• info

SGI

Hejsan,

Kan någon klargöra vad kriterierna är för att få ett SGI faställt. 

1) Måste man ha haft lön historiskt x antal månader innan födsel ?
    2) Räcker det att man får sin första lön förra månaden men att man kan visa att man är fast anställd och kommer att ha en konstant lön i framtiden ?
    3) Jag är ägare till ett aktiebolag där jag i slutet på året avser att ta ut en lön för hela året. Det innebär att jag i december kommer ta ut en lön för perioden januari-december.  Finns det några kriterier för att få ett faställt SGI att man måste ha fått lön utbetalt varje månad historiskt för att kunna få ett faställt SGI eller räcker det med att jag tar ut en årslön islutet på året för att kunna få en faställd SGI ? För mig är det viktigt att min SGI blir faställd med stardatum i januari.

• Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller att för de första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig den beräknade eller den faktiska födelsen. Om du inte uppfyller villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor.

Det är den faktiska lön du tar ut som kommer att ligga till grund för din SGI.

Bifogar ett faktabld med information om föräldrapenning:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar
    Molly, handläggare

• info

Hej Molly,

Tack för ditt svar.

Jag är medveten om att 240-dagarsvilkoret måste vara uppfyllt. Mamman till barnet uppfyller detta villkor och kommer såldes ta ut de första 180 dagarna. Frågeställningen som jag ställde var med utgångspunkt från mig som pappa som vill kunna ta ut ersättning för mina dagar till SGI över grundnivå efter att mamman tagit ut sina dagar (ursäkta om jag inte varit tillräckligt tydlig). Med detta sagt hade jag varit tacksam om du kunde svara på mina frågor igen. Vad jag helt enkelt vill veta är vad det är för kriterier som ställs för att få ett SGI. Jag tycker inte mig kunna hitta svar på mina frågor genom informationen du skickade mig eller på FK hemsida.

• Försäkringskassan

Hej!

För att du ska kunna få föräldrapenning enligt sjukpenningnivå så bör den lön som utbetalas till dig vara specifierad så att man kan utläsa x antal kronor är utbetalade för januari, x antal kronor för februari etc. alltså ingen lön där det står lön för 2013. Det ska så vara lön i 6 månader om den andra föräldern tar ut de första 180 dagarna.

Hälsningar
    Tella, handläggare

Svar på tråden SGI