• Anonym (Lm)

Ensam vårdnad?

Jag undrar hur detta går till nu,de s¨å att jag och min pojkvän planerade att skaffa barn,de har hela tiden varit väldigt tumult mellan oss,men jag har velat ha barn länge så jag tänkte de spelar inge roll hur de blir mellan oss för oavsett så vill jag ha ett barn till nu. Vi kom överens innan vi valde att bli gravida att jag skulle få ensam vårdnad.. De va inga problem för han. Men nu så vill han inte de längre utan även han vill ha vårdnaden,vilken gör mej livrädd då jag vet vad han är kapabel till att göra,åka iväg med vårt barn och de finns inget jag kan göra,eller polisen,ingen kan göra nånting så länge vi har gemensam vårdnad. Jag har sagt att om de nu tar slut mellan oss,oavsett vad så vill jag att vårat barn ska ha sin pappa och att hon ska få träffa han och umgås,alla barn behöver båda föräldrarna så han vet att jag itne skulle göra nånting för att skada mitt barn. Vill ju såklart att hon ska få all den kärlek hon är värd. Men hur blir de då när vi blir kallade till familjerättern,jag tänker inte skriva på om ensam vårdnad och han kommer ju inte bara godkänna det,utan vilja det. Vad kommer hända då? Måste vi till rätten eller blir de så att om han nekar att jag får ensam vårdnad blir de automatiskt gemensamt då? Jag vägrar skriva på =(

• Svar på tråden Ensam vårdnad?
  • t m m
    Anonym (?) skrev 2013-09-30 14:24:23 följande:
    Känns inte som om du öht läst vad TS skriver och hur TS resonerar, utan bara är ute efter att berätta din historia... Vilket är helt OK, men ganska irrelevant för tråden.
    Nej så är det inte riktigt, varför jag berättar MIN historia är för att hon ska få mer info, för som alla har märkt så har ts inte gett så mycket info om sitt liv. 
    Då valde jag att berätta min historia, och om hon hittar några likheter så vet hon vad hon har att vänta sig, om hon inte hittar några likheter så är ju det jätte bra.

Så det kan faktiskt vara ganska så relevant. 
  • t m m
    Anonym (Varför?) skrev 2013-09-30 12:22:33 följande:
    Hon planerar barn med en kille! PLANERAR! Jag vet gott och väl vad jag skriver om, har själv barn, suttit i rätten och fått ensam vårdnad. Är hyfsat insatt. Gemensamt är grymt svårt att få till ensam men det är betydligt lättare att få ensam till gemensam vårdnad. Nu för tiden ska allt delas lika mellan föräldrar dvs även vårdnad. Sätter man sig på tvären och vägrar skriva på om gemensam vårdnad på dom knappa grunder ts uppger så har hon inte så mycket att komma med. Det värsta är att med otur kan ts ses som den som jävlas. Mycket ska även bevisas, ha bevis för allt. Kan ts bevisa att pappan kommer dra med barnet? Kan ts bevisa att pappan kommer jävlas med henne? Den ännu större frågan tror ts allt varför planerar hon då barn med honom? Sedan handlar det faktiskt om barnet, varför riskerar ts barnets mående genom att skaffa barn med en kille hon misstänker bara kommer bli bekymmer med? Självklart ska pappan slåss för sina rättigheter. Ts har inte uppger något som tyder på hur han skulle vara som pappa. Hon bara tror.
    Om hon har planerat barn med en kille eller inte är väl inte din ensak. Visst vi alla kan väl tycka att det inte är ganska smart men nu ser det ut som det gör och att du kommer här och skriver som du gör hjälper nog inte.
    Vilket jag försöker komma fram till.

Gemensam vårdnad är inte svårt att få till men ensam däremot är det.
    Självklart ska allt delas lika, även om det finns våld och missbruk med i bilden. Välkommen till Sverige.
    Det är bara detta land som har sån sne syn på dessa saker.
    Ingen har sagt att hon ska sätta sig på tvären, som sagt då kan man ju själv bli anklagad för umgängessabotage.

Försök hjälpa denna person istället för att fokusera så jävla mycket på frågan VARFÖR HON PLANERAT BARN MED PAPPAN!

