Inlägg från: Anonym (jur.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jur.)

Ensam vårdnad?

Anonym (Lm) skrev 2013-09-30 11:33:04 följande:
    Jag undrar hur detta går till nu,de s¨å att jag och min pojkvän planerade att skaffa barn,de har hela tiden varit väldigt tumult mellan oss,men jag har velat ha barn länge så jag tänkte de spelar inge roll hur de blir mellan oss för oavsett så vill jag ha ett barn till nu. Vi kom överens innan vi valde att bli gravida att jag skulle få ensam vårdnad.. De va inga problem för han. Men nu så vill han inte de längre utan även han vill ha vårdnaden,vilken gör mej livrädd då jag vet vad han är kapabel till att göra,åka iväg med vårt barn och de finns inget jag kan göra,eller polisen,ingen kan göra nånting så länge vi har gemensam vårdnad. Jag har sagt att om de nu tar slut mellan oss,oavsett vad så vill jag att vårat barn ska ha sin pappa och att hon ska få träffa han och umgås,alla barn behöver båda föräldrarna så han vet att jag itne skulle göra nånting för att skada mitt barn. Vill ju såklart att hon ska få all den kärlek hon är värd. Men hur blir de då när vi blir kallade till familjerättern,jag tänker inte skriva på om ensam vårdnad och han kommer ju inte bara godkänna det,utan vilja det. Vad kommer hända då? Måste vi till rätten eller blir de så att om han nekar att jag får ensam vårdnad blir de automatiskt gemensamt då? Jag vägrar skriva på =(
    Man utgår från att barnets bästa är att ha två vårdnadshavare. Har ni gemensam vårdnad och separerar kan ni upprätta ett juridiskt bindande umgängesavtal, och då får varken du eller pappan undanhålla barnet från den andre under dennes tid med barnet.

Vägrar du att skriva på för gemensam vårdnad kan pappan lämna in en ansökan om stämning och därigenom få gemensam vårdnad över ert barn.

• Anonym (jur.)
    Anonym (trött mamma) skrev 2013-09-30 12:10:23 följande:
    Vet du vad, det är inte alltid så självklart att man ska ha gemensam vårdnad. Om du själv inte har någon erfarenhet av detta ämne så tycker jag inte att du ska skriva om det heller.
    Tro mig, även vid stora samarbetsproblem, missbruksproblem, misshandel m.m så finns det nästan ingen chans att få ensam vårdnad.

Om hon har bra grunder eller inte vet väl inte du, inte jag heller för den delen så jag ska inte säga om hon har någon anledning att söka ensam vårdnad eller inte.

Men vad jag vet är att om man är i en sån jobbig situation som känns förbannat omöjlig att ta sig ur så hjälper det inte så mycket att folk som du kommer och skriver som du gör.

Ts skrev ",oavsett vad så vill jag att vårat barn ska ha sin pappa och att hon ska få träffa han och umgås,alla barn behöver båda föräldrarna så han vet att jag itne skulle göra nånting för att skada mitt barn. Vill ju såklart att hon ska få all den kärlek hon är värd." 

Låter det som om han är en missbrukande och misshandlande farsa som hon måste skydda barnet från?
  • Anonym (jur.)
    t m m skrev 2013-10-01 07:53:44 följande:
    Men nu så vill han inte de längre utan även han vill ha vårdnaden,vilken gör mej livrädd då jag vet vad han är kapabel till att göra,åka iväg med vårt barn och de finns inget jag kan göra,eller polisen,ingen kan göra nånting så länge vi har gemensam vårdnad.

Låter det som en frisk farsa? 
    Vad menar du med det du skriver? Vart är han kapabel att åka, och vad är han kapabel att göra? Även som umgängesförälder får han åka på resor med barnet, så ensam vårdnad är inget som ger dig kontroll över umgänget. Är du rädd att han ska föra barnet till hans hemland för gott eller vad menar du?

Svårt att bedöma om han är frisk eller inte av det lilla du har skrivit. Att åka på resor osv med sina barn ingår i normalt föräldraskap.
  • Anonym (jur.)
    Anonym (trött mamma) skrev 2013-10-01 10:28:29 följande:
    Tycker du att när hon skriver att:
    "åka iväg med vårt barn och de finns inget jag kan göra,eller polisen,ingen kan göra nånting så länge vi har gemensam vårdnad"

Skulle han på semester så skulle ts inte behöva blanda in polisen, eller?
    Tror inte det skulle vara ett problem för ts om pappan ville ta med barnet på semester. :P

Tycker personligen att det är väldigt förvirrande att i ena raden skriver hon att pappan är kapabel att åka iväg med barnet, och att polisen då inte kan göra någonting, och i andra raden skriver hon att det bästa för barnet är om pappan och barnet har umgänge.

Det säger ju emot varandra. 
    Inte? Vissa föräldrar tror att de kan tvinga den andre föräldern att stanna hemma under umgänge, kontrollera vem barnet umgås med, vad barnet äter, var barnet sover under umgänge osv. Så därför frågar jag vad Ts menar. Jag vill inte göra som du och gissa eftersom det lätt blir fel.
  • Anonym (jur.)
    Anonym (trött mamma) skrev 2013-10-01 10:46:53 följande:
    Fast är det så allvarligt att man måste blanda in polisen så tror jag att det handlar om lite mer än att den ena föräldern bara vill ha kontroll och jävlas med den andre.
    Det finns föräldrar som tror att de kan blanda in polisen om pappan tar med barnet till farmor mot mammans vilja eller åker utomlands under ett umgänge, så nej, jag köper inte ditt argument.
  • Anonym (jur.)
    Anonym (trött mamma) skrev 2013-10-01 11:23:58 följande:
    Klart att det finns. Finns idioter överallt.

Men när hon skriver att hon är livrädd och att hon vet vad han är kapabel till så säger det lite grann i alla fall. 
    Nej, det behöver inte betyda det. Barnet finns inte ens än så om Ts inte är sierska så vet inte jag hur hon kan veta hur han kommer att vara som förälder.
  • Anonym (jur.)
    Anonym (trött mamma) skrev 2013-10-01 12:20:59 följande:
    Man borde ju veta lite om den man är tillsammans med ;) 
    Det kan du tycka men innan barnet är fött har man ingen aning om hur någon är som förälder, och vårdnadshavare.
Svar på tråden Ensam vårdnad?