• Anonym (brandspruta)

Operation mot riklig mens?

Hej! Är det någon här inne som genomgått en endometrieablation/resektion/ballongoperation i livmodern? Erfarenheter? Problem/biverkningar efteråt?

Jag lider mycket av min riktigt jobbiga, rikliga mens och skulle vilja genomgå en operation för att bli av med skiten en gång för alla. Jag vill inte ta något hormonpreparat och Cyklo-F gör absolut inget för mig. Jag vill ha en permanent lösning så jag slipper planera mitt liv kring det månatliga forsandet och vara fastbunden vid toaletten, få sömnstörningar osv. Det har lett mig till tanken på operation.

Problemet är bara att i den lilla, knapphändiga info som finns om detta på nätet så står det bara att operationen "inte utförs på kvinnor som inte fött barn" eftersom det tydligen kan minska chanserna för en att bli gravid. Saken är bara den att jag inte vill ha några barn och aldrig har velat. Jag är snart 31 år och har kämpat med den här vidriga mensen i 20 år. Ska jag behöva ha denna oönskade, blödande fertilitet ända fram till klimakteriet helt till ingen nytta? Jag står snart inte ut längre.

Jag tog upp det med en gynekolog för kanske fem år sedan och hon bara hånskrattade åt mig och sa att en sådan operation skulle jag aldrig få igenom. Jag sa då "Men om jag steriliserar mig först?" och då skrattade hon ännu mer och avslutade mötet. Detta har gjort mig lite (okej, mycket) rädd att ta upp det igen med någon annan för jag är lite rädd att "avverka" alla gynekologer i mitt närområde utan att få ett "ja" eller hjälp någonstans ifrån.

Vad ska jag göra? Hur går jag tillväga? Hjälp!

mvh
    Blir Galen Snart

Ps. Är det förresten någon som vet om det finns fler skäl till att de inte gör det på "kvinnor som inte fött barn", mer än att det försämrar ens chanser till graviditet? Typ att det skulle vara svårt att gå in där och gräva om inte livmodern någonsin vidgats av ett foster eller bla bla bla... Det känns som att de så himla gärna, till varje pris, vill se till att man inte steriliserar sig, att jag inte skulle få ett sant och ärligt svar på frågan om jag frågade dem själv. :( Se ovan med den skrattande och respektlösa gynekologen.
  • Svar på tråden Operation mot riklig mens?
  • lightfish

Jag ska (så snart det passar) ta bort livmodern men behålla äggstockar för hormonerna just av samma anledning som dig. Vart bor du?

• Anonym (brandspruta)

Jag bor i Skåne.

Att ta bort hela livmodern (förutom äggstockarna) känns som ett jättestort ingrepp, och det låter lite läskigt tycker jag (och är det inte ännu svårare att få dem att gå med på det?). Är det sista utvägen för dig? Har du redan testat ballongmetoden men inte blivit nöjd?

• lightfish

Nej, jag har inte testat ballong men det är inte ett alternativ eftersom jag har ganska mycket framfall för att vara så ung. Alltså, jag har ju använt klart min livmoder känner jag så jag har ju inte direkt användning för den... Sen är det inte så jättebra resultat i längden av den där ballongmetoden.

• Anonym (brandspruta)
    lightfish skrev 2013-09-30 15:53:00 följande:
    Nej, jag har inte testat ballong men det är inte ett alternativ eftersom jag har ganska mycket framfall för att vara så ung. Alltså, jag har ju använt klart min livmoder känner jag så jag har ju inte direkt användning för den... Sen är det inte så jättebra resultat i längden av den där ballongmetoden.
    Hur menar du då, med "inte så jättebra resultat i längden"? Vad har du hört om det, finns det någon länk? Vad är det som kan hända? Att det bara slutar fungera, eller att det blir något annat problem?
  • Anonym (brandspruta)

*puff*

• dukat

Sk endometrieablation är ett vanligt ingrepp och är tänkt att ge blödningsfrihet vilket det gör åtminstone  i början Problemet är att livmoderslemhinnan (endometriet) har en otrolig förmåga att återbildas så efter  CA 5 ÅR SÅ HAR 75 % ÅTERFÅTT SINA BLÖDNINGAR.Det finns olika metoder att göra detta på Man kan använda lser,ultraljud osv Bor du i Skåne så används i Lund ofta en metod där man lägger in en kateter i livmodern o fyller en med en varm vätska som gör att endometriet förstörs iaf tillfälligt
    .
    Ingreppet är enkelt o helt ofarligt Får du sen tillbaka blödningar så kan man alltid ta bort livmodern senare.Lycka till 

• Anonym (brandspruta)
    dukat skrev 2013-10-03 15:54:08 följande:
    Sk endometrieablation är ett vanligt ingrepp och är tänkt att ge blödningsfrihet vilket det gör åtminstone  i början Problemet är att livmoderslemhinnan (endometriet) har en otrolig förmåga att återbildas så efter  CA 5 ÅR SÅ HAR 75 % ÅTERFÅTT SINA BLÖDNINGAR.Det finns olika metoder att göra detta på Man kan använda lser,ultraljud osv Bor du i Skåne så används i Lund ofta en metod där man lägger in en kateter i livmodern o fyller en med en varm vätska som gör att endometriet förstörs iaf tillfälligt
    .
    Ingreppet är enkelt o helt ofarligt Får du sen tillbaka blödningar så kan man alltid ta bort livmodern senare.Lycka till 
    Tack för ditt svar, dukat! Har du någon anledning om vad ingreppet kostar? Och finns det någon risk att man utvecklar endometrios-problem om nu endometriet är så besvärligt och har lätt för att återbildas?
  • Anonym (menskopp?)

Vill absolut inte komma här och vara jobbig, men jag måste ändå fråga: Har du testat menskopp?
    Jag har själv otroligt rikliga blödningar och blodar lätt igenom största tampongen + megabinda på bara någon timme när det är som värst. På nätterna måste jag sova på plastad frotté.

Allt blev annorlunda när jag testade menskopp! Klarar utan problem 4-5 timmar utan toabesök även första dagarna av mensen.

Du kanske redan har testat?

• dukat
    Anonym (brandspruta) skrev 2013-10-03 17:36:57 följande:
    Tack för ditt svar, dukat! Har du någon anledning om vad ingreppet kostar? Och finns det någon risk att man utvecklar endometrios-problem om nu endometriet är så besvärligt och har lätt för att återbildas?

Nej någon ökad risk för endometrios finns inteSå testa du.I princip ska det inte kosta något om du inte går till en privatklinik Men ingreppet utförs på dom flesta större sjukhus.Ingen märkvärdig op alls
  • Morkullan
    Anonym (menskopp?) skrev 2013-10-03 17:44:17 följande:
    Vill absolut inte komma här och vara jobbig, men jag måste ändå fråga: Har du testat menskopp?
    Jag har själv otroligt rikliga blödningar och blodar lätt igenom största tampongen + megabinda på bara någon timme när det är som värst. På nätterna måste jag sova på plastad frotté.

Allt blev annorlunda när jag testade menskopp! Klarar utan problem 4-5 timmar utan toabesök även första dagarna av mensen.

Du kanske redan har testat?
Svar på tråden Operation mot riklig mens?