I Sverige handlar det aldrig tyvärr om barnet, vilket är riktigt tragiskt.

"Men nu så vill han inte de längre utan även han vill ha vårdnaden,vilken gör mej livrädd då jag vet vad han är kapabel till att göra,åka iväg med vårt barn och de finns inget jag kan göra,eller polisen,ingen kan göra nånting så länge vi har gemensam vårdnad"

Hon skriver att hon vet vad han är kapabel till att göra.

Att ta ifrån ett barn från sin förälder och försvinna är nog en av dom värsta sakerna som kan hända, både en förälder och ett barn.
    Kan du ens försöka sätta dig in i hur det skulle kännas om det hände dig och ditt barn.
    Att pappan till barnet är kapabel till att göra en sån sak känns inte riktigt friskt.
    Tyvärr är sådant nästan omöjligt att bevisa förrän det händer. 
  • t m m
    Anonym (jur.) skrev 2013-09-30 12:20:53 följande:
    Ts skrev ",oavsett vad så vill jag att vårat barn ska ha sin pappa och att hon ska få träffa han och umgås,alla barn behöver båda föräldrarna så han vet att jag itne skulle göra nånting för att skada mitt barn. Vill ju såklart att hon ska få all den kärlek hon är värd." 

Låter det som om han är en missbrukande och misshandlande farsa som hon måste skydda barnet från?
    Men nu så vill han inte de längre utan även han vill ha vårdnaden,vilken gör mej livrädd då jag vet vad han är kapabel till att göra,åka iväg med vårt barn och de finns inget jag kan göra,eller polisen,ingen kan göra nånting så länge vi har gemensam vårdnad.

Låter det som en frisk farsa? 
  • Anonym (jur.)
    t m m skrev 2013-10-01 07:53:44 följande:
    Men nu så vill han inte de längre utan även han vill ha vårdnaden,vilken gör mej livrädd då jag vet vad han är kapabel till att göra,åka iväg med vårt barn och de finns inget jag kan göra,eller polisen,ingen kan göra nånting så länge vi har gemensam vårdnad.

Låter det som en frisk farsa? 
    Vad menar du med det du skriver? Vart är han kapabel att åka, och vad är han kapabel att göra? Även som umgängesförälder får han åka på resor med barnet, så ensam vårdnad är inget som ger dig kontroll över umgänget. Är du rädd att han ska föra barnet till hans hemland för gott eller vad menar du?

Svårt att bedöma om han är frisk eller inte av det lilla du har skrivit. Att åka på resor osv med sina barn ingår i normalt föräldraskap.
  • Anonym (trött mamma)
    Anonym (jur.) skrev 2013-10-01 09:59:15 följande:
    Vad menar du med det du skriver? Vart är han kapabel att åka, och vad är han kapabel att göra? Även som umgängesförälder får han åka på resor med barnet, så ensam vårdnad är inget som ger dig kontroll över umgänget. Är du rädd att han ska föra barnet till hans hemland för gott eller vad menar du?

Svårt att bedöma om han är frisk eller inte av det lilla du har skrivit. Att åka på resor osv med sina barn ingår i normalt föräldraskap.
    Tycker du att när hon skriver att:
    "åka iväg med vårt barn och de finns inget jag kan göra,eller polisen,ingen kan göra nånting så länge vi har gemensam vårdnad"

Skulle han på semester så skulle ts inte behöva blanda in polisen, eller?
    Tror inte det skulle vara ett problem för ts om pappan ville ta med barnet på semester. :P

Tycker personligen att det är väldigt förvirrande att i ena raden skriver hon att pappan är kapabel att åka iväg med barnet, och att polisen då inte kan göra någonting, och i andra raden skriver hon att det bästa för barnet är om pappan och barnet har umgänge.

Det säger ju emot varandra. 
  • Anonym (trött mamma)

Och nej, ensam vårdnad ger dig inte full kontroll över situationen, men du har i alla fall lite mer kontroll än innan. 

