Inlägg från: Ellisizza |Visa alla inlägg
  • Ellisizza

Särbegåvad 4 åring?

Jag är ganska säker på att min nyss fyllda 4 åring är särbegåvad. Ni som har särbegåvade barn, har ni utrett det på något sätt eller hur fick ni veta det? Finns det något bra sätt att själv avgöra om barnet är särbegåvat?

Började fundera när jag fick höra att en mamma till ett barn på mitt barns dagis tänkte låta sitt barn börja ett år tidigare då barnet är så tidigt med mycket. Själv är jag inte så intresserad av att mitt barn ska börja innan sina jämnåriga utan jag är mer ute efter om jag borde ta reda på mer om särbegåvning eller faktiskt ta reda på om mitt barn är särbegåvat så att barnet kan få stöd i förskoleklassen om det behövs. Har hört att särbegåvade barn kan få det lite jobbigt i skolan då de redan kan så mycket och därför blir uttråkade.

• Svar på tråden Särbegåvad 4 åring?
  • Ellisizza
    Masken84 skrev 2013-09-28 20:42:57 följande:
    Vilket sätt är ditt barn annorlunda jämfört med andra i samma ålder? Barn utvecklad olika och vissa är tidigare och andra senare med vissa saker!
    Barnet har alltid varit annorlunda på något sätt. Märktes redan innan ett års ålder. När vi läste satt barnet, som ju bara var en bebis då, och pekade målmedvetet på alla saker i böckerna om och om igen så att man skulle säga vad det var. Vi insåg att barnet helt enkelt redan då hade en omåttlig lust att lära och så har det fortsatt.

Om vi träffar okända vuxna blir de alltid häpna över vad barnet kan. Barnet är nu fyra år och kan
    Alfabetet (både små och stora bokstäver) Räkna hur långt som helst Håller precis på att knäcka läskoden. Kan läsa och skriva enkla ord. Det ena specialintresset avlöser det andra hela tiden. När barnet kan väldigt mycket om en sak byts intresset till ett annat utan att den inlärda informationen glöms bort.  Barnet kan alla planeterna i solsystemet i ordning, veckodagar, månader, årstider, massa blommor och träd mm. Listan kan göras hur lång som helst. Kunde tex peka ut vilket bilmärke en bil har vid ca 2,5 (inte bara saab och volvo utan minst 10 st) Barnet kan helt enkelt hur mycket som helst om allt möjligt. Alla som möter barnet blir förvånade. Senaste intresset är flaggor och nu kan barnet nästan hela Europas flaggor plus en massa andra utanför Europa. Just nu intresserar sig barnet även inte bara för blommor utan var i Sverige de växer. Barnet pratar jättebra och kan föra långa samtal.
    Kan fortsätta räkna upp saker hur länge som helst. Men barnet har helt enkelt alltid varit annorlunda mot andra barn. Sover till exempel mycket mindre än andra barn men är aldrig trött ändå.
  • Ellisizza

Glömde.. Barnet leker annorlunda också. Ett tag var specialintresset bilar (för ett år sedan kanske) och då kör barnet inte med dem utan ordnar dem på olika sätt. Stora här och små där, alla röda på ett ställe osv.

Älskar att samla på saker och organiserar dem på olika sätt hela tiden. 

• Ellisizza

Ser att ni skriver om diagnoser vilket alltid är bra att ha i åtanke men jag tror inte vårt barn har någon diagnos. Barnet har alltid varit annorlunda genom att det kunnat mer än andra men socialt har det alltid fungerat bra. Barnet är omtyckt av många andra barn på dagis och har kompisar där även om barnet är lugnt och ibland lite försiktigt. Barnet älskar att leka med andra barn (blyg inför okända barn dock) och springer runt och busar, cycklar osv. Dock är barnet perfektionist och vill inte göra sånt som barnet inte kan fullt ut. Och när barnet leker själv är det mycket sorterande och sånt men det blir mer bus och spring med andra barn.

• Ellisizza
    Fröken Rädd skrev 2013-09-30 23:02:33 följande:
    Hej Ts! Jag har precis som du en nybliven fyraåring som vi misstänker är särbegåvad. Vi har haft dessa funderingar i cirka två år nu och det börjar bli ganska tärande att inte veta så vi har bestämt att låta utreda honom privat innan start i förskoleklass.

Skönt att det finns fler som har samma funderingar. Hur gör man för att utreda privat? Dvs var vänder man sig?
Svar på tråden Särbegåvad 4 åring?