Anonym (Rekryterare) skrev 2014-01-29 09:46:44 följande:
Jag tror att du har helt rätt. HR är dessutom en svår bransch att slå sig in i, då det är stor konkurrens om jobben.
Finns det många företag inom handel som har huvudkontor där du bor? Du kanske kan kolla upp det och skicka spontanansökningar till dem, där du trycker på att du har erfarenhet av personalfrågor, kollektivavtal etc från handeln? Sedan tycker jag att du skall försöka att ta dig in via bemanningsföretagen också. De kan behöva folk som startar med kort varsel. Ibland kan det vara låg lön, men om man står ut med det i ett år så kommer helt andra dörrar att öppnas.
Använder du dig av Linkedin? Se till att ha en uppdaterad profil (med foto!) och börja nätverka. Det finns även grupper du kan gå med i.
Har du HR-relaterad erfarenhet från butikschefsjobben som du kan trycka på: rekrytering, utvecklingssamtal, uppsägningar.... etc?
Ge inte upp! Det tog jättelång tid för mig att få mitt första HR-jobb, men det är superroligt. Förr eller senare lossnar det!
Tack för svar!
Jag ska kolla upp det där med om några inom handeln har huvudkontor i närheten.
Jag försöker att trycka på att jag har erfarenhet av personalfrågor, rekrytering etc men ska försöka trycka lite hårdare på den punkten.
Det här med bemanningsföretag har jag funderat på men att gå från ett fast jobb med en okej lön till den osäkerheten som det ändå innebär känns vanskligt då jag bor själv och har barn. Men kanske att det är den vägen jag måste gå.
Linkedin har jag måste bara fixa ett foto, är däremot inte så aktiv där, har inte riktigt fattat grejen än.
Jag är helt övertygad om att det kommer lossna men det tar tid..