• Anonym (jur.)
    Anonym (trött mamma) skrev 2013-10-01 10:28:29 följande:
    Tycker du att när hon skriver att:
    "åka iväg med vårt barn och de finns inget jag kan göra,eller polisen,ingen kan göra nånting så länge vi har gemensam vårdnad"

Skulle han på semester så skulle ts inte behöva blanda in polisen, eller?
    Tror inte det skulle vara ett problem för ts om pappan ville ta med barnet på semester. :P

Tycker personligen att det är väldigt förvirrande att i ena raden skriver hon att pappan är kapabel att åka iväg med barnet, och att polisen då inte kan göra någonting, och i andra raden skriver hon att det bästa för barnet är om pappan och barnet har umgänge.

Det säger ju emot varandra. 
    Inte? Vissa föräldrar tror att de kan tvinga den andre föräldern att stanna hemma under umgänge, kontrollera vem barnet umgås med, vad barnet äter, var barnet sover under umgänge osv. Så därför frågar jag vad Ts menar. Jag vill inte göra som du och gissa eftersom det lätt blir fel.
  • Anonym (trött mamma)
    Anonym (jur.) skrev 2013-10-01 10:30:44 följande:
    Inte? Vissa föräldrar tror att de kan tvinga den andre föräldern att stanna hemma under umgänge, kontrollera vem barnet umgås med, vad barnet äter, var barnet sover under umgänge osv. Så därför frågar jag vad Ts menar. Jag vill inte göra som du och gissa eftersom det lätt blir fel.
    Fast är det så allvarligt att man måste blanda in polisen så tror jag att det handlar om lite mer än att den ena föräldern bara vill ha kontroll och jävlas med den andre.
  • Anonym (jur.)
    Anonym (trött mamma) skrev 2013-10-01 10:46:53 följande:
    Fast är det så allvarligt att man måste blanda in polisen så tror jag att det handlar om lite mer än att den ena föräldern bara vill ha kontroll och jävlas med den andre.
    Det finns föräldrar som tror att de kan blanda in polisen om pappan tar med barnet till farmor mot mammans vilja eller åker utomlands under ett umgänge, så nej, jag köper inte ditt argument.
  • Anonym (trött mamma)
    Anonym (jur.) skrev 2013-10-01 11:01:16 följande:
    Det finns föräldrar som tror att de kan blanda in polisen om pappan tar med barnet till farmor mot mammans vilja eller åker utomlands under ett umgänge, så nej, jag köper inte ditt argument.
    Klart att det finns. Finns idioter överallt.

Men när hon skriver att hon är livrädd och att hon vet vad han är kapabel till så säger det lite grann i alla fall. 
  • Anonym (jur.)
    Anonym (trött mamma) skrev 2013-10-01 11:23:58 följande:
    Klart att det finns. Finns idioter överallt.

Men när hon skriver att hon är livrädd och att hon vet vad han är kapabel till så säger det lite grann i alla fall. 
    Nej, det behöver inte betyda det. Barnet finns inte ens än så om Ts inte är sierska så vet inte jag hur hon kan veta hur han kommer att vara som förälder.
  • Anonym (trött mamma)
    Anonym (jur.) skrev 2013-10-01 12:09:24 följande:
    Nej, det behöver inte betyda det. Barnet finns inte ens än så om Ts inte är sierska så vet inte jag hur hon kan veta hur han kommer att vara som förälder.
    Man borde ju veta lite om den man är tillsammans med ;) 
  • Anonym (jur.)
    Anonym (trött mamma) skrev 2013-10-01 12:20:59 följande:
    Man borde ju veta lite om den man är tillsammans med ;) 
    Det kan du tycka men innan barnet är fött har man ingen aning om hur någon är som förälder, och vårdnadshavare.
  • Anonym (trött mamma)
    Anonym (jur.) skrev 2013-10-01 12:23:19 följande:
    Det kan du tycka men innan barnet är fött har man ingen aning om hur någon är som förälder, och vårdnadshavare.
    Nja där håller jag inte med dig. Någon aning har man väl. Sen vet man ju aldrig, allt kan hända, eller inte hända.
    Men man har ju  något humm om hur personen är och kommer att bli.
Svar på tråden Ensam vårdnad?