Ensam vårdnad?
Anonym (Lm) skrev 2013-09-30 11:33:04 följande:
Jag undrar hur detta går till nu,de s¨å att jag och min pojkvän planerade att skaffa barn,de har hela tiden varit väldigt tumult mellan oss,men jag har velat ha barn länge så jag tänkte de spelar inge roll hur de blir mellan oss för oavsett så vill jag ha ett barn till nu. Vi kom överens innan vi valde att bli gravida att jag skulle få ensam vårdnad.. De va inga problem för han. Men nu så vill han inte de längre utan även han vill ha vårdnaden,vilken gör mej livrädd då jag vet vad han är kapabel till att göra,åka iväg med vårt barn och de finns inget jag kan göra,eller polisen,ingen kan göra nånting så länge vi har gemensam vårdnad. Jag har sagt att om de nu tar slut mellan oss,oavsett vad så vill jag att vårat barn ska ha sin pappa och att hon ska få träffa han och umgås,alla barn behöver båda föräldrarna så han vet att jag itne skulle göra nånting för att skada mitt barn. Vill ju såklart att hon ska få all den kärlek hon är värd. Men hur blir de då när vi blir kallade till familjerättern,jag tänker inte skriva på om ensam vårdnad och han kommer ju inte bara godkänna det,utan vilja det. Vad kommer hända då? Måste vi till rätten eller blir de så att om han nekar att jag får ensam vårdnad blir de automatiskt gemensamt då? Jag vägrar skriva på =(Vägrar du att skriva på för gemensam vårdnad kan pappan lämna in en ansökan om stämning och därigenom få gemensam vårdnad över ert barn.