Operation mot riklig mens?
Hej! Är det någon här inne som genomgått en endometrieablation/resektion/ballongoperation i livmodern? Erfarenheter? Problem/biverkningar efteråt?Jag lider mycket av min riktigt jobbiga, rikliga mens och skulle vilja genomgå en operation för att bli av med skiten en gång för alla. Jag vill inte ta något hormonpreparat och Cyklo-F gör absolut inget för mig. Jag vill ha en permanent lösning så jag slipper planera mitt liv kring det månatliga forsandet och vara fastbunden vid toaletten, få sömnstörningar osv. Det har lett mig till tanken på operation.
Problemet är bara att i den lilla, knapphändiga info som finns om detta på nätet så står det bara att operationen "inte utförs på kvinnor som inte fött barn" eftersom det tydligen kan minska chanserna för en att bli gravid. Saken är bara den att jag inte vill ha några barn och aldrig har velat. Jag är snart 31 år och har kämpat med den här vidriga mensen i 20 år. Ska jag behöva ha denna oönskade, blödande fertilitet ända fram till klimakteriet helt till ingen nytta? Jag står snart inte ut längre.
Jag tog upp det med en gynekolog för kanske fem år sedan och hon bara hånskrattade åt mig och sa att en sådan operation skulle jag aldrig få igenom. Jag sa då "Men om jag steriliserar mig först?" och då skrattade hon ännu mer och avslutade mötet. Detta har gjort mig lite (okej, mycket) rädd att ta upp det igen med någon annan för jag är lite rädd att "avverka" alla gynekologer i mitt närområde utan att få ett "ja" eller hjälp någonstans ifrån.
Vad ska jag göra? Hur går jag tillväga? Hjälp!
mvh
Blir Galen Snart
Ps. Är det förresten någon som vet om det finns fler skäl till att de inte gör det på "kvinnor som inte fött barn", mer än att det försämrar ens chanser till graviditet? Typ att det skulle vara svårt att gå in där och gräva om inte livmodern någonsin vidgats av ett foster eller bla bla bla... Det känns som att de så himla gärna, till varje pris, vill se till att man inte steriliserar sig, att jag inte skulle få ett sant och ärligt svar på frågan om jag frågade dem själv. :( Se ovan med den skrattande och respektlösa gynekologen.