• enola

    Särbegåvad 4 åring?

    Ellisizza skrev 2013-09-28 21:03:35 följande:
    Barnet har alltid varit annorlunda på något sätt. Märktes redan innan ett års ålder. När vi läste satt barnet, som ju bara var en bebis då, och pekade målmedvetet på alla saker i böckerna om och om igen så att man skulle säga vad det var. Vi insåg att barnet helt enkelt redan då hade en omåttlig lust att lära och så har det fortsatt.

    Om vi träffar okända vuxna blir de alltid häpna över vad barnet kan. Barnet är nu fyra år och kan
    Alfabetet (både små och stora bokstäver) Räkna hur långt som helst Håller precis på att knäcka läskoden. Kan läsa och skriva enkla ord. Det ena specialintresset avlöser det andra hela tiden. När barnet kan väldigt mycket om en sak byts intresset till ett annat utan att den inlärda informationen glöms bort.  Barnet kan alla planeterna i solsystemet i ordning, veckodagar, månader, årstider, massa blommor och träd mm. Listan kan göras hur lång som helst. Kunde tex peka ut vilket bilmärke en bil har vid ca 2,5 (inte bara saab och volvo utan minst 10 st) Barnet kan helt enkelt hur mycket som helst om allt möjligt. Alla som möter barnet blir förvånade. Senaste intresset är flaggor och nu kan barnet nästan hela Europas flaggor plus en massa andra utanför Europa. Just nu intresserar sig barnet även inte bara för blommor utan var i Sverige de växer. Barnet pratar jättebra och kan föra långa samtal.
    Kan fortsätta räkna upp saker hur länge som helst. Men barnet har helt enkelt alltid varit annorlunda mot andra barn. Sover till exempel mycket mindre än andra barn men är aldrig trött ändå.
    Låter som min yngste son (till viss det båda mina barn). Och jag själv för den delen, jag skrev mitt namn när jag precis fyllt tre, kunde läsa och skriva vid fyra, hade ett enormt vokabulär för min ålder etc.
    Har inte upplevt att min son har tyckt att det har varit tråkigt i skolan. Han har i och för sig haft extraböcker i både matte och svenska så han har haft att göra. 
    När jag gick i skolan var det lite annorlunda, jag fick ofta gå runt och hjälpa mina klasskompisar när jag var klar med det vi skulle göra. Det var lite tråkigt men samtidigt var jag lite stolt. Jag ville börja skolan när jag var fem, sa till min mamma att vi skulle säga till rektorn att jag var sju år, haha. Men så här i efterhand är jag rätt glad att jag fick gå med jämnåriga.
    Kan säga att min särbegåvning nog jämnat ut sig med tiden, numera är jag förhållandevis normal Flört  
  • enola
    Hillbillie skrev 2013-09-28 21:44:12 följande:

    Gäller det bara själva läsningen så är det inte helt ovanligt att en del barn kan läsa/skriva redan vid 3-4 års ålder, utan att för den skull räknas som särbegåvade. Men om man därtill adderar alla de andra sakerna ts räknar upp, så tycker jag nog att hennes barn förmodligen kan klassas som särbegåvat. Menar du att du (och dina barn) varit lika framstående på lika många sätt, och på lika många områden? I så fall låter det helt otroligt att det inte blivit mer uppmärksammat än att du fått agera "hjälpfröken"....och lika otroligt att det skulle jämnat ut sig med åren.

    Jag tycker att du ts gör helt rätt i att ta reda på mer om särbegåvning och vilka möjligheter det finns att hjälpa ditt barn att utveckla sina färdigheter. Det är inte säkert att skolan har nån särskild beredskap för barn som har den sortens behov.

    Japp, det menar jag. Min son är det, och jag var det i ännu högre grad. Min mamma har berättat att hon nästan blev skrämd av min begåvning och försökte "bromsa" mig. Min lågstadielärare var av åsikten att man inte skulle utmärka sig på nåt sätt utan bara sitta still och hålla käften. När jag började skolan tyckte jag att det var jätteroligt, och ville gärna visa vad jag kunde, men när jag ivrigt räckte upp handen vid varje fråga snäste min fröken att "det är faktiskt andra som vill svara också. Trots att jag inte sagt nåt utan bara räckte upp handen. Hon knäckte min studieglädje rätt rejält. Jag brydde mig aldrig om att plugga i skolan utan gled liksom bara med, jag hade i regel alla rätt på proven i alla fall. 
    Ärligt talat vet jag inte om det stämmer när jag säger att det har jämnat ut sig, kanske är det bara ett resultat av att jag har blivit lat av att ha så lätt för mig, och att jag har levt med en depression sen ungefär femton års ålder, det vill säga i drygt 20 år, vilket har gjort att jag har väldigt svårt att fokusera och att jag har väldigt dåligt minne. Vem vet hur jag skulle varit om jag sluppit det.

    Och när det gäller sonen, visst uppmärksammas det, både av lärare och andra. Men eftersom han istället har lite svårt med sociala koder är jag glad att vi inte valt att låta honom börja tidigare i skolan. Han utreds just nu på Bup, med misstankar om Aspergers syndrom.   
  • enola
    Majlisen skrev 2013-09-29 00:40:44 följande:
    Jag får upp vissa tankar när jag läser detta, hur är barnet förövrigt socialt? Med vänner osv?

    Tänker också tanken. Båda mina barn, varav framför allt det ena måste ses som särbegåvat, har (eller har troligtvis, i ena fallet) lindriga varianter av npf.-diagnoser. När det gäller mig själv finns inte den typen av problematik, men jag var ett udda barn och har alltid haft vissa problem med sociala kontakter.

    Därmed inte sagt att det måste vara fallet med ditt barn, ts. Det jag reagerade mest på var sorteringen av bilarna och det där med specialintressen. Känner igen så mycket av det du beskriver.

    ...men som sagt, man ska inte slänga sig med diagnoser hur som helst. Och det finns naturligtvis särbegåvade barn som inte har den minsta funktionsnedsättning :)     
  • enola
    Hillbillie skrev 2013-09-29 15:33:10 följande:

    Det är inte helt ovanligt att Aspergers och särbegåvning följs åt. Men alldeles oavsett vilket, så är det bra om man samarbetar lite med skolan så att barnen får den stimulans de behöver - så att det inte blir som för dig!

    Absolut! Och så gäller det att det är en lärare som ser varje barn som en egen individ och anpassar skolgången (till viss del) efter det, istället för att, som läraren min yngste hade i ettan (hon gick tack och lov i pension i somras) försöka trycka in barnen i samma fyrkantiga form, där allt egentligen gick ut på att de skulle sitta stilla och vara tysta för att inte störa henne.
    Men jag tror att det finns fler nackdelar än fördelar med att börja skolan för tidigt, framför allt när barnet kommer upp i högstadiet när åldersskillnaden blir mer uppenbar rent fysiskt. 
Svar på tråden Särbegåvad 4 åring?