten. Lycka till!
  • Anonym (Nytt jobb)
    Anonym (Rekryterare) skrev 2014-01-29 09:49:39 följande:
    Har du varit på intervju ännu? Det är väldigt tidskrävande att ringa referenser och det brukar vara bland det sista man gör. De ringer alldeles säkert bara till referenserna om de är intresserade.
    Om du har varit på intervju och de har ringt referenser så är det säkert så att du kommer att gå vidare till en andra intervju eller är en av slutkandidaterna.
    Jag var på intervju i mitten av januari ock företaget skulle lämna besked till alla innan sista januari, ingen har dock hört något ännu så de väntar verkligen till sista minut!
  • JA77
    Anonym (Hjälp!) skrev 2014-01-27 12:24:13 följande:
    Hej!
    Jag håller på att söka jobb just nu, då jag går ut sjuksköterskeprogrammet i sommar. I de flesta annonserna från sjukhuset står det att man är välkommen med sin ansökan via deras rekryteringssystem. Betyder detta då att man absolut inte ska ringa och ansöka på det sättet?

Jag har ansökt via deras rekryteringssystem, men har inte fått något svar, jag ansökte för över en månad sedan. CV och personligt brev är skrivna speciellt för den arbetsplatsen och genomlästa av ett proffs. Tänkte om det är smartare att ringa, för att liksom visa sig intresserad? Vad säger du? Kan det vara så att min ålder är en nackdel för mig? (Är 21).

Är jättetacksam för svar!
    Ring direkt till chefen på den avdelningen där du vill jobba!
  • Anonym (30+)
    Anonym (Rekryterare) skrev 2014-01-29 09:46:44 följande:
    Jag tror att du har helt rätt. HR är dessutom en svår bransch att slå sig in i, då det är stor konkurrens om jobben.

Finns det många företag inom handel som har huvudkontor där du bor? Du kanske kan kolla upp det och skicka spontanansökningar till dem, där du trycker på att du har erfarenhet av personalfrågor, kollektivavtal etc från handeln? Sedan tycker jag att du skall försöka att ta dig in via bemanningsföretagen också. De kan behöva folk som startar med kort varsel. Ibland kan det vara låg lön, men om man står ut med det i ett år så kommer helt andra dörrar att öppnas.
    Använder du dig av Linkedin? Se till att ha en uppdaterad profil (med foto!) och börja nätverka. Det finns även grupper du kan gå med i.
    Har du HR-relaterad erfarenhet från butikschefsjobben som du kan trycka på:  rekrytering, utvecklingssamtal, uppsägningar.... etc?
    Ge inte upp! Det tog jättelång tid för mig att få mitt första HR-jobb, men det är superroligt. Förr eller senare lossnar det!
    Tack för svar! 
    Jag ska kolla upp det där med om några inom handeln har huvudkontor i närheten. 
    Jag försöker att trycka på att jag har erfarenhet av personalfrågor, rekrytering etc men ska försöka trycka lite hårdare på den punkten. 
    Det här med bemanningsföretag har jag funderat på men att gå från ett fast jobb med en okej lön till den osäkerheten som det ändå innebär känns vanskligt då jag bor själv och har barn. Men kanske att det är den vägen jag måste gå. 

Linkedin har jag måste bara fixa ett foto, är däremot inte så aktiv där, har inte riktigt fattat grejen än. 

Jag är helt övertygad om att det kommer lossna men det tar tid.. 
  • any19877

Hej ! Jag undrar bara om rekryterats vill helst välja ha den kandidaten som accepterar det lägsta lönen? Jag blev förbanna idag då jag har sökt ett jobb och en Rekryterare berättade att lönen ligger på ett viss nivå och om jag kunde tänka att acceptera den...

• Anonym (Funderar)

Är det sanning eller myt att det är enklare att få jobb om man har ett jobb?

• Lillkossan

Åh vilken bra tråd!

Jag har precis avslutat mina studier till undersköterska och söker jobb för fullt. Vill väldigt gärna jobba på sjukhus men de flesta avdelningar eftersöker flera års erfarenhet. Jag har jobbat inom vården länge men inte inom just intensivvård eller akutsjukvård så lite erfarenhet har jag ju....

Undrar om du har tips på hur man fångar deras intresse även fast man är "underkvalificerad"

Tack på förhand:)

• Anonym (Preggers)

Hej,

jag är gravid och vet redan nu att jag inte vill tillbaka till mitt nuvarande jobb efter föräldraledigheten. Jag har sökt några tjänster och naturligtvis inte skrivit i brevet att jag väntar barn. Hur hanterar man detta vid en ev. intervju? Ett litet tag till kan jag dölja min mage under bylsiga kläder + vetskapen om att de inte vet hur jag ser ut "egentligen".

1) Om jag blir kallad till intervju inom kort, när bör jag berätta att jag är gravid?
    2) Om jag blir kallad till intervju när jag är klart synligt gravid, bör jag berätta på telefon/e-post när de bokar intervjun att jag är gravid, eller är det bättre om de ser det när de träffar mig personligen?

Tack på förhand! 
    /Gravid och less på sitt jobb.

• JA77
    Anonym (Preggers) skrev 2014-01-29 21:38:10 följande:
    Hej,

jag är gravid och vet redan nu att jag inte vill tillbaka till mitt nuvarande jobb efter föräldraledigheten. Jag har sökt några tjänster och naturligtvis inte skrivit i brevet att jag väntar barn. Hur hanterar man detta vid en ev. intervju? Ett litet tag till kan jag dölja min mage under bylsiga kläder + vetskapen om att de inte vet hur jag ser ut "egentligen".

1) Om jag blir kallad till intervju inom kort, när bör jag berätta att jag är gravid?
    2) Om jag blir kallad till intervju när jag är klart synligt gravid, bör jag berätta på telefon/e-post när de bokar intervjun att jag är gravid, eller är det bättre om de ser det när de träffar mig personligen?

Tack på förhand! 
    /Gravid och less på sitt jobb.
    Kan du inte söka jobb när du är föräldraledig istället? Då vet du ju företaget om de har behov också.
  • Anonym (Rekryterare)
    Anonym (Nytt jobb) skrev 2014-01-29 10:29:35 följande:
    Jag var på intervju i mitten av januari ock företaget skulle lämna besked till alla innan sista januari, ingen har dock hört något ännu så de väntar verkligen till sista minut!
    Det låter ju som en stor rekryteringsprocess, så det drar säkert ut på tiden. Håller tummarna för att du får positivt besked imorgon!
Svar på tråden Jag jobbar med rekrytering, fråga mig vad du vill