• tirali

Gripe Water, för & nackdelar

Hej!

Min son på 5veckor har hemsk magknip på kvällarna och skriker sig till sömns många nätter.
    Det skär i hjärtat och önskar att man kunde ta ifrån han smärtan.
    Har läst lite om Gripe Water, men någon som testat och har för och nackedelar?

Blir lite skeptisk när den inte är godkänd i sverige eller rekomenderad.

• Svar på tråden Gripe Water, för & nackdelar
  • Selfish Geene

Det verkar inte finnas stöd för att gripe water har någon markant effekt mot spädbarnskolik, dock har illamående rapporterats som biverkning.

I stort sett verkar produkten dock ofarlig att använda (bortsett från att det ofta innehåller ganska mycket socker och förutsatt att den inte innehåller tex alkohol och soya), men som sagt tyvärr även verkningslös.

Googla "gripe water study" för ytterligare information

• tirali

tack för bra svar!!

Jo vi kör med både sempers magdroppar och minifom. Minifom får han nästan före varje mål.
    Men det verkar inte hjälpa något märkvärdigt.
    Har nu slutat med mjölk och choklad. 

Vissa kvällar är det inge skrik eller oroligt alls, men när det är "lugnare" är han gnälligare och vill bara ligga vid bröstet. 

• skogsvitter

Minifom har ingen medicinsk effekt så det kan du sluta med, i synnerhet som de dropparna innehåller parabener som kan vara skadliga och avråds i största möjliga mån till spädbarn. Bra att du slutat med mjölk och choklad, men du måste sluta med ALLT som innehåller komjölksprotein, även mycket som man inte kanske tror innehåller mjölkpulver och mjölkproteiner av olika slag. Det räcker inte heller med laktosfritt.

• skogsvitter

Skrev ett långt inlägg på telefonen som försvann!

Hur som helst - man måste ju också komma ihåg att det är helt normalt för en nyfödd att vilja snutta (gärna i flera timmar!) om kvällarna, särskilt i ökningsperioder och utvecklingsfaser (den första utvecklingsfasen är just vid 5 veckor).  Det hjälper inget gripe water mot

Dock kan nämnas att vad jag vet är det fänkål som sägs vara det verksamma i gripe water, därför gör många fänkålste här i Sverige. Vanligast dricker man då detta te själv, men en del ger bebisen direkt istället, teskedsvis. Vad jag vet finns inga biverkningar eller nackdelar med detta, fänkål är välkänt för att hjälpa mot just bekymmer med magen. Huruvida det fungerar på spädbarn, eller genom bröstmjölken, däremot låter jag vara osagt. Jag tror säkert det fungerar för vissa, men kanske inte för alla. Det finns teblandningar att köpa på hälsokostbutiker, så vill du prova kan du gå till någon sådan butik i din närhet och fråga!Du kan givetvis också göra själv på färsk eller torkad fänkål (färskt sägs ju alltid vara mer effektiva än torkat dock). Anis är vanligt att man kryddar med, och ibland även kummin, endast för att få en bättre smak, förövrigt.

• tirali

Tack för mycket bra svar Skogsvitter!

Igårkväll och inatt hade inte lilleman magknip alls! Det varierar så mycket från dag till dag. Han knorrade lite men inte att han skrek. Och sov hela natten, från 23.00-07.00. helt otroligt. han sover så bra på nätterna så det klagar jag inte alls på :) 

• Marie0002

Jag gav gripe water till dottern när hon var bebis och hade magknip, på henne fungerade det otroligt bra.
    Magknipet försvann otroligt snabbt efter att hon fått det. 

• YokohamaNr2

Vi provade gripe water med yngsta sonen, men tycker varken det gjorde till eller från faktiskt

• Stupedama

Vi har användt gripe water till vår som har/har haft kolik. Det har funkat jättebra för honom! Vi hade värkligen provat alt förutom akupuntyr. Ändrade dieten.Kändes som at jag inte åt annat en vit bröd och pasta et tag vilket gjorde mig helt slut. Miniform och semper droppar funkande inte. Magmassasje och gripe water tycker vi har varit det absolut bästa. Känns som han mage blev lugnare och att han fick ut gasen lättare:)

• sanna6

Köp den från gripewater.se, de levererar direkt från england, med leveranstid på endast 2-3 dagar! Har själv beställt två flaskor i månaden från dem i snart 5 månader.

GripeWater är desstom med sålda produkt för koilk världen över förutom i sverige.

Svar på tråden Gripe Water, för & nackdelar