Inlägg från: SandraJohanna |Visa alla inlägg
  • SandraJohanna

Hallux valgus, operation?

Jag ska genomföra min första op nu under hösten, har hallux valgus på båda fötterna. 
    Just för mig var det så att jag fick komma till ortopeden och berätta hur mina besvär var/är. Framförallt har de hindrat mig att få jobb då jag inte kan gå/stå längre stunder utan att vila, belastar fel och får ont i knän, rygg osv. Vilket också hindrar mig i det vardagliga livet. Jag var i princip tvungen att välja mellan att jobba eller ha ett privatliv, då jag inte kunde gå efter en heldag på jobbet.
    Berättade alltså detta för läkaren, jag fick gå och stå på olika vis och röntga. Nu vet jag inte om de mätte någon särskild vinkelgrad men det verkade på honom som att det avgörande var vilka besvär jag har. Och sen blev jag ombedd att köpa bredare skor under väntetiden på op. Min läkare var väldigt förstående kring att jag vill operera. Tror inte det är särskilt svårt att få op om man har gjort det man kan själv (som att tex byta skor) och ändå fortfarande har besvär.

Lycka till! 

• SandraJohanna
    Jacqueline skrev 2013-09-30 11:44:52 följande:
    Skulle vi kunna lägga in bilder på våra fötter här och jämföra med varandra?Hade varit intressant tycker jag!
    Javisst, när jag fotat och lärt mig lägga in bild så Flört
  • SandraJohanna

Det tror jag absolut att det kan vara, precis samma har jag också. Det enda direkta rådet jag fått av läkare som jag kan göra själv är att använda bredare och mjuka skor. Även inlägg i skon då den främre delen av foten blir bredare och kan kräva stöd. Finns en hel del hjälpmedel som tåspridare, bandage osv. Även träning kan hjälpa. Googla, finns hur mkt som helst :)

Svar på tråden Hallux valgus, operation?