stickkontakt skrev 2013-09-30 16:34:49 följande:
Ja, jag är som sagt helt för att ha gemensamma måltider där alla äter samma, och vi har jobbat mot det sedan vi introducerade smakportioner för snart 2 år sedan. Men dottern har verkligen totalt annan smak på mat än vi har.
Hon vill ha maten så ren det bara går, i många fall fördrar hon råa grönsaker framför kokta. Finns det någon som helst såsighet på grönsakerna ratar hon dem helt. På ett sätt är det ju bra, för det blir väldigt lite extra jobb att göra mat åt henne. Gör vi pasta med en sås kan hon få pasta, och så värmer vi tex ärter, majs och bönor från frysen, skär upp några bitar fetaost och lite avokado. Då äter hon allt. Men det varken ser ut som eller smakar som vår mat.
Hade det varit så att hon skippade en sak och åt resten hade det verkligen inte varit ett problem. Men serverar vi det vi äter så äter hon inget. Möjligen lite torr pasta eller potatis, men det är ju inte särskilt näringsrikt. Med tanke på hennes tillväxtkurva är jag mån om att hon ska få i sig lite av varje och i alla fall någonting vid varje måltid.
Jag tycker det är viktigare att ha en trevlig matsituation än att barnet äter "rätt" mat. Vi har även fått tänka om lite under åren. Vårt första barn åt i princip allt fram till hon var ungefär två, då funkade både grytor och gratänger, sen ratades sak efter sak. Hon vill ha varje sak separat, då äter hon som bäst och oftast är det inget eller minimalt med extra jobb att fixa. Lillebror har varit kräsen från start (och inte blev det bättre efter tre magsjukor på tre månader). Inget av barnen äter alla grönsaker så vi ser till att det alltid finns någon grönsak som de äter framme, sen uppmuntras det att smakas på alla grönsaker men vill man inte måste man inte. Lillebror som tvärvägrar fisk får även Omega3-tillskott. Jag tänker att det får lossna med tiden helt enkelt.