• scrapparlotta

Magkatarr eller vad?

Har nu i några dagar (sen i onsdags ungefär) haft ont i magen till och från. Och då är inte sånt ont man har när man är typ magsjuk eller så. Det känns lite annorlunda, som ett obehag i magen...Svårt att förklara, men jag mår inte illa och det kör inte i magen. Men kan ibland känna mig lite uppsvälld, lite gasig ibland. Ibland känns det som om det hade försvunnit för att nån timme senare komma tillbaka. Har aldrig kännt så innan. Kan det vara magkatarr och vad får man det ifrån egentligen. Jag har fått för mig att det är stress, men jag är inte så stressad av mig. Visst har man mycket att tänka på ....Finns det nåt jag kan göra för att undvika det, eller som gör att det går över. Nåt jag kan köpa på apoteket? Det är ruggit irriterande!!

• Svar på tråden Magkatarr eller vad?
  • Voluptuous Shalimar

Var i magen har du ont? Det låter som om det skulle kunna vara början till magkatarr. Gör det ont när du äter eller om magen är helt tom eller när kommer smärtorna?

• scrapparlotta

Det är ganska högt upp i magen. Och oftast är det efter att jag ätit lunch...så nu ca 2 timmar efter lunch har jag jätteont. Känner mig som en uppblåst ballong och är lite gasig i magen. såå jobbigt. Ska träna efter jobbet idag....känns inte så kul nu direkt. Vet inte om jag orkar det....

• Det vackraste

Har fått samma för första ggn swn jag fick fjärde barnet för två mån sen. Övertygaf om.magkatarr. Och att stress otegelbunden måltider och konstig snabb may/ätning är ordak. För mår bätyre när jag tar det lugnt. Se över om du kan vila mer, äta regelbundet, äta bättre, inte äta för fort och dricka mindre koffein.

• Voluptuous Shalimar
    scrapparlotta skrev 2013-09-30 14:56:19 följande:
    Det är ganska högt upp i magen. Och oftast är det efter att jag ätit lunch...så nu ca 2 timmar efter lunch har jag jätteont. Känner mig som en uppblåst ballong och är lite gasig i magen. såå jobbigt. Ska träna efter jobbet idag....känns inte så kul nu direkt. Vet inte om jag orkar det....
    Låter som magkatarr, vilket jag har av och till (har även haft magsår, mindre kul!) Testa vanliga receptfria preparat, tex Samarin, Pepcid, Rennie. Ät ingen stark mat (även vanlig rå lök kan vara för starkt), undvik kolsyrade drycker, väldigt heta drycker och alkohol. 

När jag har haft jätteont har jag varit tvungen att få receptbelagd medicin, men om jag haft "medelont" har jag "grundat" inför en måltid genom att äta lite yoghurt eller fil. Om det inte går över inom två veckor ELLER om du får väldigt ont - sök läkare! De receptbelagda medicinerna är som healing, man mår rätt snart väldigt mycket bättre.  
  • scrapparlotta
    Det vackraste skrev 2013-10-01 16:57:09 följande:
    Har fått samma för första ggn swn jag fick fjärde barnet för två mån sen. Övertygaf om.magkatarr. Och att stress otegelbunden måltider och konstig snabb may/ätning är ordak. För mår bätyre när jag tar det lugnt. Se över om du kan vila mer, äta regelbundet, äta bättre, inte äta för fort och dricka mindre koffein.
    Vet inte om jag stressar....känner mig inte stressad egentligen. Men om man tänker efter så har jag jättemycket att tänka på hela tiden, och det kan väl kanske bli nån stress av det. Alla veckans dagar är uppbokade av nåt och det gör att jag varje dag får stressa hem (har långt att köra hem från jobbet, ca en timmes bilväg) Så för att hinna med barnen aktiviteter, möten, läxläsning, handling osv osv gör väl att jag kanske är stressad ändå, fast det inte känns så. 

Mattiderna kan jag inte ha mer regelbundna nästan. Jag är grymt noga med det! Så det beror det inte på....vi äter ganska bra mat, visst helgerna kan bli lite onyttigt....men på veckorna äter vi typ vanlig husmanskost och så... Äter fort...Japp, rekordsnabbt äter jag. Får försöka lugna mig där. Kaffe dricker jag en kopp om dagen och den måste jag ha, annars får jag huvudvärk i stället.
    Men tack för tipsen  
  • scrapparlotta
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-10-01 17:10:17 följande:
    Låter som magkatarr, vilket jag har av och till (har även haft magsår, mindre kul!) Testa vanliga receptfria preparat, tex Samarin, Pepcid, Rennie. Ät ingen stark mat (även vanlig rå lök kan vara för starkt), undvik kolsyrade drycker, väldigt heta drycker och alkohol. 

När jag har haft jätteont har jag varit tvungen att få receptbelagd medicin, men om jag haft "medelont" har jag "grundat" inför en måltid genom att äta lite yoghurt eller fil. Om det inte går över inom två veckor ELLER om du får väldigt ont - sök läkare! De receptbelagda medicinerna är som healing, man mår rätt snart väldigt mycket bättre.  
    Så samarin hjälper? Dom andra vet jag inte vad det är, köper man dom på apoteket eller i affärerna? Jag äter fil på kvällarna nu....bara fil och en knäckemacka. Och det känner jag inget av......däremot är ju dagarna en plåga efter lunchen. Jäklar vad konstig jag känner mig....men ska köpa samarin imorgon. Tack
  • Voluptuous Shalimar
    scrapparlotta skrev 2013-10-01 20:36:12 följande:
    Så samarin hjälper? Dom andra vet jag inte vad det är, köper man dom på apoteket eller i affärerna? Jag äter fil på kvällarna nu....bara fil och en knäckemacka. Och det känner jag inget av......däremot är ju dagarna en plåga efter lunchen. Jäklar vad konstig jag känner mig....men ska köpa samarin imorgon. Tack
    Jag vet inte om man kan köpa annat än Samarin i matbutiken (inte bott i Sverige på 5 år) men fått både Rennie och Pepcid av vänner när jag hälsat på i Sverige. Om du fixar fil och knäcke utan smärta så tror jag att Samarin hjälper. Lycka till!
Svar på tråden Magkatarr eller vad?