• Tia F

Hallux valgus, operation?

Vet någon av er vad som krävs för att man ska få genomgå en operation för att få bukt med hallux valgus?
    En kollega till mig nämnde att tån måste vara snedställd med ett visst antal grader för att man skall få genomgå en operation. Stämmer detta?

Jag lever ett tämligen aktivt liv med mycket promenader och löpning. Men jag har en stor knöl vid ena stortån som begränsar mig.
    Det är inte så att min tå är extremt snedställd utan bara litegrann. Men knölen är stor. Och det gör ont. Rörligheten i tån är begränsad (jag är stel) och eftersom det gör ont måste jag ibland belasta min fot på ett felaktigt sätt för att mildra smärtan.
    Dessutom smärtar det när jag ska sova om jag kört ett träningspass innan sänggående. Inte kul alls med andra ord. 

• Svar på tråden Hallux valgus, operation?
  • Jacqueline

Jag har oxå det ,tror att man är "berättigad" operation om man har besvär av dem.Jag har bara besvär under vintern och fötterna blir kalla då får jag värk i dem och om jag har skor som är för smala framtill.

• SandraJohanna

Jag ska genomföra min första op nu under hösten, har hallux valgus på båda fötterna. 
    Just för mig var det så att jag fick komma till ortopeden och berätta hur mina besvär var/är. Framförallt har de hindrat mig att få jobb då jag inte kan gå/stå längre stunder utan att vila, belastar fel och får ont i knän, rygg osv. Vilket också hindrar mig i det vardagliga livet. Jag var i princip tvungen att välja mellan att jobba eller ha ett privatliv, då jag inte kunde gå efter en heldag på jobbet.
    Berättade alltså detta för läkaren, jag fick gå och stå på olika vis och röntga. Nu vet jag inte om de mätte någon särskild vinkelgrad men det verkade på honom som att det avgörande var vilka besvär jag har. Och sen blev jag ombedd att köpa bredare skor under väntetiden på op. Min läkare var väldigt förstående kring att jag vill operera. Tror inte det är särskilt svårt att få op om man har gjort det man kan själv (som att tex byta skor) och ändå fortfarande har besvär.

Lycka till! 

• Jacqueline

Skulle vi kunna lägga in bilder på våra fötter här och jämföra med varandra?Hade varit intressant tycker jag!

• SandraJohanna
    Jacqueline skrev 2013-09-30 11:44:52 följande:
    Skulle vi kunna lägga in bilder på våra fötter här och jämföra med varandra?Hade varit intressant tycker jag!
    Javisst, när jag fotat och lärt mig lägga in bild så Flört
  • Jacqueline
    SandraJohanna skrev 2013-10-03 08:59:08 följande:
    Javisst, när jag fotat och lärt mig lägga in bild så Flört
    Jag kan börja
  • Jacqueline

Mina fossingar har inga besvär mer än värk om fötterna blir kalla eller om jag går i för trånga skor...

• Duckan

Får jag fråga er halluxar en sak?
    Jag har en antydan till sned tå samt en liten knöl på ena foten. Inget stort alltså, men besvär till max. Nästan konstant ont. Undviker allt med klack som är trångt sen två år tillbaka, men det blir inte bättre. (Visst, nån gång per år har jag pumps i nån timme och ibland har jag stövletter med lite klack)  Är detta en påbörjad hallux-åkomma tror ni? Går att underlätta för foten på något bra sätt?

• SandraJohanna

Det tror jag absolut att det kan vara, precis samma har jag också. Det enda direkta rådet jag fått av läkare som jag kan göra själv är att använda bredare och mjuka skor. Även inlägg i skon då den främre delen av foten blir bredare och kan kräva stöd. Finns en hel del hjälpmedel som tåspridare, bandage osv. Även träning kan hjälpa. Googla, finns hur mkt som helst :)

• Duckan

SandraJohanna, det ska jag göra, tack.
    Kan inte fatta att jag som har sån liten knöl har så väldiga problem redan nu när andra med knölar stora som potatisar verkar strutta runt i pumps som att inget hänt.

Svar på tråden Hallux valgus, operation?