Inlägg från: HokusPokus |Visa alla inlägg
  • HokusPokus

Särbegåvad 4 åring?

Vad är det som gör att du misstänker särbegåvning?

• HokusPokus

Vad härligt! Det är kul med vetgiriga och lättlärda barn.
    Min äldsta är väldigt vetgirig och lättlärd och ligger långt fram i det mesta både psykiskt och fysiskt dock inte lika extremt som ditt barn. Jag har ingen info om särbegåvning men mitt tips är att försöka hålla uppe lusten att lära. Kräv att skolan utmanar hen och komplettera med roliga utmaningar hemma.
    Min tjej lärde sig läsa när hon precis fyllt fyra och blir ju inte direkt utmanad när de på förskolan lite lätt börjar titta på bokstäver men fröknarna brukar anpassa "uppgifterna" till henne och även när de inte gör det så verkar hon mest tycka det är kul att kunna alla svaren. Fröknarna har sagt att de märker att hon kan alla frågor de ställer på samlingen när de diskuterar dag, månad, hur många barn de är osv men de har aldrig märkt nåt annat än glädje över att hon kan. Vet ju inte hur det blir sen om det är lika kul att traggla bokstäver om två år när hon går i ettan och redan kunnat läsa i 3 år men ja annars får vi kräva mer av läraren och sen fortsätta med utmaningar hemma.
    Jag har själv alltid haft lätt för att lära och velat lära mig så jag tycker det är superkul att hon är vetgirig och kräver att vi lär henne saker. Det enda negativa är andra föräldrar som envist ska tro att vi drillar henne, tvingar henne och att vi sitter inne och tragglar böcker istället för att vara ute och gunga men det är så långt från sanningen vi kan komma det är snarare på gungan, cykeln eller högst upp i klätterställningen hängandes i knäväck som de svåraste frågorna kommer

• HokusPokus

Hur ligger hen till i utvecklingen på det fysiska då? När det gäller klättra, balansera, cykla, åka skridskor, gunga osv.
    Många hävdar ju att om ett barn är väldigt tidig/duktig på sånt som läsa, räkna så brukar de vara sena på annat. Eller att de har svårt med det sociala men det skrev du ju att hen inte hade.
    På min tjej stämmer inte det där ett dugg utan hon är lika tidig på de fysiska sakerna som på de psykiska. Jag tror bara hon haft grym tur och fått väldigt lätt för att lära sig saker och i kombination med det har hon stor vilja och självsäkerhet som ökar på det. Allt är liksom enkelt i hennes ögon.
    Nu är hon ju dock långt ifrån lika före som ditt barn.
    Men en fråga: har ni stött på något som hen vill lära sig men inte lyckas? Något som helt enkelt är för svårt? Hur reagerar hen då?

Svar på tråden Särbegåvad 4 åring?