Särbegåvad 4 åring?
enola skrev 2013-09-28 21:18:06 följande:
Låter som min yngste son (till viss det båda mina barn). Och jag själv för den delen, jag skrev mitt namn när jag precis fyllt tre, kunde läsa och skriva vid fyra, hade ett enormt vokabulär för min ålder etc. Har inte upplevt att min son har tyckt att det har varit tråkigt i skolan. Han har i och för sig haft extraböcker i både matte och svenska så han har haft att göra.
När jag gick i skolan var det lite annorlunda, jag fick ofta gå runt och hjälpa mina klasskompisar när jag var klar med det vi skulle göra. Det var lite tråkigt men samtidigt var jag lite stolt. Jag ville börja skolan när jag var fem, sa till min mamma att vi skulle säga till rektorn att jag var sju år, haha. Men så här i efterhand är jag rätt glad att jag fick gå med jämnåriga.
Kan säga att min särbegåvning nog jämnat ut sig med tiden, numera är jag förhållandevis normal

Gäller det bara själva läsningen så är det inte helt ovanligt att en del barn kan läsa/skriva redan vid 3-4 års ålder, utan att för den skull räknas som särbegåvade. Men om man därtill adderar alla de andra sakerna ts räknar upp, så tycker jag nog att hennes barn förmodligen kan klassas som särbegåvat. Menar du att du (och dina barn) varit lika framstående på lika många sätt, och på lika många områden? I så fall låter det helt otroligt att det inte blivit mer uppmärksammat än att du fått agera "hjälpfröken"....och lika otroligt att det skulle jämnat ut sig med åren.
Jag tycker att du ts gör helt rätt i att ta reda på mer om särbegåvning och vilka möjligheter det finns att hjälpa ditt barn att utveckla sina färdigheter. Det är inte säkert att skolan har nån särskild beredskap för barn som har den sortens behov.