Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

karriärister borde inte skaffa barn!!

Skön o mjuk skrev 2013-09-29 18:01:17 följande:
    Som rubriken lyder: varför väljer man att skaffa barn om man inte är beredd att göra någon uppoffring eller förändra sina prioriteringar? Har alltid undrat. Barn behöver TID med sina föräldrar. Ordet kvalitetstid är bara strunt. Hur kan det vara viktigare med en god ekonomi framför mer tid med sina barn? Jag vet att vissa behöver jobba heltid om man kanske är ensamstående men har man två inkomster, varför inte jobba mindre och ge barnen mer tid? De barn som har de längsta dagarna på förskolan är dock oftast inte de ensamståendes barn utan just karriäristernas! Och ja, 9- 10 timmar borta hemifrån ÄR sanslöst långa dagar för ett litet barn. Varför inte FÖRST göra karriär om man vill, och SEN skaffa barn? Det är ingen rättighet att skaffa barn, det är ett val som jag tycketr borde innebära att man vill vara med dem- ofta! Sätta sina barn i främsta rummet. Och det gör man inte genom att köpa dem prylar utan genom att ge dem sin närvaro som förälder! Varför vill man att samhället (barnomsorgen, skolan) ska sköta omsorgen och uppfostran av sina barn??
    och fantastiskt nog kan flera av oss trots heltid få ihop det riktigt bra. Till och med bättre än deltidarna ( om det nu är någon tävling)
    Med min och makens heltidslöner kan vi köpa städtjänster och behöver inte som min kompis som jobbar deltid och slutar tidigt på fredagarna sätta barnen framför TV;n när hon kommer hem för att städa.
    jag kan åka till badhuset i stället medan Rut dammar hos oss och på lördagen har jag råd att bjuda mina barn på Bio och äta middag ute
    Jodå, jag "offrar" saker jag med men inte mitt jobb som genererar i ett bra liv nu och när barnen blir äldre.
    Men jag väljer bort mycket saker som mina deltidskompisar väljer att göra; egen träning 3 ggr per vecka och andra hobbys. All min lediga tid efter mitt heltidsjobb går nästan oavkortat till barnen.

Så per automatik behöver heltid inte vara en katastrof för barnen!
  • modsey
    JECJ skrev 2013-09-29 18:15:59 följande:
    Ser man till att ha ett bra jobb och utbildning INNAN man skaffar barn så kan man få allt :) ett bra jobb ger en bra ekonomi som tillåter att man jobbar mindre eller har längre semestrar, anställer hemhjälp och har pengar till ponnys, resor och andra hobbys. Om båda föräldrarna ha goda inkomster så kan man dessutom se till så att även pappan får tid med sina barn. Många kvinnor tror att dom gör det bästa för barnen när dom själv jobbar mindre Medans pappan får jobba mer.. Det är ju helt vansinnigt då både barnen och pappan förlorar stort på det.
    Nu kräver j för all del många lite bättre jobb att man jobbar just heltid.....
  • modsey
    JECJ skrev 2013-09-29 18:32:42 följande:

Nja.. Men jag bestämmer mina arbetstider till stor del själv. Alla har inte den lyxen. Jag ser hellre föräldrar som jobbar heltid än föräldrar som inte har råd att ge barnet vad ett barn behöver. Kärlek är Inte allt ett barn behöver ;) jag tycker att du verkar ha en bra situation som förälder :)
    ja har man lyxen att helt bestämma sina tider är det ju kanon, men det fungerar ju mer eller mindre bra såklart i olika branscher och jobb.
    Jag håller med dig om att en bra förälder försker ge sitt barn en bra uppväxt med en i alla fall trygg ekonomi där barnet kan få lite mer än ett basbehov uppfyllt.
    Att kunna ha råd att låta sina barn utöva någon hobby, gå på simskola etc och få en vettig kost hemma är några saker som faktiskt är viktiga. Du har helt rätt Solig
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-29 20:03:28 följande:

Det går även att använda sig av städhjälp, gå ut och äta och gå på bio trots att man jobbar deltid, någon av föräldrarna. Har man två hyfsade löner så räcker det gott, även för att njuta , trots deltidsjobb. Det jag motsätter mig är de föräldrar som lämnar 7 -17 ( 10 timmar) ! För att tillbringa hela sin dag och all sin kraft på jobbet. Ja, just karriärister. Jag vet att det finns lågavlönade som måste jobba mycket, båda föräldrarna- och ingen kritik till dessa kämpar. Kan tillägga att jag har ett jobb jag älskar, och skulle inte ha något emot att jobba mer, men barnen är viktigare tidsmässigt och kommer alltid att vara. Jag har gjort ett val att skaffa barn och då känns det inte som en uppoffring att låta jobbet stjäla mindre av min tid.
    många ur den gruppen du pratar om som karriärister är lärare, sjuksköterskor,. murare och andra helt vanliga jobb.

