Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Särbegåvad 4 åring?

Hillbillie skrev 2013-09-28 21:44:12 följande:
    Gäller det bara själva läsningen så är det inte helt ovanligt att en del barn kan läsa/skriva redan vid 3-4 års ålder, utan att för den skull räknas som särbegåvade. Men om man därtill adderar alla de andra sakerna ts räknar upp, så tycker jag nog att hennes barn förmodligen kan klassas som särbegåvat. Menar du att du (och dina barn) varit lika framstående på lika många sätt, och på lika många områden? I så fall låter det helt otroligt att det inte blivit mer uppmärksammat än att du fått agera "hjälpfröken"....och lika otroligt att det skulle jämnat ut sig med åren. Jag tycker att du ts gör helt rätt i att ta reda på mer om särbegåvning och vilka möjligheter det finns att hjälpa ditt barn att utveckla sina färdigheter. Det är inte säkert att skolan har nån särskild beredskap för barn som har den sortens behov.

Men min äldsta kunde det TS tar upp före han fyllt 4 (med undantag av Europas flaggor). Knäckte läskoden vid 3,5 exempelvis. Jag vet inte så mycket om just särbegåvning, men det tror jag inte att han har. Han är dock lite egen, med starka specialintressen som kommer i vågor precis som för TS son. Jag upplever det mer som att han har starkt teoretiskt intresse (systematisk) och lätt för att koncentrera sig på en sak länge. Nu blir han 6 år till jul. Han läser lätt att läsa böcker, men det är ju inte extremt på något vis även om han kommit längre än många jämnåriga. Ett område jag upplever att han sticker ut är pusslande. Han pusslar 500-bitarspussel sedan ett drygt halvår och ger sig även i kast med 1000, men där har orken trutit. Han är inte tidig motoriskt och trivs trots den rätt låga teoretiska nivån i förskoleklassen väldigt bra. Han gillar att leka och är väldigt social.
Svar på tråden Särbegåvad 4 åring?