• Alexi

Hur hjälper man ett barn att lära sig läsa?

Min dotter är snart fem år och väldigt intresserad av bokstäver osv. Hon kan alfabetet och tycker det är roligt att skriva ord, men det är ju vi som bokstaverar åt henne. Vi försöker få henne att greppa det här med ljudning och hon har förstått att man ljudar och lyssnar på ordet men sen har den där sista polletten inte alls trillat ner. Jag känner mig som en urusel pedagog när jag ska försöka hjälpa henne så jag bara undrar om det finns några tips på hur man förklarar sånt här.

Jag är alltså inte pedagog alls, min utbildning är åt helt annat håll. Och det är inte viktigt att hon ska lära sig läsa och skriva just nu men vi vill ju uppmuntra hennes intresse och det är en rolig grej att göra tillsammans. Men just nu blir jag bara frustrerad när jag inte fattar hur jag ska förklara det begripligt... 

• Svar på tråden Hur hjälper man ett barn att lära sig läsa?
  • Fatheya

Testa börja i andra änden, låt henne skriva istället. När ni ska till affären låt henne skriva en inköpslista på några saker som hon ska hämta t.ex. mjölk och bananer. Låt henne ljuda sig till orden när hon skriver dem.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Eleonor01

Jag lärde mig genom att titta på fem myror är fler än fyra elefanter. Kunde både läsa å skriva när jag var 6 år. Givetvis inte allt men mycket för att ha lärt sig av tvn ;)

• Linastrumpan

Jag vet inte hur man lär sig läsa egentligen för mina barn har lärt sig själva genom att fråga o fråga vad som står och hur saker stavas. Min minsta kunde läsa o skriva innan hon fyllde fyra och hon är bättre än sin tre år äldre syster. Det hon ofta gjorde var att ljuda bokstäverna i ord. Hon skrev ett ord genom att plocka ut varje bokstav för sig genom att ljuda. Hon kunde alltså skriva före hon kunde läsa. Så som någon ovan skrev. Prova att göra tvärt om. Låt henne försöka skriva ord först och på så sätt ljuda orden för att få fram bokstäver. Kanske det funkar? Annars så kommer det nog när du minst anar

• Flickan och kråkan

För att kunna läsa så måste man ha greppat att bokstäverna inte bara är krumelurer med namn, utan att de är symboler för olika ljud. Vet hon hur de olika bokstäverna låter? Min yngsta som är 4,5 har precis fått upp intresset så vi håller på med ljuden och så tar vi korta ord med två ljud och jag ber honom säga ljudet på den bokstav jag pekar på och så tar vi ord med liknande ljud ex. BO, KO, RO etc. och sedan kan man ju lägga på ett ljud: BOR; KOR; ROR etc.

Min äldsta lärde sig ljuda ihop ord tidigt, redan som 3-åring. Han hade kunnat alla bokstäver (stora och små) och hur varje bokstav lät i ungefär ett halvår innan poletten ramlade ner. Tror att det går fortare för lillebror som är äldre....om intresset kvarstår. Kan vara en tillfällig fluga . Storebror tar läsborgarmärken, vilket tände lillebrors intresse. 

• Flickan och kråkan

Glömde:

Ljudlekar på olika sätt, exempelvis ljudburkar = Man väljer exempelvis 3 ljud och så får varje ljud en burk. Man har en massa saker och så får barnet välja vilken burk saken tillhör = vilket ljud ordet börjar på. Man kan lägga kulor i rätt burk. Samla saker som börjar på samma ljud. Ord som biter varandra i svansen (med ljud inte bokstav): gunga - apelsin - nöt - trött - tom.

• Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-29 20:59:50 följande:
    För att kunna läsa så måste man ha greppat att bokstäverna inte bara är krumelurer med namn, utan att de är symboler för olika ljud. Vet hon hur de olika bokstäverna låter? Min yngsta som är 4,5 har precis fått upp intresset så vi håller på med ljuden och så tar vi korta ord med två ljud och jag ber honom säga ljudet på den bokstav jag pekar på och så tar vi ord med liknande ljud ex. BO, KO, RO etc. och sedan kan man ju lägga på ett ljud: BOR; KOR; ROR etc.

Min äldsta lärde sig ljuda ihop ord tidigt, redan som 3-åring. Han hade kunnat alla bokstäver (stora och små) och hur varje bokstav lät i ungefär ett halvår innan poletten ramlade ner. Tror att det går fortare för lillebror som är äldre....om intresset kvarstår. Kan vara en tillfällig fluga . Storebror tar läsborgarmärken, vilket tände lillebrors intresse. 
    Ja, det kändes som att hon plötsligt greppat. Dvs när vi hade skrivit ett ord, tex stol, så gjorde hon ljudet för varje bokstav för sig, men hon förstår inte hur det sen blir ett ord. Typ hon läser S-T-O-L och på frågan vad blir det  för ordså blir det "bord". Dvs ingen koppling alls.
  • Alexi
    Fatheya skrev 2013-09-29 20:17:41 följande:
    Testa börja i andra änden, låt henne skriva istället. När ni ska till affären låt henne skriva en inköpslista på några saker som hon ska hämta t.ex. mjölk och bananer. Låt henne ljuda sig till orden när hon skriver dem.
    Fast det är ju skriva vi gör, eller missförstår jag nu? Vi tar ett ord, tex kompisens namn, och så skriver hon det. Maja, vad börjar det på, frågar vi. Hon tänker till och lyssnar när vi säger ordet långsamt och kommer på "M" och skriver det. sen fortsätter vi säga "Maja" långsamt tills hon hör att ljudet "a" kommer näst osv.
  • Alexi
    Eleonor01 skrev 2013-09-29 20:26:09 följande:
    Jag lärde mig genom att titta på fem myror är fler än fyra elefanter. Kunde både läsa å skriva när jag var 6 år. Givetvis inte allt men mycket för att ha lärt sig av tvn ;)
    Det tittade hon på senast idag.
  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-29 21:08:15 följande:
    Glömde:

Ljudlekar på olika sätt, exempelvis ljudburkar = Man väljer exempelvis 3 ljud och så får varje ljud en burk. Man har en massa saker och så får barnet välja vilken burk saken tillhör = vilket ljud ordet börjar på. Man kan lägga kulor i rätt burk. Samla saker som börjar på samma ljud. Ord som biter varandra i svansen (med ljud inte bokstav): gunga - apelsin - nöt - trött - tom.
    ska testa lite sånt!
  • Fatheya
    Alexi skrev 2013-09-29 22:26:00 följande:
    Fast det är ju skriva vi gör, eller missförstår jag nu? Vi tar ett ord, tex kompisens namn, och så skriver hon det. Maja, vad börjar det på, frågar vi. Hon tänker till och lyssnar när vi säger ordet långsamt och kommer på "M" och skriver det. sen fortsätter vi säga "Maja" långsamt tills hon hör att ljudet "a" kommer näst osv.

Jag läste kanske lite slarvigt då. Men jag menade mer så att hon får någon användning av det hon har skrivit. Visst är det kul att lära sig skriva kompisars namn men någon nytta av det precis just nu har man ju inte.

Sen tror jag inte att ni behöver ändra på så mycket, utan ge henne tid att processa det hela. Satt och tragglade själv med min son för några år sedan och kände mig helkass på att lära ut, sen en dag löste han koden. Det tog flera månader men han lärde sig till slut. 
    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
Svar på tråden Hur hjälper man ett barn att lära sig läsa?