• Annzi83

Sjukskriven samt beviljad graviditetspenning

Hej, vet inte om jag la min fråga på rätt ställe men provar här iaf. Då jag har ett tungt och stressigt arbete ansökte jag om graviditetspenning så fort jag fått mitt moderskapsintyg. För ca en månad sedan blev jag dock sjukskriven p.g.a foglossning. Jag har fått besked om att min graviditetspenning är beviljad från 15/10. Som det är just nu är jag sjukskriven just till 15/10. Min nuvarande sjukskrivning är godkänd av försäkringskassan. Om jag blir fortsatt sjukskriven efter 15/10 och min läkare skickar ett nytt läkarintyg till er, finns det då risk att ett nytt beslut tas och sjukskrivningen ej blir godkänd? Kan jag då istället välja att ta ut min graviditetspenning istället? Om jag har förstått det hela rätt så har jag rätt att vars sjukskriven ända fram till barnet föds och inte bara fram till 10 dagar innan som graviditetspenningen gäller. Hoppas ni förstår min fråga // Ann

• Svar på tråden Sjukskriven samt beviljad graviditetspenning
  • Försäkringskassan

Hej!

När det gäller sjukskrivningen så bedöms varje inkommande  läkarintyg  utifrån din arbetsförmåga av handläggaren. Om handläggaren kommer fram till att du har rätt till sjukpenning så är det sjukpenning du får istället för graviditetspenning  . Om du är sjukskriven och har fått graviditetspenning beviljad . så kan du välja själv om du vill börja ta ut graviditetspenning i stället för att vara sjukskriven

Det är svårt att svara specifikt vad som gäller just för Dig i ditt ärende på detta Forum.

Om du ringer till vårt Kundcenter  på telefon 0771-524 524 så kan vi be en handläggare som arbetar med dessa frågor att kontakta   Dig för att gå igenom din situation .

Hälsningar

Birger, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven samt beviljad graviditetspenning