vad det handlar om egentligen är familjer som bokar upp sig för mycket av allt.
    Har man deltidsjobb men 2045 egna hobby timmar så är det lika illa i så fall som heltidsfamiljerna som inte har massa måsten och hobbys efter jobbet.
    Det blir liksom same same vare sig du är borta på jobbet eller springer på 17 ppinningpass i veckan.
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-29 20:22:46 följande:

Men jag undrar man kan ju ge detta till sina barn även vid deltidsjobb...?
    kan alla det?
    Det tror jag inte och i mitt fall handlar det om att jag inte kan ha det jobb jag har på mindre timmar i veckan och på sikt skulle det missgynna mitt yrke och mina förmåner vilket skulle missgynna mig och mina barn
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-29 20:31:25 följande:

Går iofs inte att jämföra t ex en sjuksköterska som har en treårig akademisk utbildning med en rörmokare, men nej jag ser fler med andra riktigt högavlönade jobb som alltså väljer det framför tid med barnen. Och ja, jag tycker att det är helt galet. Komma med andan i halsen 17 30 och träffa sitt barn ett par timmar per dag. Sedan håller jag med dig att barn är överaktiverade idag ( el det kanske du inte skrev) men iaf att det är mycket hobbys och springande på diverse aktiviteter. Jag tror vi stressar sönder våra barn med alla aktiviteter när de är små. Barn mår bra av att gå hemma och bara skrota ibland.
    det tror jag med och jag vet också att det går att göra fast man jobbar heltid
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-29 20:34:01 följande:

Och då handlar det om ekonomisk trygghet igen...tror vi lurar oss själva när vi tror att barnen behöver pengar framför vår tid
    ja jag tror faktiskt att barn mår bra av att växa upp i en hyfsat trygg ekonomisk situation också. men det är jag det.
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-29 20:36:43 följande:

Förmåner = med pengar? Den största förmånen är väl att få umgås, lära, uppfostra och vara med sina barn. Annat än bara på helgerna.
    inte bara pengar.
    Förmåner och positiva saker ett jobb kan ge eller inte ge kan ex vara möjligheten till ett lite friare jobb.
    Kunna jobba hemma i bland.
    Kunna styra saker som sin ledighet är en annan.

Om jag inte satsat karriärmässigt som du skriver hade jag i dag varit mycket mer styrd än den frihet jag uppnått nu
    Det valet hade  gett mig mer helgjobb, mer bortakvällar och mindre lön mot nu med en högre lön, inga kvällar eller helger.
    Priset? Ja att jobba heltid men i mitt fall har det genererat i andra mervärden som gynnar hela familjen och även då barnen
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-29 20:39:46 följande:

Att leva i fattigdom tär på hälsan, det visar forskning. Men att leva i överflöd skänker ingen verklig lycka. Där frodas lika mycket psykisk ohälsa som hos fattiga. Jag tror helt enkelt på lagom, detta svenska uttryck......
    det är ganska stor skillnad på överflöd och att ha en god stabil ekonomi....
  • modsey
    JECJ skrev 2013-09-29 20:46:08 följande:

Oavsett vad du tror så säger ALL statistik att barn till föräldrar med bra, välavlönade jobb och lång utbildning mår bättre, både psykiskt och fysiskt än barn till lågutbildade och låginkomsttagare. Det är lätt att tycka och tro men statistik och forskning är fakta. Att barn mår dåligt av att föräldrarna har bra jobb är nog bara en familjelivsmyt startad av fattiga och unga mammor som vill ha argument för att slippa skaffa jobb och utbildning innan dom skaffar barn . Samma kvinnor som säger att kärlek är allt som behövs och att barn inte behöver fritidsintressen och eget rum sitter sedan och startar trådar som "hur ska vi kunna äta för 100 kr på en månad " eller " soc vill inte betala en extra köksstol " Lagom är alltid bäst. Så länge vi håller oss till den fakta som statistik och forskning ger oss och inte hittar på egna sanningar så är jag nöjd. ;)
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-30 17:58:05 följande:

Nej det är inte fult att jobba heltid, och man behöver inte nödvändigtvis vara karriärist för det. Läs mitt sista svar så förstår du. Anser inte heller att det är fult att vara karriärist men just det och små barn är sällan en lyckad kombination!! Barnen blir nästan alltid lidande tidsmässigt.
    jag säger som ovan att det är med lite äldre barn det är mer värt att inte jobba så mycket eller ha ett mer flexibelt jobb.
    Med äldre barn kommer andra förpliktelser som läxor, deras aktivitet i och utanför skolan.
    Förstår inte detta att just de små barnen behöver proppas med tid men att det med äldre barn skulle vara mer ok att jobba mer.

Svar på tråden karriärister borde inte skaffa barn!!