• Squatinidae666

Bebis i tvärläge, om förlossning startar?

Skulle vilja höra erfarenheter kring förlossningsstart med bebis i tvärläge eller ej fixerat säte. Stämmer det att bebisen sjunker när värkarbetet startar och brukar huvudet verkligen sjunka ner om bebisen ligger i tvärläge? skulle den då helt plötsligt dyka ner liksom?

BF om 6 dagar!

Har varit på två vändningsförsök, bebis lägger sig tillbaka tvärläge, första läkaren sa att om den vänder igen så gör de ett nytt vändningsförsök och sätter igång mig för att undvika KS, andra läkaren, fick åka in på nytt då bebisen faktiskt vände sig, sa att jag får ringa in om den vänder igen och om förlossningen startar så KAN huvudet sjunka ner av värkarbetet...

Men om inte? Vad händer då? 

• Svar på tråden Bebis i tvärläge, om förlossning startar?
  • Kofot

Min äldsta låg i säte och jag fick tid för vändningsförsök. Eftersom att blodtrycket var för högt den dagen så valde man att inte försöka vändningen utan jag fick gå upp på avdelningen. Där gick vattnet!
    Det slutade med att man gjorde ett snitt.

• Squatinidae666

Tack för att du delar med dig! Kanske det var därför blodtrycket var högt? Eftersom det var dags tänker jag... Var det en bra upplevelse ändå?

Jag vill ju undvika snitt precis som första läkaren. Bebisen ligger fel igen vad jag kan känna men tror man är mer för sätesförlossningar här än snitt...

• Kofot
    Squatinidae666 skrev 2013-09-30 13:02:12 följande:
    Tack för att du delar med dig! Kanske det var därför blodtrycket var högt? Eftersom det var dags tänker jag... Var det en bra upplevelse ändå?

Jag vill ju undvika snitt precis som första läkaren. Bebisen ligger fel igen vad jag kan känna men tror man är mer för sätesförlossningar här än snitt...
    Jag hade pre-eklampsi och blodtrycket var högt p.g.a. det. Han föddes i vecka 35 vår lille sparv.
    Det blev en underbar upplevelse trots snitt och jag har sedan blivit snittad varje graviditet och bara upplevt det som positivt.
    Sätesförlossning gick inte för min del eftersom att ingångsmåttet är för litet.
  • Squatinidae666

Aha, vad skönt att det blev positivt! jag är inte heller pigg på säte, iom att dotter två satt fast en stund först med huvud och sen axlar känns det som att sätesbjudning skulle vara riskabelt.  Men nu blir det iaf ny vändning och igångsättning på onsdag!

• Sannukka

Mim första barn låg i säte, BM upptäckte det inte förrens v 38. Vändningsförsöket gjordes 4 dagar senare. Då var jag i vecka 38+4. Läkaren försökte vända på bebisen 2 gånger men hon ville inte vända sig! Så det skulle vara planerat ks 2 dagar senare. Men mina värkar började redan samma kväll dom hade gjort vändnings försöket. Då blev det helt plötsligt akut ks. Allt gick bra. Förutom att min sår öppnade sig och jag var riktigt sjuk flera månader efteråt! Hoppas på en vaginalt förlossning den här gången!

• Squatinidae666

Sannukka: Tack för svar! Skönt att det gick bra men jag vill så gärna undvika snitt. Hoppas du får din vaginala förlossning denna gången!

• Sannukka

Och jag vill så gärna uppleva en vaginal förlossning denna gången!! :))

• Mercurialis

Mitt andra barn låg i tvärläge. I vecka 35+3 hade fosteraktiviteten avtagit och jag skulle sättas igång. Inför igångsättningen gjordes vändningsförsök, som inte lyckades. Läkaren sade att han hade kunnat sätta igång mig och hoppas på att bebisen skulle sätta sig i säte, när vattnet gick, men han bedömde att bebisen var för liten för att orka med en sätesförlossning. Så det blev ett kejsarsnitt direkt efter vändningsförsöket.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Squatinidae666

Mercurialis: Tack för att du delar med dig! Hoppas bebisen mådde bra! Jag går på övertid nu och de försökte sätta igång mig men lyckades inte så de skickade hem mig igen med bebis rättvänd men jag känner hur den försöker vända igen, vet dock inte om den lyckas...

• spökplumpen

Min andra låg med fötterna neråt. Han bökade aldrig runt i magen utan roade sig enbart att sparka på min blåsa. Eftersom jag visste att han låg med fötterna neråt och första hade kommit tidigt så pratade jag med min bm om att försöka få komma tidigare än normalt till sjukhuset för att göra vändningsförsök. Har för mig att de inte brukar göra det innan v 35. Hade ett bm-besök på torsdagen, där jag skulle ha fått veta att jag skulle ha fått ett vändningsförsök på måndagen, men jag kom aldrig dit eftersom vattnet gick 1,5 timme innan. Jag hade jättegärna försökt mig på en sätesförlossning (tror att det kallas så trots att det inte var rumpan som låg först?) men eftersom han var prematur så fick jag inte den chansen. Det blev akutsnitt istället på natten när värkarna kom igång. Jag fick min underbare lille pilt, men jag kan fortfarande sörja att jag inte fick min vaginala förlossning.

• Squatinidae666

spökplumpen: Tack för svar! Då hade du rätt i din känsla att det var bråttom! Synd att han inte stannade kvar längre. Ja man vill ju gärna att det ska funka vaginalt men vet inte om jag vågar säte då min andra dotter fastnade med först huvudet och sen axlarna. tror det heter fotbjudning om fötterna kommer först, det hade jag nog också föredragit men min lägger sig på tvären och börjar bli stor!

• spökplumpen

Jag ska hålla tummarna för att din lilla inte vänder sig igen utqn ligger kvar som den ska. Annars kanske man kan googla efter typ yoga-rörelser för att vända tillbaka bebisen? Vet att min granne, som är bm, tipsade om stå på alla fyra och göra något som jag nu inte minns...fast det var efter att han redan var född.

• Squatinidae666

Tack för tumhållningar Glad! Haha jag hade säkert bara sträckt något riktigt illa om jag gett mig på något sådant Skrattande

• flerbarnsförälder

Stå på dig om du får komma in och de vänder bebisen rätt så de inte bara skickar hem dig och säger att det ska ordna sig när det väl sätter igång

Så gjorde det till mig och sen gick mitt vatten hemma och en fot tittade ut, jag födde min dotter med fötterna före, nu är jag gravid igen och plutten i magen ligger i tvärläge och denna gången tänker jag inte åka hem utan bli igång satt om de försöker vända honom

Svar på tråden Bebis i tvärläge, om förlossning startar?