Skrev ett långt inlägg på telefonen som försvann!
Hur som helst - man måste ju också komma ihåg att det är helt normalt för en nyfödd att vilja snutta (gärna i flera timmar!) om kvällarna, särskilt i ökningsperioder och utvecklingsfaser (den första utvecklingsfasen är just vid 5 veckor). Det hjälper inget gripe water mot
Dock kan nämnas att vad jag vet är det fänkål som sägs vara det verksamma i gripe water, därför gör många fänkålste här i Sverige. Vanligast dricker man då detta te själv, men en del ger bebisen direkt istället, teskedsvis. Vad jag vet finns inga biverkningar eller nackdelar med detta, fänkål är välkänt för att hjälpa mot just bekymmer med magen. Huruvida det fungerar på spädbarn, eller genom bröstmjölken, däremot låter jag vara osagt. Jag tror säkert det fungerar för vissa, men kanske inte för alla. Det finns teblandningar att köpa på hälsokostbutiker, så vill du prova kan du gå till någon sådan butik i din närhet och fråga!Du kan givetvis också göra själv på färsk eller torkad fänkål (färskt sägs ju alltid vara mer effektiva än torkat dock). Anis är vanligt att man kryddar med, och ibland även kummin, endast för att få en bättre smak, förövrigt.