• Anonym (Undrande)

Någon elkunnig kanske kan ge tips? Ett stort problem

Hej! Jag bor i ett litet hus som påminner om ett torp på 90kv. Har inte varit några problem innan. Men nu sedan 1.5 mån har jordfelsbrytaren slagit av först 1 gång om dagen men nu den senaste veckan typ var 4 timme. Givetvis på natten o när man är på jobb så frysvaror förstörs. Har kollat det uppenbara, gamla klockradio från Japan. Det är inte golvvärme el luftvärmepumen. För det händer även om jag har det avstängt.

Är livrädd för att kalla hit en elektriker för en felsökning blir kanske gigantiskt dyrt? Är det ngn mening att lossa o gå igenom varje kontakt för att se ifall något är löst? Något tips? Börja bli lite drygt nu

• Svar på tråden Någon elkunnig kanske kan ge tips? Ett stort problem
  • Anonym (Ändring?)

Har du ändrat något i huset? Ingen säkring som slår ut? Vad har du haft på på natten? Gammal frys? Har du eget vatten, vattenpump, hydrofor etc?

• Eleonor01

Det finns en anledning till att jordfelsbrytaren utlöser. Hade inte den varit där hade det kunnat gå riktigt illa. Tänk igenom vad som är igång när den utlöser. Precis som förre gående sa. Annars kontakta elektriker. El är inget man ska fixa med om man inte vet vad man gör. Kostnader får man räkna med när man hat hus

• Anonym (Undrande)

Givetvis går jag inte på det jag inte klarar av. OCH givetvis skall jag kalla dit en elektriker. Min tanke var bara att man kan utesluta det man själv kan. För jag menar att kallar man dit en elektriker som får göra felsökning på ALLT då blir det säkert en astronomisk summa. Därav bad jag om tips man fixar själv att kolla....,

• MikNis

börja med att koppla loss allt från el nätet.
    alltså dra kontakterna från uttaget.

Kvarstår problemet kontaktar du elektriker

• Anonym (Undrande)
    MikNis skrev 2013-09-30 07:32:21 följande:
    börja med att koppla loss allt från el nätet.

alltså dra kontakterna från uttaget.

Kvarstår problemet kontaktar du elektriker

Ja man få väl börja i den änden att reda ut det hela i...
  • Alexi

Stäng av jordfrlsbrytaren. Dra ut alla proppar. Sätt på jordfelsbrytaren igen. Skruva i propp för propp och se när det löserut igen.

• Alexi

Det här är råd från elektriker som vi fick. Hos oss visade det sig vara en otät kontakt utomhus...

Ursäkta skrivfelen.

• Anonym (Undrande)
    Alexi skrev 2013-09-30 09:02:22 följande:
    Det här är råd från elektriker som vi fick. Hos oss visade det sig vara en otät kontakt utomhus...

Ursäkta skrivfelen.

Men gick er el helt o det gick ej att få på igen? Vi får el igen efter man tryckt på jordfelsbrytaren o då håller det några timmar innan det är dags igen ! Bra tips, tack!!
  • Alexi

Då så gick nog jordfelsbrytaren direkt igen. Men det här är en bra felsökningsmetod.

• Smilla86

Vår utebelysning brukar göra så att jordfelsbrytaren utlöser när det har regnat mycket. På hösten kan det hända flera gånger.. Ni har inte problem med fukt någonstans kanske? Eller jag kanske är helt ute å cyklar?

• sextiotalist
    Smilla86 skrev 2013-09-30 10:47:11 följande:
    Vår utebelysning brukar göra så att jordfelsbrytaren utlöser när det har regnat mycket. På hösten kan det hända flera gånger.. Ni har inte problem med fukt någonstans kanske? Eller jag kanske är helt ute å cyklar?
    Jag kan gissa mig till några orsaker.
    Fukt, vi kan t.ex inte använda lågenergilampor i vår ena utebelysning, det bildas fukt som inte försvinner och då blir det kortis.

Varmvattenberedare, luftvärmepump, kyl/frys. Det är utrustningar som slår till och från och då kan det bli en strömspik som kan vara den utlösande faktorn (på nyare utrustning så bör det inte bli en strömspik)   
  • Anonym (Undrande)

Någon som vet vad timpenningen ligger för arbetskostnaden ligger för en elektriker ?

• Anonym (Undrande)

..........

• Eltjej

Jag jobbar som elektriker på ett stort företag och vi har en timkostnad på 675 kr. Men det kan nog skilja ganska mycket så ring runt!

• sextiotalist
    Eltjej skrev 2013-09-30 21:36:08 följande:
    Jag jobbar som elektriker på ett stort företag och vi har en timkostnad på 675 kr. Men det kan nog skilja ganska mycket så ring runt!
    Holy shit, det är mer än vad vi debiterar (erfarna) konsulter för på vårt företag. Men OK, då tillkommer reskostnader också, men det täcker overheadkostnaderna etc
  • Anonym (Undrande)
    Eltjej skrev 2013-09-30 21:36:08 följande:

Oj, det är nog lite mer än andra hantverkare väl?
  • Alexi

Tar inte de flesta hantverkare runt 500 kr per timme före rot?

• Anonym (Undrande)
    Alexi skrev 2013-10-01 09:32:52 följande:

Ja just det rotavdraget det hade jag inte tänkt på. Det gäller allt eljobb i hemmet väl?
  • Anonym (Undrande)
    Alexi skrev 2013-10-01 09:32:52 följande:

Ja just det rotavdraget det hade jag inte tänkt på. Det gäller allt eljobb i hemmet väl?
Svar på tråden Någon elkunnig kanske kan ge tips? Ett stort problem