• Lady2013

Önskar tips på lämplig 7-sitsig bil till 3 barnsfamilj

Hej!
    Ja, som rubriken anger så skulle jag verkligen uppskatta och behöva lite tips gällande köp av en begagnad 7 sitsig bil till min familj, som består av 2 vuxna och 3 barn i åldrarna 1.5 år, 5 år och 7 år. I dagsläget har jag bara två kriterier: den ska vara så "krocksäker" som möjligt (alltså inget "äggskal"), samt kosta max 60.000:-, men helst inte mer än 50.000:-.

Vilka modeller har ni andra valt? Har ni kanske provat någon annan bilmodell tidigare, men bytt? Vilken var i så fall bra, och vilken var inte bra? För och nackdelar med olika modeller? Vi är noviser i denna jungel, ska precis börjar läsa på om dessa bilar och påbörja vårt sökande, men tänkte att det kanske är en bra idé att börja så här.

• Svar på tråden Önskar tips på lämplig 7-sitsig bil till 3 barnsfamilj
  • jagälskarallaminabarn

Varför inte kika på en amerikansk van? Dom flesta tycker nog man är tokig som föreslår en sådan, men så tokig är den inte om man tar alla aspekter i avseende. Vanar har ju ett rykte om sig att vara bränsletörstiga, och visst dom gamla förgasarmodellerna från 80-talet kunde utan problem sörpla i sig över 2 l/milen. Men dom nyare med insprutare tar ca 1,3 l/mil på landsväg och 1,5 l/mil blandad körning. Detta är ju siffror som avskräcker samtidigt så tar man igen det på annat.

Dessa bilar bara går och går utan större ingrepp och reservdelarna är väldigt billiga. Vi har prövat flera olika märken och när det gäller service och reparationer så är vanen överlägset billigast. Vi bara servar den en gång per år (kör ca 2500 mil) och denna service brukar kosta runt 3000-5000 kr beroende på om det är en liten eller stor. Sen att vanen saknar kamrem är också ett stort plus, man slipper en väldigt stor utgift på detta. Svaga punkterna på vanarna är rosten eftersom dom är minimalt rostskyddade från  början, samtidigt så är dom rambyggda så den kosmetiska rosten är inte lika allvarlig som på en vanlig bil med självbärande kaross. Och den andra svaga punkten är automatlådorna eftersom många bara kör utan att serva dessa, men med oljebyte var 6000:e mil så rullar dom väldigt långt. Men om man kan hitta en med nyrenoverad låda så kan det vara köpläge.

Vad gäller krocksäkerheten så väger vanarna runt 2,5 ton och är rambyggda, det säger en del. Våran familj består av två vuxna och tre barn, 4 år samt tvillingar på 8. Och det är så skönt att pojken som åker bakåtvänt fortfarande får plats med benen utan problem, något som inte var fallet i våra förra bilar där flickorna fick sitta med böjda ben hela tiden i samma ålder.

Om man ska slutfatta så kan man säga gammal men välbeprövad teknik, slukar bränsle men det tas igen på annat så slutsumman blir detsamma som för en mindre minibuss. Till fördelarna hör att 7 personer sitter utan att trängas om man har fortfarande hela lastutrymmet kvar. För ca 30.000-50.000 kr så får man en fin van i bra brukskick (med renoverad växellåda) som troligtvis kommer funka i många år utan större överraskningar. Särskilt på vintern är det guld värt att kunna röra sig i hela fordonet, utan att gå ut om man behöver komma åt barnen.

• cosinus

Vi har en toyota avensis verso.

Hade jag "bara" haft 3 barn och alltså inte varit beroende av alla rader alltid hade jag övervägt att köpa en sån där man flippar upp sätena i och ur golvet men då vi provkörde bilar 2010 fanns inga såna som jag tyckte man satt riktigt bra i på långresor. Men handlar det bara om att kunna ta med kompisar ibland så är det ju en annan femma.

Corolla verso hade jag kikat på (jag gillar toyota) men det finns ganska många i den kategorin. Vill man ha fasta säten som plockar ur manuellt så har (förutom avensis verso) iaf äldre volkswagen sharan liknande inredning.

För oss har det varit viktigt att bilen är relativt liten och smidig trots att den rymmer 6-7 personer. Jag är inte intresserad av att köra runt i stadstrafik med en bensinslukande gigantisk bil bara för att det hade varit lite smidigt med packutrymmet 2 resor per år.

Vi har övervägt takbox för dessa resor men än klarar vi oss, både till skidresor och semesterresor och nu behöver vi snart inte ha med vare sig vagn eller resesäng så det blir bara bättre :) Men visst, vi har fått packa lite smart.

Vi har oftast så i vår bil att 2 sitter längst bak och 2 i mitten. Så är sätet  bakom föraren bortplockat och där kan man gå in i bilen och hjälpa till att spänna barnen. Funkar jättebra.

Svar på tråden Önskar tips på lämplig 7-sitsig bil till 3 barnsfamilj