• multimamma

    Anknytning 3 vuxna spädbarn

    Om en mamma behöver stöd av två till vuxna kan barnet ändå bli trygg i sin anknytning. Mamman finns inte alltid där men alltid någon av dessa två personer istället. Alltså dessa två personer turas om att hjälpa till.

  • Svar på tråden Anknytning 3 vuxna spädbarn
  • Philippa

    Kan tänka mig att det beror på hur stabil mamman är.... men jag vet inte.....

  • Mrs Moneybags

    Om det är så att mamman inte har något val utan måste ha denna hjälpen, så tycker jag inte att du ska fundera så mycket på det hela utan bara försöka göra det bästa av situationen. Ibland har vi ingen möjlighet att ta hand om våra barn själva, då får vi helt enkelt ta hjälp. Man får försöka göra anknytningen så stark som möjligt med mycket kroppskontakt och närhet på olika sätt med den huvudsakliga vårdaren...

  • Björnbärspaj

    Det är väl bara en mer än vad det brukar vara, så varför inte?

  • pojkens

    jag tycker personligen det pratas för mycket om anknytning hit och dit. Det gör alla nyblivna mammor smått galna av ångest och ala tror att deras barn är otrygga ( förutom de som är självutnämnda proffsmammor). 
    Anknytning är givetvis viktig, men den sker med de som är närvarande mest, och tar itne slut efter en viss tid. Barn behöver vuxna och orkar inte mamman själv så är hjälp super från en elelr två. barnet kommer inte skadas, så länge de får kärlek om omvårdnad och livet(världen är stabil. 

  • Killerhillary
    pojkens skrev 2013-11-06 20:30:07 följande:
    jag tycker personligen det pratas för mycket om anknytning hit och dit. Det gör alla nyblivna mammor smått galna av ångest och ala tror att deras barn är otrygga ( förutom de som är självutnämnda proffsmammor). 
    Anknytning är givetvis viktig, men den sker med de som är närvarande mest, och tar itne slut efter en viss tid. Barn behöver vuxna och orkar inte mamman själv så är hjälp super från en elelr två. barnet kommer inte skadas, så länge de får kärlek om omvårdnad och livet(världen är stabil
  • Tow2Mater
    Mirali skrev 2013-11-06 22:13:49 följande:
    Men bättre säga man är tre vuxna med barnet. det är ju super. tre är mycket bättre än en, tycker inte alla det?
    Ponera en mamma o pappa jobbar och bebsisen är hos en dagmamma; de flesta brukar nästan rasa med fradga runt munnen när de hor det ;)
  • Tow2Mater
    Mirali skrev 2013-11-07 08:38:26 följande:
    Det är stor skillnad att lämna bort en bebis till ett annat hem med en "lärare" som har flera andra barn att ta hand om och låta henne ha barnet hela dagarna än att man är tre vuxna på ett barn som tar hand om det tillsammans.

    Dock inte sagt att det första skulle vara helt fel.  
    Nej ingen skillnad. De flesta vuxna jobbar och spenderar inte all sin vakna tid med bebisen, det typiska är ju att en är hemma, kanske med fler barn, t o m tvillingar eller trillingar, och den andra jobbar. Tror du tre vuxna ska vara foräldralediga samtidigt och ta hand om bebisen hela dagrna under forsta året, ha ha?
    Tror du dagmammor och spädbarnsvårdare behandlar barnen som "studenter" utifrån en "lärarroll" har du helt fel syn på, och totalt noll kunskap om, hur spädbarn tas omhand inom en bra barnomsorg.
  • Tow2Mater
    Mirali skrev 2013-11-08 11:01:31 följande:

    Du uttrycker dig väldigt otrevligt och respektlöst. Kommer inte svara på fler inlägg i den stilen så om du vill fortsätta snacka med mig föreslår jag att du byter ton.
    Jag är inte alls otrevlig eller respeklos, det är du som läser det så isåfall. Jag ser tydligt att du inte har kunskap om eller erfarenhet av att dagmamma eller annan utomstående som tar hand om spädbarn. (Gissar du, eller din partner, i vanlig ordning varit foräldraledig iallafall tills barnet varit 1, så då handlar det inte om spädbarnsvård längre.)
  • Tow2Mater
    Mirali skrev 2013-11-08 18:54:35 följande:
    Jaha, okaj. Ja, det får jag ju erkänna att jag inte har. Men som jag sa förut tycker jag inte alls att det behöver vara något fel i det. I vissa fall är det säkert den bästa möjliga lösningen. 

    Det jag försökt säga är ju bara att det inte är samma sak som att vara tre föräldrar (som naturligtvis inte är föräldralediga alla samtidigt utan i så fall kanske en i taget).

    Eller tycker du det?  
    Jag säger inte heller det är samma, men jag ser ingen storre skillnad ur bebisens synvinkel att lämna bort en bebis till en utomstående som ju blir en del av bebisens liv lika mycket som en annan vuxen inom familjen som inte tar hand om det hela tiden varje dygn 24/7. Man behover inte älska en bebis for att tillgodose dess behov.

    Nu var ju inte det här en diskussion om detta heller, men det irriterar mig bara när folk generellt i samhället verkar tycka det är helt ok med både tre och fler "foräldrar", men det blir ett ramaskri så fort man nämner att en utomstaende faktist också kan axla en bra omhändertagande roll. (Visst, de kan ju sluta sitt jobb och behova ersättas, men folk skiljer sig ju också, det finns ju inga garantier mot nåt).
  • Tow2Mater
    Mirali skrev 2013-11-08 20:17:56 följande:

    Nu handlade ju iofs inte TS heller om att vara tre riktiga föräldrar utan, som jag uppfattade det, bara en ensamstående mamma och två nära anhöriga som hjälper henne mycket med barnet. Så vi är väl båda ute och cyklar åt varsitt håll här om man ska vara petig.

    Vi vill i alla fall båda framhålla att det kan finnas fler lösningar än den klassiska kärnfamiljen med mamman hemma länge som också kan vara bra för barnet. Eller hur?  
    Japp. :)
Svar på tråden Anknytning 3 vuxna spädbarn