• Anonym (Undrar)

När ska/bör barn flytta hemifrån?

Min man har två barn sedan tidigare. De har bott hos sin far på heltid sedan han och hans ex separerade. Nu är de 20 och 22 år. Den äldste har precis fått ett jobb (provanställning) och den yngste pluggar på det lokala universitetet. Den yngste hade tänkt studera på annan ort för att kunna starta på nytt och flytta hemifrån men övertalades av sin far att även söka utbildningar på det lokala universitetet. Han kom in på en han verkligen var intresserad av här så de ursprungliga planerna skrinlades.

Jag vill flytta tillbaka till min gamla hemstad och vi har länge sagt att i ska göra det när barnen flyttar hemifrån. Jag trodde att det skulle ordna sig nu, men det verkar aldrig bli av. Visst är det mest ekonomiskt att bo kvar hemma (ingen lägenhetsbrist att tala om där vi bor) men vill man inte bli självständig? Min man passar upp dem genom att laga all deras mat och tvätta deras kläder och så. Kanske har de blivit bekväma. Och jag tror inte att min man någonsin VILL att de ska flytta.

Ska de bo hemma år ut och år in? När är det rimligt att man säger att de borde flytta?

• Svar på tråden När ska/bör barn flytta hemifrån?
  • Anonym (w)

Det är rimligt att de flyttar när de och pappan är överens om det.

• LaFontaine

Vet du vad, du behöver nog inte oroa dig för att det ska bo hemma år ut och år in. Så länge de och pappan trivs med sin överenskommelse fungerar det uppenbart.

• BusJohanna

Åh vad jag hoppas att mina barn vill och kan bo hemma länge. Studier och start på karriären. Sedan kommer familj då hinner man ju knappt se dem.

• La Lola

När de har en egen inkomst ser jag ingen mening med att de ska bo kvar hemma.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (w)
    La Lola skrev 2013-09-30 12:42:00 följande:
    När de har en egen inkomst ser jag ingen mening med att de ska bo kvar hemma.
    Häpp. Här har vi trevligt även med de vuxna barnen boendes hemma.
  • La Lola
    Anonym (w) skrev 2013-09-30 12:43:32 följande:
    Häpp. Här har vi trevligt även med de vuxna barnen boendes hemma.
    Ja? Sa jag något om att det skulle vara otrevligt då?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • liteavvarje

Jag tog studenten juni -11, fick jobb samma månad och i augusti -11 så flyttade jag hemifrån. Med facit i handen så kanske jag skulle ha väntat 1 år så jag han spara ihop pengar för det kostar onekligen att flytta hemifrån.. Sen var jag nog inte helt redo heller om jag tittar tillbaka. Och pluggar man på universitet så får man ju inte direkt as mycket pengar, då är det väl perfekt om man kan bo kvar hemma så man inte får inkomstproblem? Så länge man betalar för sig hemma och respekterar de andra i hushållet så ser jag inga problem med att bo hemma.. När man sen får jobb och har jobbat ett tag och har stabil ekonomi så tycker jag man kan lätta sina vingar.

• tjej87

Jag tycker man ska flytta hemifrån 1-2 år efter gymnasiet när man antingen börjat pluggat eller fått jobb. Om man jobbar några månader för att sen åka ut och resa i några månader så tycker jag det är helt ok att bo hemma även fast man jobbar dock. Jag och min lillebror flyttade hemifrån direkt efter studenten då vi började plugga i en annan stad, lillasyster bodde kvar hemma 1 år efter studenten men var bortrest i 5-6 månader under det året. Jag förstår inte att man vill bo hemma när man är över 20 år, ingen av mina kompisar ha velat det trots att vi alla har trevliga familjer utan en massa bråk. På vissa orter, t.ex Sthlm, är det ju dock svårt att få bostad och då förstår jag om man blir kvar längre hemma. Men isf ska man betala för sig och delta i hushållsarbetet på samma sätt som övriga vuxna i familjen.

• Anonym (R)

Ska och bör. Räcker det inte att de flyttar ut när de är redo?
    Jag flyttade hemifrån som 16åring, min sambo som 18åring. Sambons äldsta bror bor fortfarande hemma som 24åring trotts jobb och flickvän. Min egen bror testade att flytta hemifrån men var inte redo så han bor fortfarande hemma som 20åring. 

• Mineralvatten

Det beror väl bo bostadssituation i staden etc. 
    I sthlm där jag kommer ifrån så tar det ju flera år att få en hyreslägenhet. 

Svar på tråden När ska/bör barn flytta hemifrån?